کد خبر: ۱۳۸۹۸۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۲

ترکان: میرکاظمی در سوآپ کارشکنی کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون سابق برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت: نمی‌توان انتظار داشت که در فعالیت‌های سوآپ همان میزان نفتی که از شمال وارد کشور می‌شود از جنوب خارج شود چرا که ممکن است از نظر کیفیت ارزش متفاوتی داشته باشند.

اکبر ترکان درخصوص برخی مشکلات ایجاد شده بر سر راه سوآپ افزود: در زمان وزارت آقای زنگنه سرمایه گذاری عظیمی برای سوآپ صورت گرفت که برای انتقال نفت بندر نکا و توسعه آن اسکله‌های بزرگی دایر شد که بعد از آن خط مستقلی از نکا به ری کشیده شد و سرمایه گذاری‌های زیادی روی آن انجام شد.

به گفته وی در آن زمان تلمبه خانه‌هایی برای انتقال این نفت نصب شد تا نفت خام را از نکا به پالایشگاه تهران منتقل کند و اسم خط نکا - ری بود که در زمان شروع به کار ظرفیت ۵۰۰٬۰۰۰ بشکه در روز برای این خط در نظر گرفته شده بود.

وی ادامه داد: تلبمه‌هایی که در آن زمان در این خط کار می‌کردند ظرفیت ۳۷۰٬۰۰۰ بشکه در روز توان داشتند چرا که برنامه آقای زنگنه در آن زمان انتقال نفت خام آسیای مرکزی به پالایشگاه تهران بود تا بعد از آن به پالایشگاه تبریز منتقل شود.

ترکان تصریح کرد: با در نظر گرفتن این نکته که ظرفیت این ۲ پالایشگاه روی هم ۳۷۰٬۰۰۰ بشکه بود تلمبه‌ها برای انتقال نفت روی این میزان کار می‌کرد تا پالایشگاه تهران و تبریز بتوانند نفت خام آسیای میانه را پالایش کنند.

معاون سابق برنامه ریزی وزارت نفت از ۴ پروژه بزرگ از جمله ایجاد اصلاحات در بند نکا بندر امیرآباد خط نکا - ری و اصالاحات صورت گرفته در پالایشگاه تهران و تبریز به عنوان پروژه‌هایی یاد کرد که برای انتقال نفت نکا به پالایشگاه تهران صورت گرفت.

ترکان گفت: بعد از اصلاحاتی که در خطوط انتقال نفت صورت گرفت می‌بایست برای انجام سوآپ معادل نفتی که منتقل شده در جنوب جا به جا شود ولی در آن زمان به دلایلی که برای من معلوم نیست می‌رکاظمی وزیر نفت وقت در آن زمان از انجام این کار ممانعت کرد و در واقع تمام تلاش‌هایی که برای انتقال نفت صورت گرفته بود را از بین برد.

به گفته ترکان در شرایطی وزیر نفت با این کار مخالفت کرده بود که ایران تمام تلاش خود را می‌کرد تا تبلیغات علیه خود که از سوی آمریکا و دیگر کشورها صورت می‌گرفت را انکار کرده و نشان دهد که این تبلیغ‌ها بی‌فایده است و می‌تواند بهترین شریک تجاری برای کشورهایی باشد که تلاش می‌کنند تحریم‌های خود علیه ایران را گسترش دهند.

معاون سابق برنامه ریزی وزارت نفت با اشاره به مشکلات زمان وزارت زنگنه گفت: در آن زمان وزرات نفت در نظر داشت همان میزانی که نفت از شمال وارد کشور می‌شود از سمت جنوب جا به جا شود و این در حالی است که ممکن است نفتی که از شمال وارد می‌شود با نفتی که از جنوب خارج می‌شود از نظر کیفیت و میزان با یکدیگر متفاوت باشند و نمی‌توان تنها حجم آن‌ها را در نظر گرفت.

وی با تاکید بر لزوم معادل سازی ارزش نفت در شمال و جنوب برای سوآپ اظهارداشت: سوآپ فعالیتی است که بهتر است بخش خصوصی آن را به عهده داشته باشد که البته من به فعالیت‌هایی که وزیر فعلی نفت در نظر دارد خوشبین هستم و امیدوارم که سرانجام خوبی بگیرد.

ترکان تاکید کرد: به نظر می‌رسد که با روی کار آمدن رستم قاسمی در وزارت نفت می‌توان بیش از قبل به رونق سوآپ امیدوار بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین