کد خبر: ۱۳۸۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۶

ذخیره گاز، قطر را ثروتمندترین کشور جهان کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: درآمد قطر از صادرات ال.ان.جی در سال 2010 از درآمد فروش نفت بسیار بیشتر بود و این عضو اوپک را در صدر فهرست ثروتمندترین کشورهای جهان قرار داد.

پایگاه اینترنتی 24تی وی امارات اعلام کرد که افزایش تولید گاز قطر باعث شده درآمدهای این کشور از صادرات گاز مایع (ال.ان.جی) در سال 2010 به یک رقم بی‌سابقه برسد. 

بانک مرکزی قطر در گزارش سالانه خود اعلام کرد: درآمد قطر از فروش گاز مایع و فراورده‌های مرتبط با آن از مبلغ 94.8 میلیارد ریال قطر (25.9 میلیارد دلار) در سال 2009 به 142 میلیارد دلار در سال 2010 رسیده است. 

درآمد گازی قطر در سال گذشته تقریبا دو برابر درآمد صادرات نفت قطر (74 میلیارد ریال قطر) بود. قطر در سال گذشته روزانه حدود 800 هزار بشکه نفت صادر کرد.
درآمد گازی سال گذشته قطر از تکمیل پروژه‌های عظیم ال.ان.جی در میدان فراساحلی پارس شمالی (بزرگترین میدان مستقیم گازی با ذخیره تقریبی 25 تریلیون متر مکعب) حاصل شد. 

قطر در سال 2010 و تقریبا 15 سال پس از شروع بزرگترین برنامه تولید گاز خاورمیانه به هدف خود مبنی بر تولید 77 میلیون تن گاز در سال دست یافت. 

این افزایش درآمد گازی قطر تا حدی زیادی نوسانات قیمت نفت را جبران کرد و به قطر اجازه داد که در صدر فهرست کشورهای دارای بالاترین رشد تولید ناخالص داخلی(GDP) قرار گیرد. 

این در حالیست که تولید ناخالص داخلی قطر در سالهای 2007 و 2008 به ترتیب 26.8 درصد و 25.4 درصد و در سال 2009 به دلیل کاهش بهای نفت تنها 8.7 درصد بود. 

قطر پروژه‌های ال.ان.جی خود را در اوایل دهه 90 میلادی شروع کرد تا از میدان گازی وسیع پارس شمالی نهایت استفاده را ببرد. 15 درصد کل ذخایر گاز جهان در این میدان قرار دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین