کد خبر: ۱۳۹۳۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۲۲:۱۸

کابینه جدید ایتالیا را تکنوکرات‌ها تشکیل می‌دهند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ماریو مونتی، که به زودی رسما فعالیتش را به عنوان نخست‌وزیر جدید ایتالیا آغاز می‌کند، اعضای کابینه جدید این کشور را معرفی کرده است. 

این افراد همگی تکنوکرات هستند و در میان آنها هیچ شخصیت برجسته سیاسی به چشم نمی‌خورد. 

آقای مونتی در روزهای اخیر تلاش کرده است که در بازارهای مالی، در مورد توانایی ایتالیا در بازپرداخت بدهی‌هایش اطمینان به وجود آورد. او گفته که کشورش در این مسیر حاضر است هزینه‌هایی را نیز پرداخت کند. 

ماریو مونتی، که اقتصاد دانی برجسته است، پیش از این از کمیسرهای سابق اتحادیه اروپا نیز بوده است. او مسئولیت بخش‌های توسعه، زیر ساخت‌ها و حمل و نقل ایتالیا را به یکی از بانکداران بنام این کشور سپرده است. 

هزینه‌های استقراضی برای دولت ایتالیا بار دیگر از سطح هشدار‌دهنده هفت درصد پایین‌تر آمده است. 

این تحول در پی اقدام بانک مرکزی اروپا در خریداری بخشی از اوراق قرضه دولت ایتالیا حاصل شده است. 

آقای مونتی اعلام کرده است که مسئولیت وزارت اقتصاد ایتالیا را خود عهده‌دار خواهد شد. 

کورادا پاسرا، مدیرعامل سابق گروه بانکی اینتسا سان پائلو از سوی آقای مونتی برای تصدی وزاتخانه توسعه، زیرساخت و حمل و نقل تعیین شده است. 

یکی دیگر از انتخاب‌های کلیدی در کابینه جدید ایتالیا، انتخاب آنتونیو کاتریکالا به عنوان معاون اجرایی دفتر نخست‌وزیری است. 

روزنامه ایتالیایی کوریر دلا سرا در توصیف کابینه جدید، نوشته که اعضای این کابینه را "تنها متخصصان، و نه سیاستمداران" تشکیل می‌دهند. 

آقای مونتی پس از معرفی اعضای جدید کابینه ایتالیا، به خبرنگاران گفت که قصد دارد رشد اقتصادی را بار دیگر به ایتالیا باز گرداند. 

او همچنین به سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا که روز شنبه به دلیل فشار بازارهای مالی از سمت خود استعفا داد، ادای احترام کرد. 

آقای مونتی اعلام کرده است که قصد دارد بدهی بخش‌های عمومی ایتالیا را که در حدود یک تریلیون و ۹۰۰ میلیارد یورو است کاهش دهد، و برای بهبود رشد اقتصادی ایتالیا تلاش کند. 

طی هفته‌های اخیر هزینه‌های استقراضی دولت ایتالیا به شدت افزایش یافته و به سطحی رسیده است که دولت‌های ایرلند، پرتغال و یونان در آن سطوح درخواست دریافت کمک‌های مالی بین‌المللی را مطرح کرده بودند. 

با وجود انبوه بودن حجم بدهی‌های دولت ایتالیا، به نظر می‌رسد این بدهی‌ها از ثبات برخوردارند، و همچنین کمبود بودجه این کشور نسبتا پایین است. 

اما ناتوانی سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا در ایجاد اصلاحات اقتصادی در این کشور، به از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران منجر شد.

آقای مونتی در مورد وضعیت بازارهای مالی گفته است: "ما علائم تشویق‌کننده زیادی را از سوی شرکای اروپایی خود و جامعه بین‌الملل دریافت کرده ایم. من معتقدم این نشانه‌ها در نهایت به کم شدن مشکلات بازارها در ارتباط با کشور ما منجر خواهد شد". 

با وجودیکه آقای مونتی از حمایت احزاب اصلی سیاسی در ایتالیا برخوردار است، باید برای آغاز رسمی فعالیتش در پست نخست وزیری، از پارلمان این کشور رای اعتماد بگیرد. 

لیگ شمالی ایتالیا، تنها حزبی است که اعلام کرده از آقای مونتی حمایت نخواهد کرد. 

ماریو مونتی گفته که قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۳ در پست نخست‌وزیری فعالیت کند. 

آنالیزا پیازا، اقتصاد دانان در لندن به خبرگزاری رویترز گفته است که در کابینه جدید ایتالیا "ترکیب خوبی از تخصص‌ها" به چشم می‌خورد. 

به گفته او بسیاری از اعضای کابینه از چهره‌های دانشگاهی هستند که تجربه آنها در زمینه تخصصی‌شان غیرقابل انکار است. 

ریکاردو باربیری، اقتصاد دانان نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که بخشی از کابینه ایتالیا را افرادی تشکیل می‌دهند که آقای مونتی شخصا آنها را می‌شناسد و به آنها اطمینان دارد. اما به گفته او گروهی دیگر را رییس‌جمهوری ایتالیا به او پیشنهاد کرده است. 

آقای باربیری تصمیم ماریو مونتی در تصدی وزارت اقتصاد ایتالیا را جالب ارزیابی کرده و آن را نشانه این می‌داند که او قصد دارد در مورد حیاتی ترین بخش‌ها خود مستقیماً نظارت داشته باشد. 

این اقتصاد دان در نهایت گفته که باید دید آیا اکنون برای اعمال تغییرات اساسی در اقتصاد ایتالیا دیر شده است یا خیر.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین