کد خبر: ۱۳۹۶۳۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۶

پیروزی راست میانه بر چپ‌گرایان در انتخابات پارلمانی اسپانیا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اسپانیا، پنجمین کشوری در منطقه یورو شد که دولتش به خاطر مشکلات اقتصادی جای خود را به رقیبانش داده است. در انتخابات روز یکشنبه در اسپانیا، دولت سوسیالیست این کشور بعد از هفت سال جایش را به حزبی راست‌گرا داد. 

حزب مردم اسپانیا، در تقسیم‌بندی‌های سیاسی این کشور، راست میانه به حساب می‌آید. رهبر این حزب ماریانو راخوی، اعلام پیروزی کرده و حزب سوسیالیست هم پذیرفته که در انتخابات شکست خورده است.

راه و روش چیره‌شدن بر مشکلات اقتصادی که گریبان اسپانیا را گرفته است، از جمله صحبت‌هایی بود که در رقابت‌های انتخاباتی اسپانیا درباره آن زیاد صحبت شد. رای‌دهندگان اسپانیایی‌ هم امیدوارند که با سر کار آمدن دولت جدید، اقتصاد راکدشان و نرخ بیکاری بالایی که دارند، بهبود یابد. 

اما آقای راخوی در همان ابتدای کار به مردم کشورش هشدار داده که او کار سختی در پیش دارد و از مردم خواسته تا از او انتظار "معجزه" نداشته باشند: "چهل و شش میلیون اسپانیایی باید در نبرد علیه این بحران شرکت کنند." 

آخرین آمارها نشان می‌دهد که حزب مردم اسپانیا، ۴۴ درصد از آرا را به دست آورده و حزب سوسیالیست تنها ۲۹ درصد از آرا را به نام خود کرده است. یعنی حدود ۱۸۶ کرسی از ۳۵۰ کرسی مجلس از آن حزب مردم می‌شود. 

سارا رینفورد، خبرنگار بی‌بی‌سی در مادرید می‌گوید که این بزرگ‌ترین پیروزی برای راست‌گرایان از زمان فروپاشی حکومت ژنرال فرانکو در این کشور در سال ۱۹۷۵ میلادی بوده است. 

حزب پیروز از روز یکشنبه اعلام کرده که کشور باید به سمت ریاضت اقتصادی برود. نرخ بیکاری در اسپانیا بالای بیست درصد است و اقتصاد این کشور راکد. 

اوضاع اقتصادی نابسامان در حوزه یورو، پیش از این حکومت‌های ایتالیا، یونان، پرتغال و ایرلند را هم ساقط کرده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین