کد خبر: ۱۳۹۳۷۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۰ - ۰۲:۵۱

کشف دریاچه‌هایی در زیر سطح قمر مشتری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دانشمندان بهترین شواهد موجود از وجود آب درست در زیر پوسته یخی یوروپا، قمر مشتری را پیدا کرده‌اند. 

تحلیل سطح این قمر حاکی از وجود جریان‌هایی از آب گرمتر در زیر پوسته یخی آن است که باعث ذوب و ترک برداشتن پوسته می‌‌شود.

نتایج این مطالعه که در نشریه نیچر چاپ شده است پیش‌بینی می‌کند که دریاچه‌های کوچک تنها در عمق ۳ کیلومتری از پوسته وجود دارد. 

هرگونه آب در حالت مایع می‌تواند به طور بالقوه زمینه را برای وجود حیات فراهم کند. 

دانشمندان با توجه به مدل‌هایی از نیروهای مغناطیسی و تصاویر سطح یوروپا، همواره مظنون بوده‌اند که اقیانوسی بزرگ در عمق ۱۰ تا ۳۰ کیلومتری در زیر سطح وجود دارد. 

دیوید بومان شخصیت رمان "ادیسه دو" نوشته آرتور سی کلارک موفق به کشف اشکال حیات در عمق دریای یوروپا می‌شود و بسیاری از دانشمندان آرزویی مشابه در سر پرورده‌اند. 

اما ایجاد حفره در یخ ضخیم یوروپا همواره غیرممکن به نظر می‌رسیده است. 

اکنون کشف آب مایع در عمق کم آن توسط تیمی از محققان آمریکایی، یک ماموریت فضایی برای استخراج آب از این قمر را عملی‌تر می‌کند. 

دریاهای کم عمق 

وجود دریاچه‌های کم عمق همچنین بدان معنی است که آب‌های سطحی به شدت با آب‌های کم عمق مخلوط می‌شود. 

جریان‌های یخی می‌تواند عامل انتقال مغذی‌ها میان آب‌های سطحی و عمق دریاها باشد. 

بریتنی اشمیت محقق اصلی این مطالعه از دانشگاه ایالتی تگزاس در آستین که تصاویر فضاپیمای گالیله که در سال ۱۹۸۹ پرتاب شد را تحلیل کرده است می‌گوید: "این یعنی یوروپا و اقیانوس آن می‌تواند قابل سکونت‌تر باشد." 

یخچال‌شناسان سال‌ها مشغول مطالعه سطح یوروپا بوده‌اند و سعی داشته‌اند ببینند چه چیزی باعث پیدایش چنین خراش‌ها و شکستگی‌هایی در سطح آن شده است. 

مارتین سیگرت یخچال‌شناس در دانشگاه ادینبورو گفت که محققان با نگاه کردن به قطب جنوب که دارای مشخصه‌های مشابه مثل یخچال‌ها و تخته‌های یخی است به استنباط درباره یوروپا می‌پردازند. 

او توضیح داد که مطالعه تازه به ما می‌گوید که جابجایی جریان‌های گرم چگونه باعث ذوب یخ‌های سطحی و ایجاد ترک در پوسته یوروپا می‌شود. 

آمریکا و اروپا سرگرم کار به روی اعزام ماهواره‌هایی به یوروپا و سایر اقمار مشتری هستند که امیدوارند تا اواخر این دهه یا اوایل دهه ۲۰۲۰ پرتاب شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین