کد خبر: ۱۴۰۲۸۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۳

گزارش کامل از تجمع مقابل سفارت انگلیس در تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در سالگرد ترور شهید مجید شهریاری تجمع دانشجویی ـ مردمی در مقابل سفارت انگلیس در تهران برگزار شد که دانشجویان خشمگین از سیاست‌های انگلیس در دو مرحله وارد سفارت‌خانه شدند. 

در این تجمع که از ساعت ۱۴ بعداظهر آغاز شد دانشجویان شعار می‌دادند "حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست"، "مرگ بر بی‌بی‌سی"، "انگلیس مرگ به نیرنگ تو"، "مرگ بر سه محور تروریسم، آمریکا، اسراییل، انگلیس"، "وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد"، "الله اکبر"، "حزب فقط حزب‌الله سیدعلی روح‌الله"، "دانشجو بیدار است از صهیونیسم بیزار است". 

دانشجویان هم‌چنین پرچم‌های ایران و "یا حسین" را در دست داشتند.
تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: "ما همه قاسم سلیمانی هستیم"، "بی‌بی‌سی برو گم‌شو"، "خاورمیانه باتلاقی برای آمریکا و انگلیس"، "هشت آذر ۹۰ مساوی با ۱۳ آبان ۵۸"، "الله اکبر"."درخواست دانشجویان قطع رابطه با انگلیس"، "مرگ بر روباه پیر"، بی بی سی دروغ نگو"،‌ "دانشجوی مسلمان اتحاد اتحاد"، "حزب فقط حزب الله سید علی روح الله". 

در ادامه دانشجویان با سر دادن شعار، خشم خود را از اقدامات انگلیس اعلام کردند. 

مهدی خواجوی ـ دانشجوی دانشگاه علم و صنعت ـ با حضور در پشت تریبون گفت: این قرن، قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران است و نشانه‌های ضعف سیستم استکبار جهانی آمریکا، انگلیس، اسراییل آشکار است. 

وی گفت: امروز ضعف آن‌هاست که می‌خواهند دانشمندان ما را از ما بگیرند. ما امروز جمع شده‌ایم که بگوییم ای استاد شهید ما راه تو را ادامه خواهیم داد. 

دانشجویان شعار دادند "دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد". 

او افزود: انگلیس بداند حرکت ما از سال ۵۷ آغاز شده و متوقف نخواهد شد. ما انتقام خون استاد شهیدمان را خواهیم گرفت. 

به گزارش ایسنا، در ادامه دانشجویان شعار دادند "می‌کشم می‌کشم آن که برادرم کشت"، "مرگ بر انگلیس"، "سفیر روباه پیر اخراج باید گردد". 

دانشجویان هم‌چنین پرچم انگلیس را به آتش کشیدند. 

این دانشجو افزود: ما باید پرچم انگلیس را از این ساختمان پایین بکشیم.
دانشجویان فریاد زدند "آمریکا، انگلیس، ننگ به نیرنگ‌تان، خون دانشمند ما می‌چکد از چنگتان"، "مرگ بر آمریکا". 

یکی دیگر از دانشجویان افزود: استکبار بداند نمی‌تواند با نهادهای خود ساخته در مقابل ما قد علم کند، این قد علم نخواهد شد، بلکه این دستی که بخواهد در مقابل ملت ما علم شود قلم خواهد شد. 

در ادامه علی جمشیدی یکی از اعضای انجمن اسلامی مستقل دانشگاه‌ها گفت: ۳۰ سال پیش امام فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، ما بودیم که جاسوس‌خانه آمریکا را اشغال کردیم، انگلیس که نوچه آمریکا هم نیست، انگلیس خبیث بداند که ۳۰ سال است به فتنه‌انگیزی خود ادامه می‌دهد. ایران، ایران گذشته نیست، باید بداند ما این جاسوس‌خانه را بر سرشان خراب می‌کنیم. انگلیس، آمریکا و اسراییل همه جانیان هیروشیما، ناکازاکی، عراق، افغانستان، غزه و ... هستند. 

دانشجویان سر دادند "مرگ بر آمریکا"،‌"مرگ بر انگلیس". 

او افزود: دانشمند ما را کشتند و امروز می‌گویند ما نبودیم، اگر آن‌ها نگفته‌اند برای جلوگیری از پیشرفت هسته‌یی ایران باید کار اطلاعاتی و امنیتی بکنیم، انگلیس بداند همه‌ی ما نظیر شهریاری هستیم و شعار ما "حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست" است. 

دانشجویان فریاد زدند: "لبیک یا حسین". 

این دانشجو گفت: ۲۰ سال پیش ریشه آمریکا را خشکانیدیم، امروز نوبت انگلیس است، دیگر نمی‌گذاریم حادثه ۸۸ و کوی دانشگاه تکرار شود. ما امروز با فریاد "الله اکبر" خود این‌جا را به آتش می‌کشیم و این جاسوس‌خانه را با خاک یکسان می‌کنیم. 

در ادامه دانشجویان با شعار "حیدر حیدر" و "به یمن خون پاک شهریاری مجلس نموده کار انقلابی" و "مجلس انقلابی تشکر تشکر" سخنان این دانشجو را تایید کردند. 

آن‌ها شعار دادند "الله اکبر" و به سمت سفارت سنگ پرتاب کردند. سپس آن‌ها به سمت سفارت حمله کردند، هجوم دانشجویان و مردم خشمگین به سمت سفارت موجب درگیری با نیروی انتظامی شد. 

پس از این و با وجود تلاش‌های نیروهای انتظامی دانشجویان معترض تجمع‌کننده در مقابل سفارت انگلستان وارد سفارت‌خانه این کشور در تهران شدند. 

تجمع کنندگان که اقشار مختلف مردم را علاوه بر دانشجویان شامل می‌شدند، خشم خود نسبت به سیاست‌های انگلستان را با بالا رفتن از دیوار سفارت این کشور در ایران، پایین کشیدن پرچم انگلیس و برافراشتن پرچم کشورمان و پرچم یا حسین(ع) نشان دادند. 

آن‌ها هم‌چنین در اعتراض به برخی اخبار منتشر شده از بی بی سی فعالیت برخی تاسیسات ماهواره‌یی نصب شده در این سفارتخانه را متوقف کردند. 

نیروهای امنیتی حاضر در برابر سفارت انگلیس در تهران نیز به شدت سعی در کنترل مراسم داشتند. 

عده‌ای از دانشجویانی که وارد سفارت انگلیس شده بودند، در آن‌جا به قرائت زیارت عاشورا پرداختند. 

نیروی انتظامی از تجمع‌کنندگان درخواست کرد جلوی در سفارت را خالی کنند تا کسانی که وارد آن شده‌اند، بتوانند خارج شوند. 

در ادامه تجمع‌کنندگان به سر دادن شعارهایی از جمله «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر انگلیس»، «مرگ بر اسراییل»، «حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست»، «سفارت انگلیس تعطیل باید گردد» و «علمدار ولایت، بسیجیان فدایت» پرداختند. 

آن‌ها هم‌چنین عکس‌هایی از شهید شهریاری و پلاکاردهایی با مضامین «آمریکا هنوز شیطان بزرگ است»، «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد، ارتش عالم نتواند که جوابم دهد»، «انگلیس دولت روباه صفت» در دست داشتند. 

پس از دقایقی بلندگوی دانشجویان اعلام کرد این تجمع پایان یافته است. اما تعدادی از تجمع‌کنندگان هم‌چنان در محل حضور داشتند. 

سردار حسین ساجدی‌نیا ـ فرمانده انتظامی تهران بزرگ ـ نیز با حضور در محل تجمع از تجمع‌کنندگان خواست به تجمع خود پایان دهند. 

در این تجمع، دانشجویان خشمگین تجمع‌کننده در مقابل سفارت انگلیس در تهران پس از ساعتی برای بار دوم وارد این سفارت‌خانه شدند که در نهایت نیروی انتظامی موفق شد دوباره در سفارت انگلیس را بسته و تلاش کرد که دانشجویان معترضی که وارد سفارت‌خانه انگلستان در تهران شده‌اند را از این مکان خارج کند. 

حجت‌الاسلام حمید رسایی نیز عصر سه‌شنبه با حضور در مقابل سفارت انگلیس در جمع دانشجویان معترض افزود: انگلیس در طول بیش از صد سال اخیر هیچگاه بر اساس منافع ملی مردم و کشور ما اقدام نکرده است. در دوره رضاخان میرپنج همواره بر خلاف منافع ملی ایران عمل کرده است، پس از آن نیز همواره مهمترین نقش را در انحراف انقلاب مشروطه داشت و در دوره محمدرضای ملعون هم از او حمایت کرد. 

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا گفت: کسانی که امروز در باغ قلهک ـ که خاک رسمی ایران است ـ دفن شده‌اند، قاتلین رییس علی دلواری قهرمان یک ملت بزرگ هستند. آن‌ها در طول جنگ به صدام سلاح شیمیایی دادند و پس از آن نیز از گروهک‌های تروریستی حمایت کردند. 

وی ادامه داد: در کودتای دو سال پیش در ایران که برخی عناصر داخلی نیز فریب خوردند همین سفارتخانه نقش جدی داشت. اسناد آشکار حکایت از این می‌کند که این یک لانه جاسوسی است. نهایت رحمی که ایران می‌توانست بر اساس قواعد دیپلماتیک به این کشور انجام شود را انجام داده است و مصوبه اخیر مجلس مصوبه حداقلی بود و نمایندگان اعلام کردند ممکن است مصوبه حداکثری مبنی بر قطع کامل روابط را تصویب کنند. اگر مصوبه اخیر نبود قطعا امروز ساختمان سفارت با خاک یکسان می‌شد. 

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس گفت: مصوبه مجلس خشم مردم و دانشجویان را کنترل کرد. اگر دولت انگلیس عاقل باشد نه تنها نباید نسبت به مصوبه برخورد بدی داشته باشد بلکه باید تشکر کند که تا حدودی خشم ملت را خنثی کرد. 

وی با بیان این‌که «در این مکان حضور یافتم تا ببینم چه خبر است» گفت: اگر انگلیس بخواهد بیش از این زبان‌درازی کند مسوولان نمی‌توانند آتش خشم ملت را کنترل کنند. 

وی هم‌چنین گفت: اینک مسئولان باید توجه داشته باشند که فرزندان‌شان که در انگلیس تحصیل می‌کنند را به ایران برگردانند. حضور فرزندان مسوولان در انگلیس دهن‌کجی به ملت ایران است. 

بر اساس این گزارش یک عضو انجمن اسلامی مستقل دانشجویان، از تشکیل ستادی در رابطه با پیگیری خواسته‌های دانشجویان تجمع کننده مقابل سفارت انگلستان خبر داد. 

علی جمشیدی ـ عضو انجمن اسلامی مستقل دانشجویان ـ که در تجمع روز سه‌شنبه دانشجویان در مقابل سفارت انگلستان در تهران حضور یافته بود، در گفت‌وگو با ایسنا، بر این نکته که هنوز تجمع به پایان نرسیده است، تاکید کرد و گفت: ستادی در رابطه با پیگیری خواسته‌های دانشجویان و اشغال سفارت انگلستان با حضور دانشجویان تجمع‌کننده تشکیل شده است و این موضوع در آینده پیگیری خواهد شد. 

جمشیدی گفت: باید دست استکبار از کشور کوتاه شود، سفارت انگلستان لانه جاسوسی دوم در ایران است که باید برچیده شود. 

این عضو انجمن اسلامی مستقل دانشجویان با اشاره به واکنش‌های بین‌المللی نسبت به این اقدام دانشجویان، اظهارداشت: به موقع به همه واکنش‌ها پاسخ خواهیم داد. 

جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز در جمع دانشجویان معترض مقابل سفارت انگلستان حاضر شد. 

سردار احمدرضا رادان با حضور در جمع این دانشجویان از آن‌ها خواست تا به تجمع خود پایان دهند. 

در نهایت با تلاش نیروی انتظامی تجمع مقابل سفارت‌خانه انگلیس در تهران پایان یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین