کد خبر: ۱۳۷۹۶۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۳
چرخه زیست‌محیطی تالاب‌ها در خطر

پرندگان مهاجر دیگر به فارس نمی‌آیند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هرساله در فصل پاییز و زمستان تالاب‌های استان فارس میزبان هزاران پرنده مهاجر بود اما طی مدت اخیر با خشک شدن کامل دریاچه‌های استان، به نظر می‌رسد که امسال هم پرندگان در این استان توقفی نخواهند داشت. 

دریاچه بختگان، پریشان، مهارلو و کافتر از جمله دریاچه‌های مهم استان فارس به شمار می‌روند که در زمان پرآبی هرساله میزبان تعداد زیادی پرنده مهاجر از منطقه سیبری بوده اند اما طی مدت اخیر به دلیل خشک‌شدن کامل دریاچه، پرندگان مهاجر به این استان نیامده و چرخه محیط زیست به خطر افتاده است.

تالاب‌های استان فارس به ویژه تالاب پریشان، ارژن و بختگان که از جمله تالاب‌های مهم استان به شمار می‌روند نزدیک به چهار سال است که به طور کامل خشک شده و با اثرات مخرب ناشی از خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در سال‌هایی که تالاب‌های استان همچنان آبدار بود گاهی تعداد پرندگانی که به این تالاب‌ها مهاجرت می‌کردند بیش از یک میلیون پرنده ارزیابی می‌شد اما طی چند سال اخیر اینگونه نبوده است.

در گذشته بیش از 60 گونه از پرندگان نادر از جمله فلامینگو، پلیکان پا خاکستری، اردک سرسفید و اردک مرمری و... که برخی از آنها نیز از گونه‌های نادر هستند به تالابهای استان فارس از جمله پریشان و بختگان مهاجرت می‌کردند.

بر اساس نظریه کارشناسان وضعیت تالاب‌های استان فارس همچنان ناامید کننده است و در صورتی‌که این روند ادامه داشته باشد خطرات زیادی حیات تالاب‌ها را تهدید می‌کند.

هماهنگ‌کننده استانی طرح حفاظت از تالابهای ایران درخصوص وضعیت تالاب‌های استان فارس گفت: وضعیت تالاب‌های استان همچنان نگران‌کننده است زیرا این تالاب‌ها به طور کامل خشک شده‌اند.

علمدار علمداری در رابطه با وضعیت دریاچه بختگان افزود: این دریاچه به طور کامل خشک شده و خطر سونامی نمک بختگان را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این ایجاد ریزگردها و انتشار آن در هوای نی‌ریز مشکلاتی را به وجود آورده و در صورت ادامه این روند مردم با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

هماهنگ کننده استانی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به وضعبت بحرانی تالاب‌های استان در خصوص دریاچه پریشان نیز گفت: در این دریاچه یک چشمه به نام بنگ وجود دارد که آخرین زهاب‌ها وارد آن می‌شود و این مقدار کم آب برای حفظ تعدادی از گونه‌ها موثر است تا گونه‌های آبزی به طور کامل منقزض نشوند.

وی در رابطه با دیگر تالاب‌های استان فارس نیز گفت: این تالابها از جمله کافتر و ارژن کماکان خشک بوده و با مشکلات عدیده‌ای روبه رو هستند و فقط امیدمان این است که در پاییز و زمستان با بارش برف و باران این دریاچه‌ها احیا و از این وضعیت بحرانی خارج شوند.

علمداری در ادامه سخنان خود در رابطه با مهاجرت پرندگان به تالاب‌های استان نیز گفت: تالابهای استان از جمله پریشان، بختگان و مهارلو در زمان پرآبی همواره میزبان تعداد قابل‌توجهی پرنده مهاجر بودند که متاسفانه در چند سال اخیر به دیل خشکی دریاچه‌ها به این استان مهاجرت نکرده‌اند.

وی گفت: در سال گذشته تعداد کمی پرنده به دریاچه بختگان مهاجرت کرده که به دلیل خشکی این پرندگان فارس را ترک کردند.

هماهنگ‌کننده استانی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ادامه داد: با توجه به ادامه خشکی تالاب‌های استان بعید به نظر می‌رسد که تالاب‌های فارس در سال جاری نیز میزبان پرندگان مهاجر بوده و این پرندگان در فارس توقفی داشته باشند و این امر نگرانی‌هایی را به دنبال دارد.

وی اظهار داشت: پرندگان یک عضو اصلی از چرخه محیط زیست هستند که نقش زیادی در حیات تالابها دارند و در صورتیکه بازهم مانند سال گذشته در استان نمانند حیات تالاب‌های استان به مخاطره می‌افتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص طرح حفاشت از تالابها گفت: در این راستا اقدامات زیادی صورت گرفته و باید برنامه ها در یک سال و نیم باقی مانده اجرایی شود.

علمداری گفت: در راستای اجرای این برنامه‌ها مردم و دستگاه‌های ذی‌نفع در حوزه آب باید به صورت مشترک استفاده از آب را مدیریت کنند.

هماهنگ‌کننده استانی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ادامه داد: در این مدت باقیمانده باید اقداماتی صورت گیرد که در احیای تالاب‌ها کمک کند به عنوان نمونه ایجاد اشتغال سازگار با زیست‌بوم‌ها از جمله این برنامه‌هاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین