کد خبر: ۱۳۹۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۳

اعدام عامل انفجار حرمین عسکریین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بی‌شک روز ۲۲ فوریه ۲۰۰۶ (۳ اسفند ۱۳۸۴) یکی از تلخ‌ترین روزهای ملت عراق و شیعیان در سرتاسر دنیا بود. بر اثر انفجاری شدید در مقدس‌ترین مکان شهر سامرا، آرامگاه امام علی النقی(ع) و امام حسن عسکری(ع) تقریباً به طور کامل تخریب شد. 

در کنار خسارت فراوان جانی و مادی که این حادثه بر جای گذاشت، برخی تحلیل‌گران این انفجار را جرقه خونین‌ترین جنگ فرقه‌ای در عراق می‌دانند. 

با جمع‌آوری اطلاعات مشخص شد علت انفجار ۲۰۰ کیلوگرم تی‌ان‌تی بود که در مرکز گنبد جاسازی شده بود. 

پس از آن مراحل تحقیق برای شناسایی عامل یا عاملان این حادثه آغاز شد. پس از چند ماه دختری ۱۹ساله به نام یسری فاخر اهل تونس به عنوان عامل اصلی این انفجار دستگیر شد. 

بنا به گفته منابع خبری، فاخر پس از حمله آمریکا به عراق و سقوط حکـومت صــــدام حسین به عنوان عضوی از القاعده برای مبارزه با نیروهای آمریکایی به عراق رفته بود. 

وی پس از دستگیری به دلیل این اتهام، اعتراف کرد در قتل صدها آمریکایی و عراقی، از جمله خبرنگار تلویزیون العربیه نیز دست داشته است. پدرش اما اعلام کرد او زیر شکنجه اعتراف کرده و مجبور شده چنین جرایمی را به گردن بگیرد. 

از سوی دیگر وزارت دادگستری عراق اظهار کرد یسری فاخر در دادگاه علاوه بر اعتراف، از اقدامات خود هم ابراز پشیمانی و تأسف کرده است. 

سرانجام با گذشت بیش از ۵ سال از این حادثه، چند ماه پیش حکم عاملان این حادثه قطعی شد. 

با قطعی شدن حکم اعدام «یسری فاخر»، «فؤاد مبزع»، رییس‌جمهور موقت تونس ۸ روز پیش، از جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق درخواست عفو او را کرد، اما این درخواست پذیرفته نشد و فاخر روز چهارشنبه همراه یک تبعه مصری و ۹ تبعه عراقی که از اعضای القاعده بودند و در پشت پرده این انفجار قرار داشتند، اعدام شد. پس از آن وزارت خارجه تونس از اعدام او ابراز تأسف کرد و به خانواده او پیام تسلیت فرستاد. 

حرمین عسکریین که یکی از بزرگ‌ترین گنبدهای جهان اسلام به شمار می‌رفت و در دوره قاجار با طلا پوشانده شده بود، در حال حاضر با مبلغی حدود یکصد میلیون دلار معادل ۱۳۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان به طور کامل بازسازی شده است که ایرانیان نقش بسزایی در کمک‌رسانی به بازسازی این مکان شریف داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین