کد خبر: ۱۴۰۲۴۸
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۹

پیش‌فروش گاز به مردم/ پیش‌خرید کنید، ۴ سال بعد تخفیف بگیرید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات پیش فروش گاز به مشترکان خانگی، صنایع و نیروگاه‌ها، اعلام کرد: با اجرای این طرح، مردم از تخفیف خرید گاز پس از ۴ سال برخوردار خواهند شد.
 
احمد قلعه بانی درباره جزئیات طرح پیش فروش گاز طبیعی به مردم گفت: در برنامه پنجم توسعه باید در بخش بالادستی صنایع نفت و گاز ایران در مجموع حدود ۱۵۶میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اعلام اینکه برای تامین منابع مالی مورد نیاز در برنامه پنجم توسعه راهکارهای متنوعی در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی، پیش فروش نفت به مردم در قالب اوراق سلف نفتی و استفاده از منابع فاینانس داخلی و خارجی از مهمترین راهکارهای تامین این حجم از سرمایه در صنعت نفت خواهد بود. 

معاون وزیر نفت از پیش فروش گاز به عنوان یکی از راهکارهای جدید تامین منابع مالی طرحهای صنعت نفت و مشارکت بیشتر مردم در طر‌حهای نفت و گاز کشور یاد کرد و افزود: بر اساس این طرح، گاز تولیدی میادین گازی به طور پیش‌فروش به مردم عرضه می‌شود. 

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه مردم با خرید گاز می‌توانند پس از ۴ تا ۵ سال و با توسعه میادین گازی از سود این گاز بهره‌مند شوند، اظهار داشت: بر این اساس، یک تخفیفی تعریف خواهد شد تا پس از مدت ۴ سال گاز طبیعی با تخفیف به مردم عرضه شود. 

وی با اشاره به امکان پیش فروش گاز به واحدهای مسکونی، صنایع و نیروگاه‌ها، تاکید کرد: مردم با خرید برگه سهام گاز می‌توانند بعد از مدت ۴ سال تخفیف خرید گاز را دریافت کنند. 

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت، پیش‌فروش گاز به مردم به نوعی مشارکت مردم در تولید و مصرف گاز در سطح کشور است. 

وزارت نفت اخیرا از پیش فروش نفت‌خام به مردم از طریق اوراق سلف نفتی (عرضه و معامله قرداد سلف موازی استاندارد نفت) به عنوان یک روش نوین سرمایه‌گذاری خبر داده و اعلام کرده است: این شیوه سرمایه‌گذاری هم اکنون تصویب شده است و پیش‌بینی می‌شود در آذر ماه اجرائی شود. 

بر این اساس، برای تأمین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری خود اوراق سلف نفتی به سررسید ۴ ساله را توسط بانک عامل به صورت نقدی به متقاضیان می‌فروشد و وجوه خریداران را جمع‌آوری می‌کند، سپس برگه حواله‌های استانداردی به خریدارن اعطا می‌کند که بیانگر حق مراجعه و دریافت نفت خام یا تسویه نقدی با شرکت ملی نفت ایران در سررسید است. 

هر برگ اوراق سلف نفتی پیش‌ فروش حداقل ۱۰ بشکه نفت خام به قیمت روز است، با این شرایط ضمن عقد که چنانچه در سررسید، قیمت هر بشکه نفت از ۱۴۰ دلار پایین‌تر بود دارنده حواله حق اختیار فروش به ۱۴۰ دلار به شرکت ملی نفت خواهد داشت و چنانچه در سررسید، قیمت هر بشکه نفت از ۱۶۰ دلار بالا‌تر بود شرکت نفت حق اختیار خرید به ۱۶۰ دلار از دارنده حواله خواهد داشت.

از سوی دیگر، در زمان سررسید قیمت هر بشکه نفت بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ دلار باشد خریداران می‌توانند تسویه نقدی یا مطابق شرایط شرکت ملی نفت ایران تسویه فیزیکی کنند ضمن آنکه تامین مالی از طریق پیش‌ فروش نفت‌ به مردم برای نخستین بار در کشور اجرایی می‌شود. تاکنون مجوزهای لازم برای این شیوه جدید سرمایه‌گذاری دریافت و مسائل شرعی و حقوقی آن حل شده است که پیش‌‌بینی می‌شود آذر ماه امسال اجرایی شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین