کد خبر: ۱۳۹۸۸۲
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۰

فرانسه به خرید نفت از ایران پایان داد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولت فرانسه خرید نفت ایران را تحریم‌ کرد. این کشور تا ماه ژوئیه امسال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده بود. سارکوزی پیش‌تر از آمریکا، کانادا، ژاپن و اتحادیه اروپا خواسته بود نفت ایران را تحریم ‌کنند.

دولت فرانسه، پیشنهادی را که برای قطع خرید نفت ایران به کشورهای دیگر داده بود، در سطح داخلی به مرحله اجرا در آورد. این خبر را "برنارد والرو" سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه (۲۴ نوامبر، ۳ آذر) در پاسخ به پرسش خبرگزاری رویترز اعلام کرد.

خبرگزاری رویترز، پس از انتشار این خبر از وزارت خارجه فرانسه پرسیده بود که آیا کنسرن‌های نفتی فرانسه برای قطع خرید نفت جمهوری اسلامی تحت فشار قرار گرفته‌اند؟ سخنگوی وزارت خارجه، در سایت اینترنتی این وزارتخانه پاسخ داد: «قطع خرید نفت جمهوری اسلامی ایران، بخشی از اقداماتی است که فرانسه به شرکای خود پیشنهاد کرده است. ما در سطح ملی این کار را خواهیم کرد.»

فرانسه، پس از ناآرامی‌های لیبی و مشکلاتی که در صدور نفت این کشور ایجاد شد، بیش‌ از گذشته به خرید نفت از ایران علاقه نشان می‌داد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران تا سال گذشته میلادی با صدور سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت، تامین‌کننده نزدیک به ۳ درصد از نیاز نفتی فرانسه بود، اما در هفت‌ ماه نخست سال‌ جاری، در مجموع یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت به فرانسه فروخت که با ۵۵ هزار بشکه در هر روز برابر است.

ایران در حال حاضر پنجمین صادرکننده‌ی نفت جهان است و بیش از ۸۰ درصد بودجه دولت از محل درآمدهای نفتی تامین می‌شود.

پیش‌تر، دولت بریتانیا قطع مبادلات تمام بانک‌های این کشور با سیستم بانکی ایران، از جمله با بانک مرکزی را اعلام کرده است. به‌ گفته سیاستمداران بریتانیا، لندن پیش‌تر بر سر این تصمیم با کشورهای متحد خود رایزنی کرده است و آن‌ها نیز دست به اقداماتی مشابه خواهند زد. 

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است روز اول دسامبر امسال در بروکسل گرد هم آیند. خبرگزاری فرانسه نوشته است که آن‌ها در این نشست بر سر تحریم ۲۰۰ فرد حقیقی و شرکت ایرانی دیگر تصمیم خواهند گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین