کد خبر: ۱۳۷۶۳۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۵
عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی:

این دولت ولع و اشتیاق زیادی برای تصاحب دولت بعدی دارد

بحث نخست‌وزیری و نظام پارلمانی کاملاً علمی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حمید رضا کاتوزیان نماینده تهران و عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اعتدال اظهار داشت: بحث نخست‌وزیری و نظام پارلمانی کاملاً علمی است و توضیح مقام معظم رهبری هم در این باره کامل و جامع بود که این موضوع را به عنوان یک احتمال تلقی کردن و ممکن است زمانی رخ دهد و مجموعه‌هایی که در کشور هستند چه بخش حاکمیتی چه نخبگان کشور به این نتیجه برسند که تغییر نظام سیاستی کشور یک حسن برای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود صورت گیرد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس افزود: آقای احمدی‌نژاد و برخی دوستانشان موضع‌گیری‌های متفاوتی داشتند و سایت‌های منتسب به طرفداران دولت اظهارنظر تندی را را در این زمینه کرده‌اند و بنده را از دُرافشانی‌های معمولشان بی‌نصیب نگذاشته‌اند؛ البته بنده از نقد دیگران دلخور نمی‌شوم.

کاتوزیان ادامه داد: آینده کشور اگر بخواهد به سمت دمکراسی توسعه‌یافته برود و بخواهیم اجزای سه قوه را پاسخ‌گو و رفتار آنها را شفاف‌تر کنیم، یک راه حداقلی این است که نظام انتخاب رئیس قوه مجریه و وزارا کاملاً پارلمانی شود.

وی افزود: نمایندگان مجلس نیز باید استانی انتخاب شوند و این کمک می‌کند که نگاهی ملی داشته باشند و مردم هم در انتخاب نمایندگان خود دقت بیشتری خواهند داشت.

کاتوزیان گفت: این مکانیسم کمک می‌کند که فردی مناسب برای ریاست قوه مجریه انتخاب شود که درقبال مجلس پاسخ‌گو باشد و مجلس بتواند مثل یک وزیر از وی پاسخ بخواهد و نظارت خود را اعمال کند؛ که البته این به معنای دخالت نیست.

وی تصریح کرد: بنده در این بحث بیشتر روی بخش نظارتی مجلس و میزان عمق نفوذ مجلس روی رفتار رییس قوه مجریه و وزرا تاکید دارم.

کاتوزیان گفت: طبیعتاً آقای احمدی‌نژاد این نظارت و این سیستم را نمی‌پسندد، همانطور که در قبال طرح سوال و آمدن به صحن مخالف بود؛ دولت گرچه همیشه اعلام می‌کند ما همیشه برای پاسخ حاضریم ولی از نمایندگانی که سوال از رئیس‌جمهور را امضاکرده‌اند‌، دلخور شده و دلخوری خود را به اشکال مختلف ابراز می‌کند‌، حتی به خود من بارها گفته شده که از شما انتظار نمی‌رفت از امضا‌کنندگان طرح سوال از رییس‌جمهور باشید!

وی افزود: دولت و رییس‌جمهور در مقابل نظام پارلمانی و پاسخ‌گویی بیشتر رییس قوه مجریه باشد به‌خصوص رییس قوه؛ مقاومت خواهند کرد و نقد همراه با عصبانیت برخی سایت‌های منتسب به دولت از همین جا نشات می‌گیرد.

کاتوزیان گفت: هر دولت و رئیس‌جمهوری حتی زمانی که دوره 8 ساله‌اش رو به پایان است علاقه‌مند است دولت بعدی معتقد به ادامه مسیرش باشد و این دولت هم ولع و اشتیاقش از دولت‌های قبلی در این زمینه بیشتر است و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در این بعد هم به شکل مادی و هم به شکل معنوی کرده‌اند تا بتوانند مجلس و دولت بعدی را در اختیار داشته باشند.

وی در خاتمه تاکید کرد: جبهه پایداری در همین راستا تشکیل شده و حتی بنا بر اظهارات خودشان، به طور مشخص برای دولت کار می‌کنند؛ البته سرمایه‌گذاری دولت برای تصاحب مجلس اشکال دیگری هم دارد و جدای جبهه پایداری، حرکت‌های دیگری هم صورت می‌پذیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین