کد خبر: ۱۴۰۱۵
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۳:۰۰

چاوز،‌ مردی غیرقابل تشخیص

آفتاب‌‌نیوز :  اما هنوز چند روزی از بیان آن سخنان نگذشته بود که به یکباره ورق برگشته و همه چیز تغییر کرده و چاوز در همان آمریکا قبل از بازگشت به کشورش به معذرت خواهی پرداخته و اعلام کرد که گاهی اوقات پا را از گلیمش فراتر می گذارد.
او در سخنانی در کلیسایی در آمریکا خواستار بهبود رابطه با واشنگتن شده و اعتراف کرد که در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی دچار اشتباهاتی شده و پا را از حد معمول فراتر گذارده است. او بر این مسأله تأکید کرد که شخصا تلاش خواهد کرد روابط ونزوئلا با آمریکا بهبود یابد.
سخنان چاوز با مواضع چند روز قبل او که گفته بود آمریکا یک کشور تروریستی است کاملا مغایرت داشته و بیانگر عدم ثبات فکری اوست. البته چنین مواضع ضد و نقیضی صرفا اختصاص به چاوز ندارد بلکه بسیاری از سران حکومت ها را در جهان می توان یافت که به این دلیل به مخالفت با کشوری برخاسته اند که طرف مقابل حاضر به پذیرش آنها نبوده و اگر آن طرف دست به تغییر دیدگاه بزند سر از پا نخواهند شناخت.
«هوگو چاوز» سرهنگ پیشین چترباز ونزوئلایی که مدتی به دلیل کودتای نظامی علیه «پرز» رئیس جمهوری قبلی کشورش در تبعید به سر می برد متاسفانه در سال هایی که قدرت را در دست داشته، نتوانسته موضع هماهنگ و منسجمی در داخل و خارج اتخاذ کرده و کشورش را که از کشورهای نفت خیز و ثروتمند به شمار می رود به جلو هدایت کند. او با اتخاذ سیاست های ضد و نقیض علاوه بر این که انسجام و یکپارچگی را در ونزوئلا خدشه دار کرده لطمه ای اساسی به اعتبار بین المللی و منطقه ای کشورش نیز وارد کرده است. زیرا ونزوئلا که از اعضای بنیانگزار اوپک است از کشورهای تاثیر گذار در منطقه و بازار نفت بوده و همواره مواضعی معتدل و منطقی در قبال تحولات و رویدادهای بین المللی و منطقه ای داشته است اما چاوز نتوانسته در حفظ اصولی کوشش کند که برای کشور و مردمش مفید بوده است. روشی که او در پیش گرفته فقط به نفع برخی رژیم ها و گروه های منزوی در قاره آمریکا بوده و او را به عنوان حامی آنارشیسم و ناامنی معرفی کرده است لذا با توجه به سابقه کودتاگری وی و تبلیغاتی که آمریکا و متحدانش علیه چاوز و دولتش به راه انداخته اند توانستند چهره او را خدشه دار سازند.
روشی که چاوز در پیش گرفته مشابه اقدامات سرهنگ قذافی رهبر لیبی در دهه 1970 و یا عیدی امین رئیس جمهوری پیشین اوگانداست که چند سال قبل در حال تبعید در عربستان در گذشت قذافی و عیدی امین نیز دست به اقداماتی غیرمنطقی و دور از ذهن زده و تصور می کردند که اقداماتشان انقلابی و ماندگار است ولی آنچه امروزه از قذافی و لیبی مشاهده می شود و آثار بر جای مانده از عیدی امین، بیانگر این واقعیت است که این افکار و افکار ماندگار نبوده و تاریخ و مردم از آنها به نیکی یاد نمی کنند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین