کد خبر: ۱۴۰۱۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۰

تعطیلی یکی از بزرگترین بازارهای تجاری جنوب

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ حدود دو ماه است که با مصوبه ‌جدید هیات دولت نسبت به ‌کاهش میزان واردات کالای همراهِ ‌ملوانان و لنجداران (ته‌لنجی) و با پافشاری و اجرایی شدن آن توسط مقامات گمرک استانی و محلی، شوکی سخت به ‌عرضه‌ و تقاضای بازار وارد شده است. 

از روز شنبه‌۵/۹/۹۰ در پی فراخوانی از طرف صنف بازار، لنجداران، ملوانان و وانت‌داران تجمع اعتراض‌آمیزی با بستن مغازه‌‌ها و سپس حرکت از میدان مرکزی به‌سمت فرمانداری شهرستان بندر گناوه ‌انجام شده است. 

پس از تعطیلی بازار و تجمع معترضین در فرمانداری، مقامات مسئول با حضور در بین مردم نسبت به‌ سوالات آنان در مقام پاسخ‌گویی برآمدند که ‌در این بین احمد جعفری‌نسب فرماندار گناوه‌ و چند نفر از مسئولان شهر با عنوان اینکه ‌ما خود از تمامی مشکلات شما آگاه ‌هستیم و مشکلات پیش آمده ‌طی امروز و فردا حل خواهد شد، از مردم خواستند که‌به‌ تجمع خود پایان بدهند. اما حضار با اعتراض به برخی سیاست‌های غلط که‌ باعث افزایش قیمت کالاهای ضروری همچون برنج شده خواستار اقدام عملی مسئولان شدند. 

چه کسی امید ملوانان را ناامید کرد؟ 

۱-ماجرا از آنجا آغاز شد که ‌حدود دوماه ‌پیش با مصوبه ‌جدید هیات دولت نسبت به‌کاهش میزان واردات کالای همراهِ ‌ملوانان و لنجداران (ته‌لنجی) و با پافشاری و اجرایی شدن آن توسط مقامات گمرک استانی و محلی، این مصوبه ‌با مقاومت لنج‌های باری روبه‌رو شد که ‌از تخلیه ‌اجناس وارداتی خود در اسکله‌ها خودداری نمودند. با توجه ‌به‌ تقاضای بازار و کم شدن اجناس در بازار، شوکی سخت به ‌عرضه‌ و تقاضای بازار وارد شد. به‌گونه‌ای که بلافاصله قیمت‌ها در بازاری که در تمام کشور به ارزانی شهره است به یکباره رشدی عجیب را تجربه کرد. 

۲-بازارتجاری بندر گناوه‌ که‌ در نوع خود در استان و در سطح کشور از نظر وسعت و تنوع کالاهای موجود در آن و قیمت مناسب، کم‌نظیر می‌باشد، مایحتاج استان‌های همجوار و حتی دوردست را از نظر کالاهای ضروری تامین می‌کند. این بازار که ‌توسط بخش خصوصی و با مشارکت مردم و بدون مشارکت بخش دولتی توسعه ‌پیدا کرده ‌و در عمران و آبادی شهرستان و استان نقش بسزایی دارد، تنها راه ‌امرار معاش و کسب درآمد برای شهروندان می‌باشد. شهرستان گناوه ‌با دارا بودن پتانسیل‌های قوی اقتصادی، از جمله‌ نفت، گردشگری، گمرک و… که‌ تنها یکی از آنها می‌تواند در سایه ‌مدیریتی کارآمد، رونقی خاص به‌ منطقه ‌بدهد، متاسفانه‌ طی گذشت سال‌ها مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته است و اکنون نیز تنها راه ‌درآمد و گذران زندگی مردم در خطر نابودی قرار گرفته ‌است. 

۳-هرساله ‌با گذشت فصل گرما و به‌قول محلی شروع فصل کار و تلاش و جبران رکود چندماهه‌کسب و کار، دستور‌العمل‌ها و مصوبه‌های رنگارنگ و سلیقه‌ای به‌گمرکات جنوب به‌خصوص شهرستان گناوه‌ صادر و سرازیر می‌شود! در ظاهر امر نیز هدف تمامی این مصوبه‌ها جلوگیری از خروج ارز و واردات بی‌رویه ‌و حمایت از بخش تولید می‌باشد. اما ‌تجربیات چندین ساله، نشان از آن دارد که ‌مافیای قدرت و ثروت با واردات گسترده‌ و فروش انحصاری و از میدان به‌در کردن رقیب، آن هم با مجوز‌های ویژه بنادر و مرزنشین‌های زحمت‌کش را آماج حملات و تبلیغات رسانه‌ای خود قرار می‌دهند و ته‌لنجی، که یکی از دل‌خوشی‌های بیش از ۱۵۰هزار ملوان این استان حاشیه خلیج‌فارس است را رقیبی برای واردات بی‌رویه خود می‌دانند. 

۴- هنگامی که احمدی‌نژاد در کسوت رئیس‌‌جمهور ایران، در بهمن ۸۴ در اجتماع مردم بندر گناوه‌ حاضر شد، در حالی که‌ از مبارزات مردان این دیار از جمله ‌ابوطاهر و میرمهنا یاد می‌کرد، و وعده ‌ساخت سد، بندر، راه ‌و فرودگاه می‌داد، درخواست دیگری از سوی مردم به‌هوا برخاست که‌ سخنان وی را قطع نمود. درخواست مردم، از میان برداشتن محدودیت ته‌لنجی بود. 
احمدی‌نژاد لحظه‌ای سکوت کرد و بعد با صدا و البته صلابت یک رئیس‌جمهور اعلام نمود: «ما این جا اعلام می‌کنیم ته‌لنجی هیچ محدودیتی ندارد و نباید به ‌۴ بار در سال محدود شود و اگر ملوانان توانستند سالی ۱۲ بار هم به سفر دریایی بروند، دولت هیچ‌گاه ‌نباید مانع فعالیت‌های سالم مردم باشد؛ آن هم مردمی زحمتکش که‌ روزها و هفته‌ها در دریا جان خودشان را به‌ خطر می‌اندازند تا نان زن و بچه‌هایشان را تهیه ‌کنند. دولت باید مانع را از پیش پای آنها بردارد.» اما تنها هفده‌ماه ‌بعد از این وعده ‌رئیس دولت، در مصوبه‌ای توسط خود دولت نه‌تنها ته‌لنجی به‌شدت محدود شد که ‌به ‌نوعی به‌سوی حذف آن قدم برداشته شد. مصوبه‌ای که ‌آه ‌از دل ملوانان و تجار و کسبه‌ درآورد و باعث لنگر انداختن صدها لنج تجاری در بنادر بوشهر شد. 

آجر کردن نان زحمت‌کشان به اسم قاچاق 

دوگانگی سخنان رئیس‌‌جمهوری و مصوبه ‌دولت وی در تهران، علامت تعجبی در برابر عملکرد دولتی است که‌ با شعار بهبود وضعیت معیشتی مردم بر سر کار آمد و خاموشی را بر لبان کسانی نشاند که‌در پای سخنان ‌رئیس‌جمهور در بندر گناوه، هلهله ‌و دست افشانی نموده‌بودند. 

در حالیکه ‌تنها در یک مورد سخن از ۵۸ میلیارد تومان قاچاق در یکی از فرودگاه‌های پایتخت به‌میان می‌آید، حذف و محدود کردن ته‌لنجی به‌بهانه ‌مبارزه‌ با قاچاق، به‌ شوخی تلخی می‌ماند که ‌نتیجه ‌آن فقیرترشدن ملوانان و زحمتکشان دریاست. 

جالب اینجاست که‌ در این زمینه ‌دولت به‌ سخنان و نظرات نمایندگان استان که اتفاقاً از حامیان دولت بوده‌اند و به این مصوبه اعتراض کرده‌اند نیز گوش نکرده و همچنان مصر به ‌اجرای این مصوبه ‌است. 

حال حدود دو ماه ‌است که‌ بسیاری از لنج‌ها در بنادر استان بوشهر پهلو گرفته‌اند و به‌دلیل عدم صرفه ‌اقتصادی، از رفتن به‌ سفر خودداری می‌کنند. بازارهای مهم استان از جمله مهم‌ترین بازار تجاری این استان، یعنی گناوه با تحصنی که امروز سومین روز متوالی خود را شروع کرده است؛ به بازار بی‌روح و ساکتی تبدیل شده‌اند که می‌توان گفت در فصلی که باید شاهد اوج رونق خود باشد، پرنده در آن‌ها پر نمی‌زند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین