کد خبر: ۱۳۹۳۰۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۹

توضیحات عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره فساد مالی در نفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که بدنه بسته وزارت نفت با حضور بخش خصوصی در قراردادهای مهم مانند سوآپ تقویت خواهد شد، گفت: در سال‌های اخیر برخی افراد با رانت‌خواری ثروت‌های کلانی را از طریق انعقاد قراردادهای سوآپ اندوخته‌اند. 

موید حسینی صدر نماینده خوی تصریح کرد: حضور بخش خصوصی در قراردادهای نفتی مساله‌ای است که در تمام دنیا بدون وجود حساسیت‌های بی‌مورد رخ می‌دهد ولی در کشور ما به دلیل وجود خط قرمزهای بی‌مورد، انعقاد برخی قراردادهای نفتی با بخش خصوصی انجام نمی‌گیرد. 

نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی افزود: در سالیان گذشته همواره افرادی خاص با بهره‌گیری از شرایط ویژه حاکم بر بدنه وزارت نفت قراردادهای مهم نفتی را در انحصار خود داشتند و وزارت نفت همواره به دنبال انعقاد قرارداد با افراد خاص و شرکت‌های خارجی بوده است. 

وی با تاکید بر این که بخش خصوصی توان بر عهده گرفتن طرح‌ها و برنامه‌های وزارت نفت را دارد، ادامه داد: بخش خصوصی در تمام طرح‌های وزارت نفت از جایگاه‌داری تا حمل و نقل و سوآپ را می‌توان اداره کند. 

حسینی صدر اظهار امیدواری کرد که با وجود رستم قاسمی در صدر وزارتخانه نفت، ویژه‌خواری و رانت‌خواری افرادی که تمامی قراردادهای نفتی را در انحصار خود داشتند، با مشارکت بخش خصوصی عادلانه توزیع شود. 

وی انحصار قراردادهای نفتی در اختیار برخی اشخاص را ظلم بزرگ به مردم خواند و تاکید کرد: ورود مجلس و اعضای دست پاک وزارت نفت برای شکستن این حصر لازم است. 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس هشتم درباره هویت افرادی که قراردادهای نفتی را به خود اختصاص داده‌اند گفت: در اقصی نقاط کشور افرادی با هویت‌های مشخص و معومی وجود دارند که گفته می‌شود با استفاده از قراردادهای نفتی به وی‍ژه سوآپ ثروت‌های کلانی را برای خود اندوخته‌اند. 

البته حسینی صدر بیان کرد که قصد نام بردن از شخص خاصی را ندارم و این کار را خلاف قانون و اخلاق خواند. 

در صورتی که فعالان ایرانی، محموله های نفتی از مبدا آسیای میانه داشته باشند، شرکت ملی نفت برای انعقاد قرارداد با آنها آمادگی کامل دارد. از اواسط تابستان سالجاری با اعمال تغییراتی در قراردادهای سوآپ نفت از سرگیری این تجارت سودآور و استراتژیک توسط شرکت ملی نفت ایران آغاز شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین