کد خبر: ۱۳۷۱۰۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰۳:۱۱

قسم وزیر اقتصاد: سهام عدالت انتخاباتی نبود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال نماینده سمنان گفت: بنده قسم می‌خورم هیچ دستوری درباره سهام عدالت مطرح نبوده است جز اینکه بنده به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کرده‌ام و همچنین اعلام می‌کنم که زیر بار هیچ دستور سیاسی نیستم.

سیدشمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی که برای پاسخ به سؤال ۱۴ نماینده مجلس در جلسه علنی دیروز حاضر شده بود، طی سخنانی خصوصی سازی را دغدغه سیستم مدیریتی کشور دانست وگفت: در دولت قبلی آئین‌نامه‌ای بر همین اساس توسط آقای عارف معاون اول وقت دولت ابلاغ شد و در سال ۸۵ نیز آقای احمدی‌نژاد درباره ارائه سهام عدالت به ۶ دهک جامعه بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که مقام معظم رهبری آن را ابلاغ کرده بود اقدام کرد و توزیع آن آغاز شد.

وی با بیان اینکه توزیع سهام عدالت فلسفه و مبانی روشن اقتصادی دارد، تصریح کرد: ما به ۴۵ میلیون نفر که در ۶ دهک پایین جامعه تعریف می‌شدند دعوتنامه فرستادیم که ۴۰ میلیون نفر آنها برای دریافت سهام عدالت ثبت‌نام کردند. و در نهایت دولت از ۵۵ شرکت دولتی را برای سهام عدالت در نظر گرفت.

حسینی با بیان اینکه تا پایان سال ۸۹ سود قطعی سهام عدالت ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده است، گفت: پرداخت سود سهام عدالت را دولت مورد بررسی قرار داد و سپس در ۵ مرحله ارائه سهام عدالت را آغاز کرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در تیر ۸۶ اولین مرحله از ارائه سهام عدالت آغاز و در دومین مرحله به ۴.۵ میلیون نفر که تحت پوشش کمیته امداد بودند، سهام عدالت ارائه می‌شد،‌ گفت: ‌در اردیبهشت ۸۸ به روستائیان و عشایر که ۵.۵ میلیون نفر بودند، در تیر ۸۸ سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شاغل آموزش و پرورش و در بهمن ۸۸ به بازنشستگان و در آذر سال ۸۹ به دو میلیون شاغل دستگاه‌های اجرایی سهام عدالت پرداخت شد.

حسینی گفت: سهام عدالت مبتنی بر یک فلسفه روشن و مبانی درست توزیع شده است و در سال ۸۹ نیز بنا به مصوبه قانون برنامه پنجم پرداخت سود متوقف شده است. چرا که قانون برنامه پنجم پرداخت سود را منع کرده است.

وی در ادامه در پاسخ به ادعای مصطفی کواکبیان مبنی بر دستوری عمل کردن وزیر اقتصاد بر بحث سهام عدالت گفت: بنده قسم می‌خورم هیچ دستوری درباره سهام عدالت مطرح نبوده است جز اینکه بنده به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کرده‌ام و همچنین اعلام می‌کنم که زیر بار هیچ دستور سیاسی نیستم.

وزیر اقتصاد همچنین در پاسخ به سوال دیگر کواکبیان که چرا توزیع سهام عدالت در اردیبهشت ۸۸ که همزمان با تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بود، توزیع شده است، گفت: بنده باز هم می‌گویم ما در اردیبهشت ۸۸ سهام عدالت را توزیع کردیم چون باید این کار را می‌کردیم. ما نمی‌توانستیم به خاطر اینکه بحث تبلیغات است حقوق مردم را سلب کنیم. از اینکه به ما انگ سیاسی می‌زنند ما نمی‌توانیم وظیفه خود را انجام دهیم چرا که مقام معظم رهبری فرمودند انتخابات نباید مانع خدمت‌رسانی دولت به مردم شود.

حسینی در پاسخ به اظهارات کواکبیان مبنی بر اینکه شرکت‌های دولتی سود‌ده نیستند، گفت: اگر در بودجه ۹۰ ملاحظه شود چقدر از شرکت‌های دولتی سود ده هستندو دولت به سودهای آنها توجه می‌کنند.

وی همچنین گفت که سهام عدالت متعلق به کسانی است سهام عدالت را دریافت کرده باشد و می‌تواند آن را انتقال دهد اما انتقال سهام عدالت مشروط به خرید نقدی آن است و اگر فردی سهام را قسطی خریداری کند نمی‌تواند سهام عدالت خود را استفاده کند.

وزیر اقتصاد در پایان ضمن تشکر از مصطفی کواکبیان و دیگر نمایندگان که از وی درباره سهام عدالت سؤال کرده بودند گفت که وزارت اقتصاد ودارایی در بحث توزیع سهام عدالت تنها به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین