کد خبر: ۱۳۷۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۲
ابلاغ قوانین جدید بانکی؛

ممنوعیت تصدی همزمان پست مدیرعامل و ریاست هیئت‌مدیره

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای برای بانک‌های کشور اعلام کرد که تصدی همزمان پست مدیرعامل و ریاست هیئت‌مدیره توسط یک نفر ممنوع است. 

بانک مرکزی خطاب به مدیران عامل بانک‌های دولتی واگذارشده، غیردولتی و مؤسسه اعتباری توسعه اعلام کرد که براساس اصول حاکمیت شرکتی، لازم است هیئت‌مدیره بانک یا مؤسسه در راستای صیانت از منافع سپرده‌گذاران، حفظ ثبات و سلامت بانک در فضای کسب و کار و همچنین حمایت از حقوق سهامداران، نسبت به تدوین اهداف راهبردی و تأیید رویه‌های استاندارد انجام کار اقدام نموده و به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر مسئولیت نظارت بر حسن اجرای مصوبات خود را نیز بر عهده گیرد. 

بر اساس این گزارش، در دستورالعمل بانک مرکزی آمده است: به عبارتی هیئت‌مدیره باید اطمینان حاصل کند که اهداف، برنامه‌های راهبردی و دستورالعمل‌های مربوط به درستی اجراء می‌شود. از سوی دیگر مدیرعامل بانک که با انتخاب و تأیید هیئت‌مدیره معرفی می‌شود نیز مسئول اصلی عملیاتی کردن و اجرای صحیح برنامه‌ها، سیاست‌ها و دستورالعمل‌‌های مصوب هیئت‌مدیره است. 

با توجه به اینکه در اغلب موارد رؤسای هیئت‌مدیره بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور، تصدی سمت مدیرعاملی را نیز برعهده می‌گیرند لذا این امر موجب می‌شود اصول بهبود حاکمیت شرکتی و همچنین اصل تفکیک وظایف نظارتی از وظایف اجرایی خدشه‌دار شده و به تبع آن پاسخ‌گویی مدیرعامل در برابر هیئت مدیره تحت الشعاع قرار گیرد؛ به گونه‌ای که هیئت‌مدیره عملا می‌تواند نظارت موثری بر عملکرد مدیرعامل بانک یا مؤسسه اعمال کند. 

با عنایت به مراتب فوق و به منظور رفع معضل فوق‌الاشاره، شورای پول و اعتبار در نشست 12 مهرماه امسال خود ممنوعیت تصدی همزمان پست مدیرعامل و ریاست هیئت‌مدیره توسط یک نفر در بانک‌های خصوصی، دولتی خصوصی شده (صادرات ایران، ملت، تجارت، رفاه کارگران و ...) و مؤسسات اعتباری غیربانکی را مورد تصویب قرار داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین