کد خبر: ۱۳۹۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۳

قنبری: تیراژ کم کتاب در کشور در حد فاجعه است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو کمیسیون اجتماعی کم بودن تیراژ نشر کتاب در کشور را در حد فاجعه توصیف کرد و آن را ناشی از حاکمیت فرهنگ شفاهی و پایین بودن فرهنگ مطالعه در کشور دانست. 

داریوش قنبری با اشاره به وضعیت نامناسب کتابخوانی در کشور گفت: تیراژ پایین نشر کتاب نشان از پایین بودن فرهنگ مطالعه در کشور دارد و بیانگر آن است که هنوز فرهنگ شفاهی در جامعه ما حاکم است. 

نماینده ایوان، چرداول، ایلام و مهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مسوولان کشور مرتباً به برخی سیاست‌ها و برنامه‌ها برای ترغیب مردم به کتاب و کتابخوانی اشاره می‌کنند، اما این برنامه‌ها موفق نبوده و نشان آن نیز تیراژ پایین کتاب‌ها درکشور ما است و شاید کمتر کشوری را مانند ایران در جهان سراغ داشته باشید که تیراژ کتاب‌های عمومی برای جمعیت هفتاد میلیون نفری یک هزار جلد باشد که این مساله در حد فاجعه است. 

وی پایین‌بودن تیراژ کتاب را موجب تاثیر بر اقتصاد حوزه نشر دانست و اظهار کرد: اگر برخی حمایت‌های خاص از ناشران نباشد، آنها به هیچ‌وجه قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود و آنها اکنون فقط توانسته‌اند با کمکی که به ناشران پرداخت می‌شود، ظاهر فعالیت‌های‌شان را حفظ کنند. 

عضو کمیسیون اجتماعی درباره دلیل به نتیجه نرسیدن برنامه‌هایی که در جهت افزایش سرانه مطالعه در کشور انجام می‌شود، گفت: شاید هر کس به ظن خود این مساله را تحلیل کند اما باید یک کار مطالعاتی درست و حسابی در این زمینه صورت بگیرد اما بحث ریشه‌ای و اساسی در جامعه نیاز است تا متوجه دلیل این مساله شویم. 

وی ادامه داد: نسبت به استاندارهای دنیا بسیار عقب هستیم.
قنبری با تاکید بر قرار گرفتن دانش آموزان از کودکی در معرض کتاب بیان کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب در مدارس می‌تواند در ترویج کتابخوانی موثر باشد؛ اما باید مجموعه‌ای از اقدامات صورت بگیرد زیرا اکتفا کردن به یک کار خاص برای ترویج فرهنگ مطالعه کفایت نمی‌کند و باید اقدامات فراگیرتری صورت بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین