کد خبر: ۱۳۷۱۰۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰۳:۰۷
سخنگوی كميته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی:

احمد شهيد، گزارشش را به مجلس ايران بفرستد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- صبا آذرپیک: نقوی حسینی، دبیر و سخنگوی کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی، روز گذشته در راهروهای مجلس در جمع خبرنگاران درباره گزارش اخیر احمد شهید، گزارشگر حقوق بشر موضع گرفت و اعلام کرد این آمادگی وجود دارد که گزارش این فرد در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی شود.
 
وی از احمد شهید خواست تا یک نسخه از گزارش تدوین شده‌اش را برای بررسی به مجلس ایران بفرستد. این نماینده اصول‌گرا که سخنگوی کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی مجلس است تاکید کرد به گزارش شهید پاسخ نمی‌دهند اما مواردی را که وی در گزارش‌ادعایی‌اش به عنوان نقض حقوق بشر در کشور قلمداد کرده بررسی می‌کنند. 

وی همچنین در جمع خبرنگاران درباره آخرین پیگیری‌ها در مورد برخی زندان‌های کشور خبر داد. 

«اعتماد» متن کامل این مصاحبه در جمع خبرنگاران را منتشر می‌کند.

شما به عنوان دبیر و سخنگوی کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی آیا در جریان گزارش احمد شهید، گزارشگر حقوق بشر قرار گرفته‌اید و با توجه به اینکه این گزارش ادعاهایی را در مورد وضع حقوق بشر درباره زندانیان و موارد دیگر در بر گرفته، آیا برای بررسی صحت و سقم آن را بررسی می‌کنید؟

هنوز به ما مستنداتی نرسیده است. باید مستندات برسد. کمیته حقوق بشر مجلس باید به گزارش‌ها و استناداتی که برایش ارسال می‌شود رسیدگی کند. ما که نمی‌توانیم چمدان‌مان را‌برداریم و این در و آن در بزنیم که ببینیم کجا چه اتفاقی افتاده است. درباره اوین هم که از من سوال کردند گفتم باید یکی از زندانیان سیاسی به ما نامه بدهد که مثلا بنده بیمارم و ما را بیمارستان نمی‌برند تا ما هم بررسی کنیم و حتی بازدید هم می‌کنیم و نتیجه را به رسانه‌ها هم اعلام می‌کنیم. چون به هر حال یک زندانی یک شهروند ایرانی است که موضوعی را از کمیته حقوق بشر مجلس خواسته است. به همین دلیل است که می‌گوییم کمیته همه گزارش‌ها را بررسی می‌کند و جایی که مشخص شود حقوق بشر رعایت نشده بدون هیچ اغماضی قطعا اقدام می‌کنیم.

یعنی شما می‌خواهید گزارش احمد شهید را در کمیسیون امنیت ملی بررسی کنید؟

بله، اگر آن گزارش را به دست ما برسانند آن را در کمیسیون بررسی خواهیم کرد.

چه کسی باید گزارش را به شما بدهد؟

فرقی ندارد. رسانه‌ها می‌توانند گزارش را برای ما بفرستند یا اینکه خود آقای احمد شهید یک نامه خطاب به کمیسیون امنیت ملی مجلس بزند و بگوید به این موارد رسیده است. آقای احمد شهید گزارشش را برای مجلس ایران بفرستد ما هم رسیدگی می‌کنیم. من به عنوان دبیر کمیته می‌گویم اگر گزارش حقوق بشر آقای احمد شهید به دست ما برسد رسیدگی می‌کنیم و موارد موجود در گزارش را پیگیری می‌کنیم. از آنجا که مرجع پاسخ‌گویی به آقای احمد شهید ما نیستیم دلیل ندارد به ایشان جواب بدهیم، اما مطمئناً تمام موارد را رسیدگی می‌کنیم.

جز ماجرای احمد شهید آیا گزارش‌های دیگری به شما درباره وضع زندان‌های کشور رسیده است؟

بله، موارد فراوانی بوده و شاید بیش از 10 بار کمیسیون امنیت ملی از زندان‌ها بازدید داشته است. مورد آخرش همین بازدید از اوین بوده است. در بسیاری از موارد توانستیم موجب دادن مرخصی به زندانی شویم یا اینکه زندانی را به دلیل بیماری به بیمارستان منتقل کردند. درباره زندان کارون و بهبهان هم یک مشکل اصلی زیاد بودن جمعیت در این زندان‌ها و نامناسب بودن امکانات با موقعیت فیزیکی زندان است و اغلب زندان‌ها با بحران مواجه هستند. مثلا زندان خورین در ورامین 400 نفر ظرفیت دارد اما 1200 نفر در آن نگهداری می‌شوند. اما اینکه یک زندان شرایط خاصی را داشته باشد نیازمند بازدید ما از زندان و تهیه گزارش از آن و دادن آن به کمیسیون امنیت ملی است.

با وجود این شرایط آیا ممکن است این گزارش‌ها را به قوه قضاییه هم ارسال کنید تا مثلا از تبعید زندانیان تهران به کارون و بهبهان تا زمان افزایش امکانات این دو زندان ممانعت شود؟

در صورتی که بازدید کنیم و گزارشی درباره این دو زندان تهیه ‌کنیم، می‌توانیم یک نسخه از گزارش را به عنوان نتیجه‌گیری خودمان به قوه قضاییه بدهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین