کد خبر: ۱۴۰۲۴۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۶

دادستان زن افغان در فهرست 'صد متفکر برتر جهان'+عکس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ماریا بشیر، رئیس دادستانی ولایت هرات در غرب افغانستان، به عنوان یکی از "صد متفکر برتر جهان" در سال ۲۰۱۱ از سوی مجله آمریکایی "فارن پالیسی" معرفی شده است. 

خانم بشیر از فعالان حقوق بشر و نخستین زن در افغانستان است که به عنوان رئیس دادستانی یک ولایت کار می‌کند.

او در سال ۲۰۱۰، یکی از ده زنی بود که جایزه ویژه "زن شجاع" را از وزارت خارجه آمریکا بدست آورد. 

خانم بشیر که با بی بی سی صحبت می‌کرد، گفت که انتخاب او به عنوان یکی از صد متفکر برتر جهان، نمایانگر این است که "تلاش‌های زنان افغانستان از دید جهان پنهان نمی‌ماند." 

او گفت: "متاسفانه موانع سر راه ما بسیار زیاد است. بار ما بسیار سنگین است و می‌دانیم که راه ما بسیار طولانی است؛ ولی ما خسته نشده‌ایم و تلاش‌های خود را ادامه می‌دهیم و می‌بینیم که قطره قطره سرانجام در هر گوشه‌ای که باشیم، می‌توانیم یک دریا و موج را بوجود بیاوریم." 

مبارزه با فساد و خشونت خانوادگی 

ماریا بشیر همزمان با به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان، وظیفه خود را در دادستانی هرات از دست داد و مانند بسیاری دیگر از زنان این کشور خانه‌نشین شد. 

اما او در زمان حاکمیت گروه طالبان نیز خاموش نماند و برای دخترانی که از رفتن به مکتب محروم شده بودند، در خانه خود یک مکتب مخفی ایجاد کرد. 

او می‌گوید دختران به شکل پنهان به خانه او می‌آمدند تا درس بخوانند و این مسئله، باعث شد چندین‌بار ماموران گروه طالبان در مورد فعالیت‌های او از شوهرش بازجویی کنند. 

پس از فروپاشی حاکمیت طالبان، خانم بشیر دوباره در دادستانی هرات مشغول کار شد و دیری نگذشت که در سال ۲۰۰۶، به عنوان نخستین رئیس زن دادستانی در یک ولایت افغانستان تعیین شد. 

مجله فارن پالیسی در معرفی خانم بشیر نوشته "در کشوری که هنوز حاکمیت قانون در آن تامین نشده و پلیس با مشکل فساد روبه‌روست، ماریا بشیر، با رویارویی تهدیدهای که علیه جان او وجود دارد، علیه فساد، جرایم و خشونت خانوادگی در برابر زنان مبارزه می‌کند." 

این مجله افزوده: "شاید تاثیرگذاری کار (ماریا بشیر) فورا به چشم دیده نشود، اما تلاش‌های او بدون شک برای نسل آینده پربار خواهد بود." 

مجله فارن پالیسی همچنین نوشته که خانم بشیر تنها در یک سال گذشته، ۸۷ پرونده خشونت علیه زنان، به شمول موارد ازدواج‌های زیر سن قانونی را در هرات بررسی کرده است. 

فهرست "صد متفکر برتر جهان" هر سال از سوی مجله آمریکایی فارن پالیسی منتشر می‌شود و در آن از افرادی نام برده می‌شود که در یک سال اخیر با فعالیت‌های هنری، سیاسی و یا اجتماعی خود، توانسته‌اند تاثیری بر جهان داشته باشند. 

از سایر شهروندان افغانستان که پیش از این در این فهرست از آنها نام برده شده، اشرف غنی احمدزی، رئیس سابق دانشگاه کابل است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین