کد خبر: ۱۳۹۳۱۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۴
رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار خوزستان مطرح کرد:

کاهش ۳ درصدی صادرات خرما

باید در امکان توسعه صادرات خرما تردید کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار خوزستان با اشاره به افزایش هزینه‌های جانبی تولید و صادرات خرما گفت: با توجه به افزایش این هزینه‌ها و اختصاص نیافتن یارانه به این صنعت، باید در امکان توسعه صادرات خرما تردید کرد. 

حسین رییسی اظهار کرد: با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بهای حامل‌های انرژی، گاز، مواد سوختی، ملزومات بسته‌بندی خرما،‌ دستمزدهای کارگری و کرایه‌های حمل و نقل داخلی و خارجی خرما هر کدام از ۴۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. 

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های جانبی صنعت خرما و عدم اختصاص یارانه به این صنعت، درخصوص ادامه فعالیت و امکان توسعه صادرات صنعت خرما اظهار نگرانی کرد. 

رییسی تصریح کرد: از استاندار و دیگر مسوولان استانی می‌خواهیم که نسبت به رفع موانع صادراتی صنعت خرما تلاش کنند و امیدواریم همان‌گونه که استاندار تاکنون از این صنعت حمایت کرده همچنان حامی این صنعت باشد تا فعالیت این صنعت ادامه داشته باشد. 

رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار خوزستان با تاکید بر ضرورت کم بهره بودن وام‌های پرداختی به صادرکنندگان، گفت: در تمام دنیا وام‌هایی که برای شرکت‌های صادراتی در نظر می‌گیرند بی بهره و یا کم بهره است اما در اینجا نرخ سود وام از ۱۱ تا ۱۷ درصد محاسبه می‌شود. 

وی ادامه داد: مشکل بدهی معوق صادرکنندگان یکی‌دیگر از مشکلات صنعت خرما است و ما از مسوولان می‌خواهیم که به صادرکنندگان حداقل ۲ سال فرصت داده شود و پس از اتمام ۲ سال، در قالب ۵ سال وام بدهی معوق صادرکنندگان به صورت قسطی اخذ شود. 

رییسی با اشاره به رویکرد صنعت خرما مبنی بر ایجاد اشتغال، افزود: در حال حاضر حداقل ۲۶٬۰۰۰ نفر در کارگاه‌های و کارخانجات بسته‌بندی خرمای استان فعالیت می‌کنند. 

وی گفت: همچنین در نیمه نخست امسال ۲۱٬۵۸۰ تن خرما به ارزش ۳۴٬۴۲۹٬۰۰۰ دلار صادر شده که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی رشد ۱۳ درصدی و از نظر وزنی ۳ درصد کاهش داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین