کد خبر: ۱۳۸۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۲

اخبار سینمای جهان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جشنواره فیلم سویل اسپانیا از «نیکیتا میخالکوف»، کارگردان سرشناس سینمای روسیه تقدیر خواهد کرد. 

برگزارکنندگان هشتمین جشنواره فیلم‌های اروپایی که در سویل اسپانیا برگزار می‌شود اعلام کردند، «نیکیتا میخالکوف» به‌پاس یک عمر دستاورد سینمایی جایزه ویژه این فستیوال را دریافت خواهد کرد. 

به گزارش هالیوود ریپورتر، در مراسم گرامیداشت میخالکوف قرار است فیلم «آفتاب سوخته دو» که نماینده سینمای روسیه در جوایز اسکار ۲۰۱۲ است به‌عنوان بخشی از مرور آثار وی نمایش یابد. 

«نیکیتا سرگیویچ میخالکوف» متولد ۲۱ اکتبر ۱۹۴۵، از فیلم‌سازان و بازیگران صاحب‌نام سینمای روسیه و اتحاد جماهیر شوروی سابق است که ریاست اتحادیه فیلمبرداران روسیه را نیز به عهده دارد. وی در خانواده‌ای هنرمند و شناخته‌شده رشد یافت که پدرش نویسنده آثار کودک و شاعر سرودهای ملی روسیه بود. 

میخالکوف در ۱۹ سالگی به رشته بازیگری در استودیو تئاتر مسکو رو آورد و بازی در تنها دو فیلم کافی بود تا به ستاره سینما و تئاتر شوروی سابق تبدیل شود. 

میخالکوف خیلی زود به مدرسه ملی فیلم مسکو راه یافت و زیر نظر «میخائیل روم»، مدرس فیلم‌ساز بزرگی چون «آندری تارکوفسکی» به یادگیری فنون فیلم‌سازی پرداخت. 

وی برای اولین‌بار در سال ۱۹۶۸ برای ساخت فیلم کوتاه «به خانه می‌آیم» پشت دوربین ایستاد. میخالکوف اولین فیلم بلند خود را که نگارش فیلم‌نامه و نقش‌آفرینی آن را نیز بر عهده داشت، در سال ۱۹۷۴ با نام «خانه‌ای میان بیگانه‌ها» ساخت. 

این کارگردان روس در سال ۱۹۷۶ با ساخت فیلم «برده عشق» به شهرت جهانی دست یافت. این فیلم که مورد استقبال فراوان منتقدین هالیوودی قرار گرفت، داستان یک گروه فیلم‌سازی است که در بحبوحه خشونت‌های انقلابی، قصد ساخت یک فیلم صامت ملودرام را دارند. 

میخالکوف فیلم بعدی‌اش با نام «قطعه ناتمام برای پیانو کوکی» را در سال ۱۹۷۷ بر اساس نمایش‌نامه‌ای از آنتوان چخوف ساخت که جایزه صدف طلایی بهترین فیلم جشنواره سن سباستین را به‌دست آورد. 

میخالکوف در سال ۱۹۷۸ حین بازی در فیلمی از برادرش، تصمیم به ساخت فیلم بلند بعدی خود با نام «پنج شب» گرفت که اثری رمانتیک درباره جدایی یک زوج قبل از جنگ جهانی دوم و دیدار دوباره آنها پس از ۱۸ سال است. 

«اوبلوموف»، «روابط خانوادگی» و «بدون شاهد» از فیلم‌های بعدی میخالکوف بودند که در دهه ۸۰ ساخته شدند. موفقیت بعدی وی در سال ۱۹۸۷ با فیلم «چشمان سیاه» رقم خورد که نقش‌آفرینی «مارچلو ماسترویانی» جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن و نامزدی جایزه اسکار را برای او به همراه آورد. 

از معروف‌ترین ساخته‌های میخالکوف فیلم «اورگا» است که در سال ۱۹۹۲ جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را کسب کرد و نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی شد. 

اما مطمئنا اوج کارنامه سینمایی میخالکوف با ساخت فیلم «آفتاب سوخته» در سال ۱۹۹۴ رقم خورد که دوران تاریک حکومت استالین را به‌تصویر کشیده است. این فیلم موفق به کسب جایزه بزرگ جشنواره کن و جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شد. این فیلم که میخالکوف اخیرا قسمت دوم آن را در جشنواره کن اکران کرد، پرفروش‌ترین فیلم سینمای شوروی سابق است. 

موفقیت مالی این فیلم که بالغ بر 25 میلیون دلار بود، میخالکوف را برای ساخت حماسی‌ترین اثر کارنامه سینمایی‌اش، «آرایشگر سیبری» ترغیب کرد که خود او نقش تزار روسیه را در آن ایفا کرد. این فیلم جایزه ملی روسیه را کسب کرد و میخالکوف را به ریاست انجمن فیلم‌برداران روسیه رساند. 

این کارگردان ۶۵ ساله در سال ۲۰۰۷ فیلم «۱۲» را بر اساس «۱۲ مرد خشمگین» از سیدنی لومت ساخت که شیر طلای ویژه جشنواره ونیز را کسب کرد. این فیلم نامزد نهایی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در همان سال بود. 

میخالکوف قصد دارد برای فیلم جدیدش که درباره جنگ دوم جهانی خواهد بود از «آنجلینا جولی» برای نقش اصلی استفاده کند. این فیلم که «عشق و جنگ» نام خواهد داشت، داستان علاقه سه دختر اهل مولداوی به سه سرباز ایتالیایی، روس و رومانیایی است. تولید این فیلم به‌زودی آغاز می‌شود. 

از افتخارات سینمایی میخالکوف می‌توان به جایزه کلیسای جهانی جشنواره کن، منتخب تماشاگران کارلووی واری، جایزه بزرگ جشنواره مونترال، دستاورد سینمایی جشنواره ایروان و جایزه فیپرشی جشنواره مسکو اشاره کرد. 

رستوران چینی بهترین فیلم فستیوال رم 

جشنواره فیلم رم با اعطای جایزه بهترین فیلم به «رستوران چینی» از آرژانتین پایان یافت. 

ششمین جشنواره فیلم رم پایان یافت و فیلم «رستوران چینی» ساخته سباستین بورنژتین موفق به کسب جایزه بهترین فیلم جشنواره شد. 

به گزارش ورایتی، این فیلم همچنین جایزه 55 هزار دلاری بهترین فیلم منتخب تماشاگران را نیز به خود اختصاص داد. در «رستوران چینی» که فروش بالایی در سینماهای آرژانتین داشته است، «ریکاردو دارین» بازی کرده است که با فیلم «راز چشمانش» اسکار بهترین فیلم خارجی سال گذشته را گرفت. 

«ریچارد گر»، بازیگر سرشناس آمریکایی جایزه ویژه یک عمر تلاش و دستاورد سینمایی را دریافت کرد. در مراسم اعطای این جایزه نسخه بازسازی‌شده فیلم «روزهای بهشت» ساخته ۱۹۷۸ «ترنس مالیک» که اولین نقش‌آفرینی ریچارد گر در سینما را رقم زد نمایش یافت. 

امسال «انیو موریکونه»، آهنگ‌ساز صاحب‌نام سینمای جهان رییس هیات‌داوران جشنواره رم بود. وی ساخت موسیقی بیش از ۵۰۰ فیلم و سریال تلویزیونی را در کارنامه خود دارد و سابقه همکاری با کارگردانان بزرگی چون «جوزپه تورناتوره»، «سرجیو لئونه»، «برایان دی پالما»، «اولیور استون» و «بری لوینسون» اوج فعالیت‌های سینمایی اوست. 

از دیگر رویدادهای مهم جشنواره امسال رم برپایی یک نمایشگاه عکس کم‌نظیر به یاد «پیر پائولو پازولینی»، کارگردان نامدار سینمای ایتالیا است که خرس طلای جشنواره برلین، جایزه بزرگ جشنواره کن، جایزه ویژه هیات‌داوران جشنواره ونیز و سه جایزه روبان نقره‌ای بهترین فیلم از انجمن روزنامه‌نگاران ایتالیا بخشی از افتخارات سینمایی اوست. 

ششمین جشنواره فیلم رم روز ۲۷ اکتبر با نمایش فیلم «بانو» جدیدترین اثر «لوک بسون» افتتاح شد که در آن زندگی «آن سان سوکی»، رهبر مخالفان دولت نظامی برمه (میانمار) به تصویر کشیده شده است. 

نامزدهای بهترین انیمیشن بلند اسکار معرفی شدند 

فیلم‌های «ماجراهای تن تن»، «ماشین‌ها دو»، «پاندای کونگ‌فو کاردو» به بخش بهترین انیمیشن جوایز اسکار ۲۰۱۲ معرفی شدند. 

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا که متصدی برگزاری جوایز اسکار است اعلام کرد: ۱۸ اثر به بخش بهترین انیمیشن بلند هشتادوچهارمین دور جوایز اسکار معرفی شده‌اند که از این میان پنج اثر به‌عنوان نامزدهای نهایی انتخاب خواهند شد. 

از سرشناس‌ترین انیمیشن‌های معرفی‌شده می‌توان از «ماجراهای تن تن؛ راز تک‌شاخ» جدیدترین ساخته استیون اسپیلبرگ نام برد که از شانس‌های اصلی دریافت جایزه اسکار این بخش محسوب می‌شود. 

این فیلم به تهیه‌کنندگی «پیتر جکسون» و محصول کمپانی سونی از اوایل سال گذشته به شکل اقتباسی وارد مرحله تولید شد و بازیگرانی چون «جمی بل»، «دانیل کریک» و «اندی سرمیکس» در آن نقش‌آفرینی داشته‌اند. فیلم اسپیلبرگ هم‌اکنون در ‌۵۱۲ سالن سینمایی بریتانیا در حال اکران است. 

«رابرت رودات» که برای فیلم‌نامه «نجات سرباز رایان» نامزد دریافت جایزه شد، نگارش فیلم‌نامه «ماجراهای تن تن» را بر عهده داشته است. داستان نسخه سینمایی «تن تن» به مبارزه گروهی از سربازان متحد به رهبری «کارل فرانکلین» می‌پردازد که به مقابله با تهاجم نیروهای بیگانه می‌پردازند. 

اسپیلبرگ درباره فضای این فیلم گفته است، حوادث این فیلم در یک دنیای واقعی با مردم تخیلی رخ می‌دهد. این فیلم از روز ‌۲۱ دسامبر در سینماهای آمریکا به‌روی پرده خواهد رفت. 

به گزارش اسکرین دیلی، انیمیشن‌های «رانگو»، «ریو»، «وینی پو»، «ماشین‌ها دو»، «گربه چکمه‌پوش»، «ژومئو و ژولیت»، «پاهای خوشحال دو»، «گربه‌ای در پاریس»، «آرتور کریسمس»، «چیکو و ریتا»، «پاندای کونگ‌فو کار دو»، «اسمورف‌ها»، «آلوی نبل» و «مریخ مادر نیاز دارد» دیگر آثار معرفی شده به جوایز آکادمی اسکار هستند. 

نامزدهای نهایی هشتادوچهارمین دوره جوایز آکادمی اسکار روز ۲۴ فوریه معرفی خواهند شد و مراسم اعطای جوایز نیز روز ۲۶ فوریه ۲۰۱۲ همچون سال‌های گذشته در سالن تئاتر کداک لس‌آنجلس برگزار خواهد شد و از شبکه تلویزیونی ABC پخش می‌شود. 

نوری بیلگه جیلان مهمان افتخاری جشنواره فیلم هند شد 

«نوری بیلگه جیلان»، کارگردان سرشناس سینمای ترکیه مهمان افتخاری جشنواره فیلم کلکته هند شد. 

برگزارکنندگان هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کلکته اعلام کردند: «نوری بیلگه جیلان» مهمان اصلی این رویداد سینمایی خواهد بود که طی روزهای دهم تا هفدهم نوامبر برگزار خواهد شد. 

«بیلگه جیلان» که اخیر به عنوان بهترین کارگردان دهه اخیر سینمای ترکیه انتخاب شد، با جدیدترین فیلم‌اش «روزی روزگاری در آناتالیا» نماینده سینمای این کشور در جوایز اسکار ۲۰۱۲ شده است. 

«جیلان» که افتخارات بسیاری در جشنواره کن فرانسه کسب کرده است، در سال ۲۰۰۸ برای فیلم «سه میمون» جایزه بهترین کارگردانی جوایز سینمایی آسیا-اقیانوسیه را کسب کرد. 

وی در سال ۲۰۰۰ جایزه بهترین فیلم جشنواره آنکارا را گرفت و در سال ۲۰۰۸ با فیلم «سه میمون» بهترین کارگردان جشنواره کن انتخاب شد. 

«جیلان» در سال ۲۰۰۶ جایزه فیپرشی کن را گرفت و در سال ۲۰۰۴ جایزه فرهنگ فرانسه و در سال ۲۰۰۳ جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره کن را به‌دست آورد. 

وی در سال ۲۰۰۳ جایزه ویژه هیات داوران جشنواره شیکاگو را گرفت و در سال ۲۰۰۰ در جوایز آکادمی فیلم اروپا جایزه فیپرشی را به‌دست آورد. 

«جیلان» در سال ۲۰۰۳ جایزه بهترین فیلم سال را از جشنواره سن‌سباستین کسب کرد و در سال ۲۰۰۴ در جشنواره فیلم صوفیه بلغارستان جایزه بهترین فیلم منطقه بالکان را به‌دست آورد. 

این کارگردان سرشناس در سال ۱۹۹۸ جایزه بهترین فیلم جشنواره توکیو را به خود اختصاص داد و تاکنون سه‌بار عنوان بهترین فیلم و بهترین کارگردان جشنواره استانبول را کسب کرده است. 

«بیلگه جیلان» امسال با فیلم «روزی روزگاری در آنتالیا» در بخش رقابتی جشنواره کن نامزد نخل طلا بود که این فیلم به نمایندگی از سینمای ترکیه به بخش بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار هشتادوچهارم معرفی شده است. 

در کارنامه «بیلگه جیلان» یک فیلم کوتاه و پنج فیلم بلند دیده می‌شود، فیلم‌هایی با بودجه کم که در اکثر آن‌ها او نویسنده، کارگردان، فیلم‌بردار و تدوین‌گر است و بازیگران این فیلم‌ها هم معمولا اعضای خانواده و آشنایان او هستند.

از معروف‌ترین ساخته‌های وی می‌توان به «پیله»، «قصبه»، «ابرهای ماه می»، «دوردست»، «اقلیم‌ها» و «سه میمون» اشاره کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین