کد خبر: ۱۳۸۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۲

وزیر امور خارجه فرانسه: اقدام نظامی علیه ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند

مذاکره و تحریم راه تعامل با ایران
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به نوشته خبرگزاری فارس؛ "آلن ژوپه" امروز در گفت‌وگو با شبکه رادیویی "یوروپ ۱" ضمن اعلام مخالفت کشورش با اعمال زور و اقدام نظامی علیه ایران در اظهاراتی اعلام کرد: «حمله پیشگیرانه اسرائیل به ایران می‌تواند اوضاع منطقه را کاملاً بی‌ثبات کند و همچنان باید مسیر مذاکره و اعمال تحریم علیه ایران را ادامه داد.»

وی افزود: «مداخله نظامی علیه ایران تهدیدی برای بی‌ثبات کردن تمام منطقه است" و می‌تواند "شرایط جبران‌ناپذیری" را به وجود آورد. ما می‌توانیم تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را ادامه داده و آن را سخت‌تر کنیم.»

وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه گفت: «ما راه اعمال تحریم‌ها علیه ایران را ادامه خواهیم داد چرا که مداخله نظامی می‌تواند منجر به ایجاد بی‌ثباتی کامل در اوضاع منطقه و فراسوی آن شود. برای اجتناب از بروز اتفاقات جبران‌ناپذیر باید هر اقدامی که امکان دارد، انجام داد.»

آلن ژوپه در ادامه درباره احتمال حمله پیشگیرانه رژیم صهیونیستی به ایران گفت: «امیدوارم که این اتفاق رخ ندهد.»

اعلام مخالفت وزیر خارجه فرانسه با اقدام نظامی علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که "نیکلا سارکوزی" رئیس‌جمهور فرانسه نیز روز گذشته با رد فرضیه حمله پیشگیرانه به ایران اعلام کرد که حملات پیشگیرانه اقدامی عجولانه است و هنوز "یک راه دیگر" میان سناریوی حمله به ایران و تحریم‌هایی که تاکنون همگی بیهوده بوده‌اند، وجود دارد.

وی در پایان نشست سران گروه ۲۰ در شهر کن فرانسه افزود: «روش‌هایی که جامعه بین‌الملل پیش رو دارد، ابتدا "مذاکره" است، اگر مذاکره نتیجه نداد، تحریم روی کار می‌آید و اگر تحریم‌ها هم نتیجه نداد و کافی نبود، باز هم تحریم‌های بیشتری اعمال می‌شود و جامعه بین‌الملل نمی‌تواند همه‌ مسائل را با سلاح حل کند.»

غرب و در رأس آن آمریکا مدعی آن است که جمهوری اسلامی ایران مخفیانه در تلاش برای تجهیز به سلاح اتمی است و این در حالی است که مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند، ماهیت برنامه هسته‌ای ایران کاملا غیرنظامی بوده و قصد تهران از پیگیری برنامه هسته‌ای خود صرفا استفاده‌های غیرنظامی و صلح آمیز است.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها در گزارش‌های خود بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و تطابق کامل آن با توافقات بین‌المللی تأکید کرده است.

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا به تنهایی بیش از 9 هزار سلاح‌ اتمی در اختیار دارد و تنها کشوری است که از این سلاح علیه بشریت استفاده کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین