کد خبر: ۱۴۰۴۳۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰

خانه تاریخی قوام الدوله به روی گردشگران بسته شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خانه تاریخی قوام‌الدوله که تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی است مدت‌ها پیش توسط شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌های تاریخی (ICOMOS) اجاره شد اما اکنون مسئولان این موسسه اجاره ورود گردشگران را به این خانه تاریخی نمی‌دهند. 

سجاد عسگری، روابط عمومی انجمن دوستداران تهران قدیم گفت: موسسه آیکوموس که مسئولان آن در ایران خود را حافظ بناها و محوطه‌های تاریخی به صورت تخصصی می‌دانند، در خانه تاریخی قوام الدوله که به شماره دو هزار و بیست و چهار در سال هزار و سیصد و هفتاد و هفت در فهرست آثار ملی ثبت شده است، فعالیت می‌کنند. 

وی گفت: روز سه شنبه این هفته مانند همیشه گروهی از اعضای مجامع خیرین را برای بازدید از خانه‌های تاریخی با مجوز سازمان میراث فرهنگی به خانه تاریخی قوام الدوله یا همان وثوق الدوله بردیم اما نگهبان آنجا اجازه ورود به این خانه را نداد. 

وی با بیان اینکه برای مسئولان این خانه مجوز اداره میراث فرهنگی هیچ اعتباری ندارد گفت: این خانه در مالکیت سازمان است و باید بازدید گردشگران که معمولاً جزو گردشگران خاص هستند، آزاد باشد ضمن اینکه موسسه ایکوموس نیز خود یکی از حافظان ابنیه تاریخی است و می‌بایست از این بازدیدها استقبال کند. 

عسگری بیان کرد: متاسفانه یا مسئولان این خانه تاریخی اجازه ورود گردشگر به خانه را نمی‌دهند و یا گردشگر باید پولی را به عنوان باج به نگهبان مجموعه بدهد تا او در را باز کند. 

وی با بیان اینکه چرا خانه ای با این اهمیت نمی تواند مورد بازدید عموم از جمله اهالی محله قرار بگیرد گفت: آیا درب همیشه بسته خانه وثوق و نبودن امکان بازدید آن، به ارتقا آگاهی مردم و زنده نگه داشتن این قسمت از تاریخ معاصر ایران در اذهان کمکی می‌کند؟ یا اینکه بازدید مردم از این بنا و تعریف کاربری غیر اداری برای آن می‌تواند با ایجاد فضایی تفریحی فرهنگی ترسیمی از شمای تاریخ صد‌ساله اخیر تهران و یادآور آن باشد؟ 

عمارت تاریخی قوام الدوله در سال هزار و دویست و یازده زمان حکومت محمد شاه قاجار توسط میر محمد قوام در محله سرچشمه، کوچه میرزا محمود وزیر ساخته شد و صاحب آن میرزا محمد مستوفی قوام الدوله، پسر میرزا محمد تقی آشتیانی، از رجال سرشناس دوران قاجاریه بود که حسن وثوق الدوله و میرزا احمد قوام (قوام السلطنه) از نوادگان او بودند. این بنا در ابتدا برای قوام الدوله ساخته شد و به حکم ارث و به روایت دیگر توسط خود وثوق الدوله خریداری شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین