کد خبر: ۱۳۹۹۲۹
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۱

وزارتخانه‌های کلیدی لیبی در اختیار فرماندهان شورشیان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ترکیب کابینه ‌دولت موقت لیبی اعلام شد. فرماندهان انقلابی در رأس وزارتخانه‌های کلیدی قرار دارند. رهبری لیبی نیز با دیوان بین‌المللی لاهه برای محاکمه سیف‌الاسلام قذافی و عبدالله السنوسی در این کشور به توافق رسیده‌ است.

یک ماه پس از اعلام رسمی پیروزی بر دیکتاتوری معمر قدافی، شورای ملی انتقالی لیبی بر سر ترکیب هیئت دولت به توافق رسید.

عبدالرحیم الکیب، نخست‌وزیر لیبی گفت که وزارتخانه‌های کلیدی، مانند وزارت دفاع و وزارت کشور را به فرماندهان نظامی پیشین تعلق گرفته است که نقشی اساسی در سرنگونی رژیم معمر قذافی داشته‌اند.

آقای الکیب گفت که تمام قشرهای مردم لیبی در دولت جدید این کشور نماینده دارند.

هم‌زمان رهبری جدید لیبی با دیوان بین‌المللی جنایی به توافق رسیده است که سیف‌الاسلام قذافی، فرزند دیکتاتور پیشین لیبی و عبدالله السنوسی، رئیس پیشین سازمان امنیت، در خاک لیبی محاکمه شوند و نه در لاهه.

عبدالحفیظ غوقه، معاون رئیس شورای ملی انتقالی لیبی و سخنگوی رسمی این شورا اعلام کرد که دولت جدید رأی اعتماد را از شورای حاکم دریافت کرده است.

هیئت دولت جدید ۲۴ عضو دارد که سرپرستی وزارتخانه‌ها و معاونت رئیس دولت را برعهده دارند.

وزارت دفاع به فرمانده‌‌‌ واحد شبه‌نظامیانی تعلق گرفته که در دستگیری سیف‌الاسلام قذافی نقش اساسی داشته است. "اسامه الجویلی" پیش از این فرمانده‌ شورشیان سابق در شهر زینتان بود که هم‌اکنون پسر قذافی در آن نگهداری می‌شود.

"فوزی عبدالعال"، فرمانده‌ انقلابیون شهر مصراته، وزارت کشور را سرپرستی خواهد کرد. وی در مبارزه علیه نظامیان قذافی دو برادر خود را از دست داده است.

شورشیان مصراته که مقاومت پایداری در برابر حملات نیروهای قذافی از خود به خرج داده و کشته‌های بسیار دادند، تأکید دارند در دولت موقت آینده ‌نقشی کلیدی داشته باشند.

وزارت امور خارجه را "عاشور بن خیال" عهده‌دار می‌شود. وی در دهه‌های ۱۹۸۰ دیپلمات لیبی در کانادا و کره‌ی جنوبی بوده است. وی در اواسط همین دهه به نیروهای اپوزیسیون پیوسته بود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دولت موقت با اعلام ترکیب کابینه‌ی خود دست به کار ایجاد یک ساختار دمکراتیک در کشور می‌شود.

از اقدامات اساسی و ضرور دولت موقت، می‌توان به جمع‌آوری سلاح‌های شبه‌نظامیان در سطح کشور، تجدید ساختار نیروهای جدید امنیتی و نظامی، و پیشبرد روند آشتی ملی پس از جنگ داخلی چندین ‌ماهه اشاره کرد.

لوئیس مورنو اوکامپو (راست)، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی جنایی لاهه در لیبی. وی در پایان سفر خود به لیبی گفت که از قرار معلوم عبدالله السنوسی، رئیس سازمان امنیت پیشین لیبی دستگیر نشده است

از سوی دیگر دولت جدید باید زمینه‌‌‌های برگزاری مجلس ملی مؤسسان را تا ماه ژوئن سال آینده‌ی ۲۰۱۲ آماده سازد. وظیفه‌ی این مجلس، تدوین قانون اساسی و تدارک انتخابات پارلمانی است.

تأخیر در اعلام ترکیب هیئت دولت، شایعاتی را درباره‌ی اختلاف میان گروه‌ها و قبایل گوناگون در زمینه‌ی تقسیم وزارتخانه‌ها بر سر زبان‌ها انداخته بود. قرار بود یکشنبه‌ی گذشته ترکیب هیئت دولت اعلام شود.

توافق رهبری لیبی با دیوان بین‌المللی جنایی لاهه

لوئیس مورنو اوکامپو در سفری که به طرابلس داشت، موافقت خود را با تشکیل دادگاه جنایی علیه سیف‌الاسلام قذافی و عبدالله السنوسی در لیبی اعلام کرد.

آقای اوکامپو هم‌زمان خواستار آن شد که قضات دیوان لاهه برای رسیدگی قضایی دخالت داده شوند.

فرزند ۳۹ ساله‌ی معمر قذافی و رئیس سازمان امنیت و اطلاعات پیشین لیبی که چند روز پیش در نواحی جنوبی لیبی بازداشت شدند، به جنایت علیه بشریت متهم هستند.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری خواستار تحویل این دو تن به دادگاه بین‌المللی جنایی لاهه هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین