کد خبر: ۱۳۸۷۰
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۴:۴۴

آمریکا و حمایت از حماس

آفتاب‌‌نیوز :  آريل شارون، نخست وزير اسراييل پيش از اين در نيويورك گفته بود، اسراييل اجازه برگزاري انتخابات ماه ژانويه با مشاركت حماس را نمي‌دهد، مگر اينكه اين جنبش خلع سلاح شود و هدفش براي تخريب اسراييل را لغو كند.

شارون اظهار داشت: من فكر نمي‌كنم آنها بتوانند بدون كمك ما انتخابات‌هايشان را برگزار كنند و ما همه‌ي تلاش‌هايمان را براي عدم كمك به فلسطينيان در صورت مشاركت حماس به كار مي‌بنديم.

صائب عريقات، مذاكره‌ كننده‌ي ارشد فلسطين اعلام كرد، هر گونه مداخله‌ي اسراييل تنها به عباس ضربه مي‌زند و حماس را تقويت مي‌كند.

عريقات اظهار داشت: من از اسراييلي‌ها مي‌خواهم تا خودشان را از انتخابات و امور داخلي ما كنار نگاه دارند. انتخابات ما نقطه‌ي عطفي در جهت چند جانبه گرايي سياسي و حفظ نظم و قانون خواهد بود.

محمد غزال، رهبر حماس در كرانه‌ي باختري نيز اسراييل را به انجام اقدامي غير دموكراتيك متهم كرد.

غزال اظهار داشت: اسراييل مدعي است يك دولت دموكراتيك در منطقه است اما در حقيقت در حال مبارزه با دموكراسي در فلسطين است. در صورتيكه ما در انتخابات فلسطينيان پيروز شويم، اولين اولويت ما بازسازي وضعيت اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و تمام آنچه كه اسراييل تخريب كرده است، مي‌باشد و ما به فكر تخريب اسراييل نيستم.

پايگاه اينترنتي الجزيره نيز نوشت، تشكيلات خودگردان و حماس قويا تهديدات شارون را براي ايجاد خلل در انتخابات قانونگذاري فلسطين رد كردند.

محمود الزهار، رهبر حماس در غزه نيز اعلام كرد: من فكر مي‌كنم شارون ترسيده كه مشاركت حماس در انتخابات خواست دسته جمعي مردم فلسطين و مصونيت مردم فلسطين را در برابر اهانت‌هاي اسراييل تقويت كند.

الزهار به پايگاه اينترنتي الجزيره گفت، شارون حق مداخله در انتخابات فلسطينيان را ندارد، همانطور كه فلسطينيان حق مداخله در انتخابات‌هاي اسراييل را ندارند.

وي افزود، اظهارات شارون تنها حماس را در ديدگان مردم فلسطين تقويت مي‌كند.

رهبر حماس در غزه گفت: من به شارون مي‌گويم كه هرچه او بيشتر اينگونه در قبال حماس موضع گيرد، عشق مردم فلسطين به اين جنبش بيشتر مي‌شود.

تشكيلات خودگردان نيز از جامعه‌ي بين‌المللي به ويژه‌ي كميته‌ي كاري چهار جانبه خواست تا خودپسندي و اهانت اسراييل را مهار كنند.

محمد عبدالحميد، سخنگوي تشكيلات خودگردان اعلام كرد: اسراييل بايد بفهمد كه انتخابات‌ ما در زمره‌ي مشغوليات آنها نيست. ما قوانين انتخاباتي‌ خودمان را داريم و مطابق با اين قوانين عمل مي‌كنيم نه به هوس‌ها و خواست اسراييل.

عبدالحميد دولت اسراييل را به تمايل براي كنترل فلسطينيان از طريق كنترل از راه دور نظير رژيم آپارتايد آفريقاي جنوبي كه شهروندان سياه پوست را كنترل مي‌كرد، متهم كرد.

يكي از تحليلگران سياسي اسراييل اعلام كرد: من فكر نمي‌كنم آمريكايي‌ها از شارون در اين خصوص حمايت كنند. آمريكايي‌ها هم اكنون به شبه نظاميان در عراق و لبنان اجازه مشاركت در انتخابات را داده‌اند و بعضي مي‌گويند كه حماس استثنا نيست.

وي گفت، مساله‌ي‌ مشاركت حماس در بافت سياسي فلسطين نه تنها موجب نگراني اسراييل است بلكه سياست‌ كلي آمريكا در اصلاحات دموكراتيك در تمام جهان عرب را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

وي افزود: چرا شارون بر اين مطلب پافشاري مي‌كند براي من هنوز روشن نيست، اگرچه من فكر مي‌كنم اگر او به محروم كردن حق حماس ادامه دهد، اختلافاتي را با دولت بوش پيدا مي‌كند.

خبرگزاري شينهوا نيز اعلام كرد، جنبش حماس به اسراييل براي ايجاد يك منطقه‌ي امنيتي در شمال نوار غزه هشدار داد.

گردان‌هاي القسام، شاخه‌ي نظامي حماس در اطلاعيه‌اي اعلام كرد، در صورتيكه اسراييل بر تشكيل يك منطقه‌ي امنيتي در غزه اصرار داشته باشد، حملات عليه اهداف اسراييل از سر گرفته مي‌شود.

اين شاخه‌ي نظامي اعلام كرد: اين اقدام دشمن، ما را به تداوم مقاومت و حملات‌مان عليه نظاميان اسراييلي در شب و روز با همه‌ي ابزار وادار مي‌سازد.

وزارت جنگ اسراييل اعلام كرده بود، در نظر دارد يك منطقه‌ي امنيتي را در شمال نوار غزه ايجاد كند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین