کد خبر: ۱۳۸۶۳۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴

اخذ مبالغ اجباری از دانش‌آموزان در برخی مدارس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پی حضور اولیای دانش‌آموزان یکی از مدارس سمنان در ایسنا، منطقه سمنان، و ارایه درخواستی مبنی بر پیگیری دلایل اخذ مبالغی از دانش‌آموزان این مدرسه، خبرنگار ایسنا با حضور در مدرسه و گفت‌وگو با اولیاء، مدیر مدرسه و مسوولان آموزش پرورش سمنان به پیگیری این موضوع پرداخت. 

یکی از اولیای دانش‌آموزان گفت: دیروز از مدرسه نامه‌ای به دخترم داده‌اند که مبلغی به مدرسه پرداخت شود. 

وی ادامه داد: اخیرا مبالغی را به مدرسه داده‌ایم، حالا تا پایان سال چند بار دیگر باید پول بپردازیم، نمی‌دانم! 

وی با اشاره به این که دو فرزند دختر و پسرش در این مدرسه درس می‌خوانند، اظهارکرد: مجبوریم این پول را پرداخت کنیم چون به هر حال بچه‌هایمان باید درس بخواند نه یک سال نه دو سال باید چند سال در این مدرسه باشند. 

وی گفت: شاید خانواده‌ای ضعیف باشد و حتی این مقدار پول را هم نداشته باشد که پرداخت کند آن وقت تکلیف این بچه‌ها چه می‌شود.
به گفته وی، حتی چند نفر از اولیای دانش‌آموزان، سال گذشته گفتند که به خاطر ندادن پول، کارنامه فرزندشان را دریافت نکرده‌اند و به خاطر این موضوع به آموزش و پرورش شاکی شدند اما هیچ ترتیب اثری داده نشد. 

برخلاف گفته مسوولان این مبالغ به اجبار گرفته می‌شود 

یکی دیگر از اولیاء این مدرسه به ایسنا گفت: متاسفانه با وجود اینکه بارها به این مسئله پرداخته شده است اما آموزش و پرورش برخلاف نص صریح قانون اساسی همچنان در طول سال به بهانه‌های مختلف مبالغی را از دانش‌آموزان دریافت می‌کند. 

وی با بیان این که بر خلاف گفته مسوولان این مبالغ به اجبار گرفته می‌شود، گفت: وقتی در پایان سال ارایه کارنامه را منوط به تسویه و پرداخت همه پول‌های اجباری درخواست شده می‌کنند، آیا این اجبار نیست؟ 

وی همچنین گفت: آموزش و پرورش در همه دنیا و از جمله در قانون اساسی ما رایگان است اما متاسفانه در طول سال‌های اخیر این باب را گذاشته‌اند که بخشی از هزینه‌ها را از منبع اولیاء تامین می‌کنند. 

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مهم‌ترین و فراگیرترین وزارتخانه کشور است، تصریح کرد: آن‌ها باید بپذیرند که برخلاف قانون عمل می‌کنند ولی متاسفانه طوری که در رسانه‌ها بارها دیدیم انکار و بهانه تراشی می‌کنند. 

یکی دیگر از اولیاء که فرزند دخترش در این مدرسه مشغول تحصیل بود، گفت: دیروز دخترم نامه‌ای را از مدرسه آورده که در آن خواسته‌اند مبلغی را در قبال بیمه، فتوکپی و دفترچه رابط به مدرسه پرداخت کنیم.
وی گفت: سال‌های گذشته هم مدرسه از دانش‌آموزان پول می‌گرفت ولی با وجود اعتراض مکرر اولیاء، کسی به اعتراض‌ها گوش نداد. 

این ولی دانش‌آموز در پاسخ به این پرسش که اگر این پول را به مدرسه پرداخت نکنی چه اتفاقی می‌افتد، عنوان کرد: تا هزینه را پرداخت نکنی و با مدرسه تسویه حساب نکنی، کارنامه را به اولیاء تحویل نمی‌دهند. 

یکی دیگر از اولیاء مدرسه که فرزندش در دوره آمادگی است به خبرنگار ایسنا گفت: دیروز رفتیم یک برگ فتوکپی گرفتم، شد ۵۰ تومان، حالا این فرزند من چقدر فتوکپی دارد که مسوولان مدرسه گفته‌اند باید میزان مبلغی بیاورند. 

وی گفت: درست که مدرسه دولتی است و بودجه کمی دارد اما مدرسه باید از بودجه‌های آموزش و پرورش استفاده کند نه از اولیاء پول بگیرد. 

وی گفت: مدرسه یکبار می‌گوید موکت نداریم، بار دیگر می‌گوید شیر آب سرد کن خرابه و بار دیگر... خلاصه می‌گویند مدرسه هزینه‌اش زیاد است و من به شخصه که یکی از اولیاء هستم خجالت می‌کشم اعتراض کنم که چرا باید این مبلغ را اولیای دانش‌آموزان تقبل کنند.
آموزش و پرورش می‌گوید «هزینه‌ها را از اولیایی که از لحاظ مالی توانمند هستند، تامین کنید» 

نایب رییس انجمن اولیاء یکی از مدارس سمنان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: ما پول اضافه‌ای از بچه‌ها نگرفته‌ایم این هزینه برای پول رشد، پول دفترچه رابط و ... است که آموزش و پرورش مجوز داده است. 

وی گفت: آموزش و پرورش مجوز داده است که هر شاگرد باید ماهیانه مبلغی به مدرسه بدهد و این دریافت پول از اولیاء را براساس این مجوز می‌گیریم. 

وی گفت: ما در ابتدای سال برای بچه‌های کلاس اول جشن شکوفه‌ها جشن قرآن و... داشتیم که برای برگزاری آن از اولیاء پول گرفتیم. 

این ولی دانش آموز و نایب رییس انجمن اولیاء و مربیان مدرسه گفت: مدارس پایین شهر سمنان با این مدرسه که از لحاظ آموزش و پرورش مدرسه بالای شهر محسوب می‌شود از لحاظ قیمت دریافتی از والدین دانش‌آموزان بسیار متفاوت هستند. 

وی افزود: آموزش و پرورش می‌گوید «هزینه‌ها را از خود اولیاء که از لحاظ مالی توانمند هستند تامین کنید» اما بر خلاف نظر آموزش و پرورش مدرسه ما از همه نوع قشری (ضعیف و غنی) به یک اندازه پول می‌گیرد. 

وی گفت: گاهی اوقات از طریق دیگر اولیاء خیر به بچه‌های ضعیف کمک می‌شود.
پدر یکی از دانش‌آموزان سمنانی به خبرنگار ایسنا گفت: بر اساس قانون اساسی مدارس دولتی به هیچ وجه نباید هزینه‌های جانبی را از اولیاء دانش‌آموزان بگیرند به عنوان مثال چرا باید اولیای دانش‌آموزان مبلغی برای فتوکپی و تعمیرات وسایل مدرسه هزینه کند، مگر مدارس دولتی بودجه ندارند پس این پول‌ها را برای چه می‌گیرند. 

وی ادامه داد: من به عنوان ولی دانش‌آموز می‌خواهم بدانم پس آموزش و پرورش دولتی چکاره است که هر بار به یک بهانه‌ای می‌خواهند هزینه‌ها را از جیب اولیاء تهیه کنند آیا این قانونی است یا فرا قانونی؟ آیا این باعث یک بدعت نشده است آیا ما به سمت وسوی درستی حرکت می‌کنیم. 

وی ادامه داد: به نظر من ممکن است این مبالغ اندک باشد اما با این رویه در آینده این مبالغ را افزایش خواهند داد در حالی که این خلاف قانون اساسی است. 

خبرنگار ایسنا با حضور در دفتر این مدرسه، مشکلات مطروحه اولیای دانش‌آموزان را با مدیر این مدرسه دولتی در میان گذاشت که مدیر این مدرسه در حالی که از یکی از اولیاء وجه نقد مربوطه را دریافت می‌کرد، گفت: تنها در صورتی که نامه کتبی از آموزش و پرورش ارایه شود، پاسخگو خواهم بود. 

برای پرداخت مبالغ اجباری در کار نیست 

معاون آموزش و پرورش سمنان نیز به ایسنا گفت: اخذ مشارکت‌های مردمی در زمان ثبت نام نباید صورت گیرد تا برای تحصیل دانش‌آموزان مشکلی پیش نیاید. 

اعوانی افزود: بعد از شروع سال تحصیلی، اگر انجمن اولیاء و مربیان مدرسه برای انجام برخی از کارهای آموزش و پرورش نظیر (فتوکپی، امتحان مستمر و...) مبالغی را تصویب کنند، اشکال قانونی ندارد. 

وی در پاسخ به این پرسش که این مقدار در مدارس چقدر است، اظهارکرد: این مقدار بستگی به مصوبات شورا دارد؛ زیرا حجم فعالیت‌ها در مدارس مختلف، متفاوت است. 

اعوانی گفت: آموزش و پرورش برای مدرسه خاصی مجوز صادر نمی‌کند این مبالغ توسط شورای انجمن همان مدرسه تصویب می‌شود. 

وی با بیان این که باید با اولیاء تعامل و مشارکت صورت گیرد و اعتماد آن‌ها جلب شود، تصریح کرد: برای پرداخت مبالغ اجباری در کار نیست و اگر مدرسه خاصی از این امر تخلف کند با آن مدرسه برخورد خواهیم کرد. 

وی گفت: انجمن اولیاء و مربیان و کارشناسان ما در واحد ارزیابی عملکرد، نظارت بر این کار را بر عهده دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین