کد خبر: ۱۳۷۴۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۰

"جاسوس رو"' باعث استعفای نماینده پارلمان بریتانیا از کمیسیون دفاعی شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ یک نماینده پارلمان بریتانیا در ارتباط با جنجال پیرامون معشوقه سابق و دستیارش که به جاسوسی برای روسیه متهم شده، از کمیسیون امور دفاعی پارلمان استعفا داد. 

دولت بریتانیا در پی اخراج کاتیا زاتولیوتر دستیار سابق مایک هانکوک، نماینده پارلمان بریتانیاست که متهم است برای دست یافتن به اطلاعات محرمانه و انتقال آن به روسیه، با آقای هانکوک رابطه برقرار کرده است. اما هانکوک تاکید دارد که دستیار سابقش به اطلاعات طبقه‌بندی شده دسترسی نداشته است. 

خانم زاتولیوتر پیشتر این اتهام را که برای بهره‌گیری از نفوذ سیاسی این نماینده با او رابطه جنسی برقرار کرده است، تکذیب کرد. 

کاتیا زاتولیوتر، ۲۶ ساله، که یک دادگاه ویژه مهاجرتی در خواست تجدیدنظر او در مورد حکم اخراجش از بریتانیا را بررسی می‌کند، هرگونه اقدام جاسوسی را تکذیب کرده است. 

وکلای دولت بریتانیا می‌گویند مصالح امنیت ملی ایجاب می‌کند که خانم زاتولیوتر از بریتانیا اخراج شود. 

خانم زاتولیوتر در جلسه دادگاه گفت که معتقد نیست که مایک هانکوک، نماینده لیبرال دموکرات و عضو کمیسیون امور دفاعی پارلمان بریتانیا، چندان با نفوذ است، چرا که او یک نماینده عادی پارلمان است و در هیئت دولت حضور ندارد. 

اما جاناتان گلاسون، از وکلای وزارت کشور بریتانیا در پاسخ به این استدلال گفت: "هانکوک فقط یک نماینده ساده پارلمان نیست، بلکه او عضو کمیسیون امور دفاعی پارلمان نیز هست". 

هنگامی که از خانم زاتولیوتر پرسیده شد که به چه دلیل فکر می‌کند که آقای هانکوک مورد توجه سرویس‌های اطلاعاتی روسیه قرار گرفته، او در پاسخ گفت: "من اصلا نمی‌دانم سرویس های اطلاعاتی روسیه به چه مسایلی علاقمند هستند". 

جاناتان گلاسون در جلسه دادگاه خانم زاتولیوتر را متهم کرد که با علم به اینکه آقای هانکوک به عنوان مردی متاهل سابقه برقراری روابط جنسی خارج از زناشویی دارد، با او رابطه برقرار کرد، چرا که می‌دانست وضعیت زندگی خصوصی این نماینده پارلمان، بطور بالقوه او را در موضع ضعف قرار می‌دهد. 

اما خانم زاتولیوتر در پاسخ به این اتهام گفت که تا پیش از آغاز رابطه چهار ساله اش با آقای هانکوک از روابط جنسی سابق او اطلاعی نداشته است. 

در جلسه دادگاه گفته شد که خانم زاتولیوتر پیش از آشنایی با آقای هانکوک و زمانی که به عنوان "بانوی همراه" در کنفرانس‌ها در روسیه کار می‌کرده، با برخی از مقامات کشورهای اروپایی دیگر هم رابطه داشته است، از جمله برقراری رابطه با یک مقام سی ساله در سن ۱۸ سالگی و همچنین داشتن رابطه با یک مقام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو. 

آقای گلاسون در جلسه دادگاه گفت که این مقامات فکر می‌کردند که خانم زاتولیوتر روسپی است و بعد از رابطه جنسی می‌خواسته‌اند به او پول بپردازند. 

خانم زاتولیوتر در پاسخ گفت که او زمانی که دانشجوی دانشگاه سن پترزبورگ بوده، در محل برگزاری کنفرانس‌ها کار می‌کرده تا مهارت خود را در زبان‌های خارجی تقویت کند و از اوضاع جهان اطلاع بیشتری کسب کند. 

انتظار می‌رود که محاکمه خانم زاتولیوتر ۹ روز طول بکشد. 

خانم زاتولیوتر در ماه اوت سال ۲۰۱۰ در حالی که لندن را به مقصد مسکو ترک می‌کرد، در فرودگاه "گتویک" دستگیر شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین