کد خبر: ۱۳۷۰۷۲
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۳

کوسه‌ای که شبیه هيچ كوسه‌ای نیست!+ عکس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک ماهیگیر مکزیکی که یک ماده کوسه باردار را شکار کرده بود مشاهده کرد که جنین این کوسه تیره، یک موجود زال و تک چشم است. 

"انریکو لوسرو لئون" ماهیگیر مکزیکی در نزدیکی جزیره سرالو در خلیج مکزیک یک کوسه قهوه‌ای (Carcharhinus obscurus) باردار را شکار کرد. زمانی شكم شکار خود را باز کرد یک جنین ناهنجار را در میان 9 جنین کاملا سالم پیدا کرد.

این جنین 56 سانتیمتری یک كوسه متاثر از ناهنجاری مادرزادی تک چشمی (سیکلوپیا) است. در این ناهنجاری ویژه مهره داران، جاندار به جای دو چشم، دارای یک کاسه چشم کم و بیش کامل است که در وسط پیشانی جای گرفته است.

این خبر به "فیلیپه گالوان- ماگانا" زیست‌شناس مرکز علوم دریایی "لا پاز" در مکزیک رسید و این محقق، این جنین تک چشم زال را مورد مطالعه قرار داد.

در این تحقیقات، این جنین تک چشم کوسه مورد رادیوگرافی قرار گرفت و با سایر نمونه‌های تک‌چشم مقایسه شد.

براساس گزارش نشنال جئوگرافیک، در گذشته نیز نمونه‌های دیگری از کوسه‌های متاثر از تک چشمی دیده شده بود البته این حیوانات قادر نیستند در حيات وحش زنده بمانند.

دلیل ناشناخته

این کوسه علاوه بر تک‌‌چشمی از ناهنجاری‌های دیگری چون زالی، نبود حفره‌های بینی و بدشکلی ستون فقرات رنج می‌برد.

در پستانداران، یکی از دلایل سیکلوپیا کمبود ویتامین A در رژیم غذایی مادر در زمان بارداری است اما در کوسه‌ها به سختی بتوان علت بروز این ناهنجاری را شناسایی کرد. در این مورد، دانشمندان معتقدند که آلودگی آب‌های خلیج کالیفرنیا یکی از دلایل آن باشد.

شکار آسان

به گفته این زیست‌شناس، حتی اگر این کوسه به دنیا می‌آمد قادر نبود به مدت طولانی زنده بماند. رنگ سفید این حیوان، شکار آن را برای شکارچیان بسیار ساده می‌کرد و ناهنجاری ستون فقرات مانع می‌شد که این کوسه بتواند به خوبی شنا کند و از محل خطر بگریزد.

متفاوت از همه

این کوسه تک‌چشم در کنار یکی از برادرانش که یک رنگ طبیعی خاکستری- لاجوردی بر روی پشت خود دارد و ناحیه شکمی آن روشن است دیده می‌شود.

طول این کوسه‌های تیره در بزرگسالی می‌تواند به 3 متر برسد. این گونه به آهستگی رشد می‌کند و اغلب می‌تواند تا 45 سالگی زندگی کند.

تک‌چشم

چشم این کوسه تک‌چشم در مرکز پوزه آن قرار گرفته و حدود 3 سانتیمتر پهنا دارد. علیرغم فقدان حفره‌های بینی، این جنین دارای آبشش‌های سالمی است و دهان آن محتوی دندان‌های کوچکی است.

کوسه‌ای که شبیه هيچ كوسه‌ای نیست

کوسه تک‌چشم در میان سایر کوسه‌های صید‌شده دیده می‌شود. علاوه بر تک‌چشمی بودن، زال بودن نیز یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار نادر در میان کوسه‌ها است. این اولین مورد مستند از پديده زالی در یک کوسه قهوه‌‌ای است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین