کد خبر: ۱۴۰۳۹۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۶

جام‌جهانی والیبال- ژاپن؛ ایران -برزیل ۳۰ : ۵ بامداد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پایتخت ژاپن میزبان دور پایانی رقابت‌های جام‌جهانی والیبال خواهد بود؛ جایی که ایران در فاصله‌ی زمانی بسیار کم، سخت‌ترین پیکارهای تاریخ والیبال ایران رقم خواهد خورد. 

تیم ملی والیبال ایران فردا(جمعه) دور پایانی جام‌جهانی والیبال را آغاز خواهد کرد و در نخستین بازی این دور به مصاف تیم قدرتمند برزیل می‌رود. 

تیمی که در رشته والیبال به تمام افتخارات ممکن دست یافته و سابقه چندین و چند قهرمانی در المپیک، جام‌جهانی، قهرمانی جهان، لیگ جهانی و .. در کارنامه‌ی این تیم به چشم می‌خورد. دو دیدار بعدی هم با روسیه و ایتالیا تیم‌های دوم و سوم رده‌بندی جهانی خواهد بود. 

نگاهی به افتخارات برزیل 
لیگ جهانی (۹ قهرمانی و ۳ نایب قهرمانی) 

زردپوشان برزیلی حضور بسیار پررنگ و موثر در رقابت‌های جهانی داشته‌اند. لیگ جهانی که معتبرترین رقابت‌های والیبال در سطح جهان به شمار می‌رود همیشه شاهد درخشش برزیلی‌ها بوده است. آنها در این رقابت‌ها ۹ قهرمانی به دست آورده‌اند که در سال‌های ۱۹۹۳، ۲۰۰۱، ۲۰۰۳، ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۹ و۲۰۱۰ بوده است. هشت حضور پیاپی در فینال رقبت‌ها در فاصله سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ باعث شد تا این تیم به عنوان یکی از قدرتمندترن تیم های جهان شناخته شود. برزیل از این هشت فینال ۷ پیروزی به دست آوردند تا با پنج قهرمانی پیاپی بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ قدرت‌شان را به رخ دیگر تیم‌ها بکشند. سه سکوی دومی و مدال نقره هم برای این تیم در سال‌های ۱۹۹۵، ۲۰۰۲ و ۲۰۱۱ به دست آمد. برزیل هرچند در آخرین دوره‌ی رقابت‌ها در سال جاری فینال را به روسیه واگذار کرد و نایب قهرمان شد اما در جام جهانی ۳-0 این تیم را شکست داد و به نوعی انتقام گرفت. در پرونده این تیم چهار عنوان سومی هم دیده می‌شود. 

جام‌جهانی (۲ قهرمانی و ۲ سومی) 

برزیل در جام جهانی والیبال که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، هم عملکرد خوبی داشته است. نماینده آمریکای جنوبی در دوره‌ی گذشته این رقابتها که در ژاپن برگزار شده به مقام قهرمانی دست یافته، هرچند کار زردپوشان برای رسیدن به سومین قهرمانی پیاپی کمی دشوار به نظر می‌رسد. دو مدال برنز هم در سال‌های۱۹۸۱ و ۱۹۹۵ حاصل تلاش این تیم در جام‌جهانی بوده است. 

قهرمانی جهان (۳ قهرمانی پیاپی)

برزیل در سه دوره اخیر این رقابت‌ها که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، قهرمان شده است. رقابت‌های قهرمانی جهان در سال ۲۰۰۲ که در آرژانتین برگزار شد، نخستین قهرمانی این تیم بود و برزیل این افتخار را سال‌های بعد در رقابت‌های ۲۰۰۶ ژاپن و ۲۰۱۰ ایتالیا تکرار کرد. تنها نایب قهرمانی آنها هم در سال ۱۹۸۲ رقم خورد.

المپیک (دوطلا، دو نقره)

برزیل در المیپک ۹۲ بارسلونا نخستین نشان طلا را در این رشته به دست آورد و پس از دو دوره ناکامی در آتلانتا و سیدنی این موفقیت را با پیروزی مقابل ایتالیا در فینال المپیک آتن تکرار کرد. آخرین دوره المپیک هم با نایب قهرمانی برزیل همراه بود، چرا که آمریکا در فینال مقابل آنها به برتری رسید و نشان ارزشمند طلا را به دست آورد. دیگر نایب قهرمانی این تیم در المیپک ۱۹۸۴ لس آنجلس رقم خورده است. 

پیشتازی در رده‌بندی جهانی با اختلاف زیاد 

تیم ملی والیبال برزیل با اختلاف بسیار زیادی نسبت به سایر رقبا در رده‌ی نخست رده‌بندی تیم‌های برتر جهان قرار دارد. در حالی که تیم‌های دوم به بعد با اختلاف امتیازی بین ۱۰ تا ۱۵ امتیاز از هم متمایز می‌شوند، برزیل با ۲۲۰ امتیاز مقتدرانه صدرنشین این رده بندی است و نزدیکترین تعقیب کننده آنها یعنی روسیه با وجود شکست برزیل در فینال لیگ جهانی با ۵۰
امتیاز اختلاف در رده‌ی دوم قرار گرفته است. این مساله نشان می‌دهد که نتایج نه چندان درخشان برزیل دراین دوره از رقابت‌ها باعث پایین آمدن این تیم از رده‌ی نخست نخواهد شد، مگر این که در ادامه‌ی رقابت‌ها نتایج عجیبی رقم بخورد. 

در سوی مقابل حریف فردای برزیل تیمی است که تمام عناوین و افتخاراتش در والیبال ( در سطح بزرگسالان) به رقابت‌های قاره‌ای بر می‌گردد و از این رو فرصت بازی با تیمی مطرح مانند بزریل می‌تواند تجربه ملی پوشان ایران از روبرو شدن با تیمی بزرگ و مدعی را از بین ببرد. رقابت‌های المپیک و لیگ جهانی جایی بوده که ایران یک بار هم مجال حضور پیدا نکرده است و کارنامه ایران در جام جهانی به یک مقام یازدهمی در جام جهانی ۱۹۹۱ ژاپن ختم می‌شود. در رقابت‌های قهرمانی جهان هم دو عنوان نوزدهمی و بیست و یکمی در پرونده ایران ثبت شده است. 

برزیلی‌ها پیر اما با تجربه 

تیم ملی والیبال برزیل با چهره‌های شناخته شده و نامدار خود پا به عرصه رقابت‌های جام‌جهانی گذاشته و کمتر از بازیکنان چوان بهره می‌برد. عاملی که شاید با توجه به فشردگی رقابت‌ها روی آنها اثر گذاشته و باعث سه شکست این تیم شده است. بازیکنان سرشناس والیبال که هر یک سابقه چند قهرمانی در لیگ جهانی را در کارنامه دارند همچنان برای برزیل به میدان می‌روند. جدال با جیلبرتو، لیاندرو ویسوتو، اندرس موریلو در کنار پاسور هوشمند این تیم برونو رزنده و جیبا کایپتان قدرتی زن برزیلی‌ها که یکی از برترین بازیکنان جهان به شمار می‌رود و البته در این دوره از رقابت‌ها به میدان نمی‌رود، مسلما کار آسانی نخواهد بود. در بازی با ایران هم احتمالاً بیشتر پاس‌ها به فیلو جیلبرتو داده خواهد شد و مدافعان روی تور ایران باید برای مهار این بازیکن برنامه ویژه‌ای داشته باشند. 

میانگین سنی تیم برزیل چندین سال از ایران بیشتر است. چندین بازیکن ۳۰ سال به بالا در کنار بازیکنانی که اکثرا ۲۷، ۲۸ سال سن دارند، می‌تواند کار این تیم را دشوار کند. شاید اگر ایران بتواند مانع از برتری ۳-0 برزیل شود، بتواند در گیم‌های بعد با استفاده از خستگی آنها کار بزرگی مقابل این تیم انجام دهد. کاری که تیمی مانند چین انجام داده و ۲ گیم از برزیلی‌ها گرفته است. 

دیدارهای قبل، آمار برابر ایران و برزیل 

قهرمان آمریکای لاتین همانند ایران از ۸ بازی گذشته خود ۵ پیروزی و سه شکست به دست آورده است. ایران و برزیل یک شکست مشترک مقابل کوبا دارند. برزیل دو بازی دیگر را هم به صربستان و ایتالیا واگذار کرده است. با وجود یکسان بودن نتایج اختلاف امتیاز برد و باخت‌های بازی‌های ۵ گیم، تفاوت دو تیم را در جدول رقم زده است چرا که این هر سه بازی را ۳-0 واگذار کرده و چند پیروزی ۳-۲ به دست آورده است. برزیل برای زنده نگه داشتن شانس قهرمانی در این رقابت‌ها محکوم به پیروزی است تا در صورت رقم خوردن این اتفاق در پیکار با لهستان صدرنشین به این تیم نزدیک شود. ایران هم که در حال حاضر در رده‌ی ششم قرار گرفته باید از سه بازی آینده خود مقابل برزیل، روسیه و ایتالیا حداقل سه امتیاز بگیرد تا جایگاه هفتمی‌اش تثبیت شود، در غیر این صورت آرژانتین هم در پایان رقابت‌ها بالاتر از ایران خواهد ایستاد. 

تیم ملی ایران جمعه در نخستین بازی خود ۵:۳۰ بامداد به وقت تهران پذیرای برزیل است. 

برنامه کامل رقابت‌های 

ساعت ۵:۳۰ بامداد
ایران - برزیل
مصر - صربستان
ساعن ۹:۳۰ صبح
لهستان - ایتالیا
چین - کوبا
ساعت ۱۳
ژاپن - روسیه
آرژانتین - آمریکا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین