کد خبر: ۱۴۰۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۲
جام جهانی والیبال – ژاپن

ایران با شکست برابر ایتالیا به کارش پایان داد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تیم والیبال ایران در آخرین روز رقابت‌های جام جهانی والیبال با نتیجه ۳ بر یک مقابل ایتالیا شکست خورد تا ایتالیا برای کسب آخرین سهمیه المپیک منتظر نتیجه مسابقه برزیل و ژاپن باشد. 

تیم ملی والیبال ایران در آخرین روز دوازدهمین دوره رقابت‌های جام جهانی والیبال در توکیو به مصاف تیم قدرتمند ایتالیا رفت. ایتالیا پیش از این دیدار با ۲۱ امتیار و نسبت ست شماری کمتر بعد از برزیل در رده چهارم جدول این مسابقات جای داشت. ایتالیا برای کسب سومین سهمیه المپیک نیاز داشت تا هر ۳ امتیاز این دیدار را بدست آورد و با نتیجه‌ای بهتر از بازی برزیل مقابل ژاپن تیم ایران را شکست دهد. 

تیم ملی والیبال ایران در آخرین رویارویی رسمی خود با ایتالیا در مقدماتی مسابقات جهانی که در ایتالیا برگزار شد، در یک دیدار نزدیک با نتیجه ۳ بر ۲ شکست خورد. همچنین در ۳ بازی دوستانه اخیر که ایران به همراه ولاسکو با ایتالیا داشته، صاحب ۲ باخت و یک برد شده بود. 

تیم ایران با ۱۲ امتیاز در رده هشتم جدول رده‌بندی این رقابت‌ها جای داشت. صربستان با همین امتیاز و نسبت ست شماری کمتر تیم ایران را تعقیب می‌کرد. نتیجه آخرین دیدار ایران مقابل ایتالیا و صربستان مقابل امریکا تکلیف رتبه هشتم را مشخص می‌کرد. تیم ایران نیاز داشت پایین‌تر از رتبه هشتم نیاید تا در رنکینگ جدید فدراسیون جهانی چند پله صعود کند و امیدوار باشد میزبانی تک مسابقه‌های انتخابی جام جهانی را بدست آورد. 

تیم ملی والیبال ایران در آغاز این دیدار از بازیکنانی چون امیر حسینی، علیرضا نادی، محمدموسوی، فرهاد ظریف، آرش کمالوند و فرهاد نظری افشار در ترکیب خود بهره برد. 

گیم نخست:
هیچ یک از دو تیم نمی‌خواستند قافیه را ببازند و با تمام توان بازی را آغاز کردند. آبشار زیبای بازارگرد اولین امتیاز را برای ایران به ارمغان آورد اما بازیکنان با تجربه ایتالیا بلافاصله اختلاف امتیاز را به عدد ۴ رساندند تا نشان دهند برای کسب سهمیه المپیک تنها ۳ امتیاز این دیدار را می‌خواهند. بازارگرد پشت خط زن ۳۲ ساله تیم ایران که در این رقابت‌ها خوش درخشید در این دیدار هم با پروازهای زیبایش بارها برای ایران امتیاز گرفت. محمد موسوی سرعتی زن تیم ایران در آغاز این دیدار زیاد سر حال به نظر نمی‌رسید و در مقابل حملات حریف نمی‌توانست دفاع خوبی را به نمایش بگذارد. ساوانی کاپیتان تیم ایتالیا کاملا بالاتر از دفاعایران آبشار می‌زد و لاسکو از منطقه دو زمین ایران را نشانه می‌رفت تا تیم ایران ۸ امتیاز از ایتالیا عقب بیافتد. مشکل دریافت همچنان گریبان‌گیر تیم ایران بود. علیرضا نادی که نمی‌خواست ایران به راحتی تسلیم حریف شود چند دفاع عالی مقابل آبشارهای قدرتی لاسکو به نمایش گذاشت اما ایتالیا که به جز سرویس در سایر تکنیک‌ها بی‌نقص بودند سرانجام گیم نخست را با امتیازهای ۲۵-۱۳ به سود خود تمام کرد. 

گیم دوم:
در آغز گیم دوم تیم ایران و ایتالیا بازی پایاپایی را به نمایش گذاشتند. تدابیر ولاسکو که خیلی خوب مختصات والیبال ایتالیا را می‌شناخت ایران را دو امتیاز از ایتالیا پیش انداخت. امیر غفور که به همراه مهدوی از ابتدای این گیم به میدان آمده بود نقش بسزایی در نمایش خوب والبال ایران داشت. ایتالیایی‌ها خوب می‌دانستند نباید به شاگردان ولاسکو امتیاز بدهند. به همین دلیل با جای گیری خوب و تسلط برگردش توپ و فریب دفاع اول ایران به بازی برگشتند و با اختلاف ۸-۶ از ایران جلو افتادند. پس از وقت استراحت فنی اول دو اشتباه فردی از بازیکنان ایران دو امتیاز مشکوک را به ایتالیا داد تا اختلاف امتیاز به عدد ۴ برسد. لاسکو قدرتی زن ایتالیا خط دفاعی ایران را آماج حملات خود قرار داده بود. کمالوند به سختی توپ‌های قدرتی حریف را جمع می‌کرد اما ایتالیا که کاملا مسلط بر تیم ایران بود همچنان برتری خود را حفظ کرد تا وقت استراحت فنی دوم نیز با اختلاف ۳ امتیاز به سود ایتالیایی‌ها تمام شود. تیم ایران سرویس‌های موجی ساده‌ای را به زمین ایتالیا می‌فرستاد تا بازیکنان باتجربه ایتالیا مثل الکساندروفی خیلی راحت با پنجه این توپ‌ها را دفاع کند. تیم ایران اصلا در اندازه‌های خود ظاهر نمی‌شد و نشاط و شادابی بازی‌های قبلی خود مقابل صربستان و لهستان را نداشت. موسوی همچنان نمایش ضعیفی داشت و نمی‌توانست قدرتی‌زن‌های حریف را دفاع کند و اصلا هماهنگ با دفاع کناری تیم ایران نبود. زایدسف بلغاری‌الاصل تیم والیبال ایتالیا سرویس‌های تماشایی را به نمایش می‌گذاشت تا ایتالیا گیم دوم را هم با امتیازهای ۲۵-۱۷ به سود خود تمام کند. 

گیم سوم:
ایران گیم سوم را طوفانی آغاز کرد و بلافاصله ۴ امتیاز از ایران پیش افتاد. امیرغفور سد دفاعی ایتالیا را نابود کرد. ماراتو سرمربی تیم ایتالیا را مجبود شد تا وقت استراحت فنی بگیرد. امیر غفور پاس‌های رو به عقب مهدوی را به امتیاز تبدیل می‌کرد و تمرکز خط دفاعی ایتالیا را بهم می‌ریخت. در مقابل آبشارهای لاسکو و ساوانی موجب می‌شد ایتالیا هم امتیاز بگیرد. ایران وقت استراحت فنی اول را با اختلاف ۵ امتیاز به سود خود تمام کرد. انگار تازه موتور حملات آرش کمالوند روشن شده بود. الکساندروفی بازیکن چپ دست ایتالیا از منطقه دو دفاع اول ایران را فریب می‌داد تا ۳ امتیاز پیاپی برای ایتالیا ثبت شود و این بار ولاسکو مجبور شود تا وقت استراحت بگیرد. تجربه کاپیتان نادی در این لحظات به ایران کمک می‌کرد. اما سرویس‌های صد ایتالیا این تیم را به بازی برگرداند تا در امتیاز ۹ به تساوی با ایران برسد. دفاع ۳ نفره غفور، موسوی و نادی دست قدرتی‌زن‌های تیم ایران را بسته بود. غفور بدون تردید ستاره این میدان بود که ۳ امتیاز را برای ایران به ارمغان آورد. بالاخره بعد از ۳ بازی لبخند رضایت بر سیمای ولاسکو نقش بست. پوریا فیاضی جوانترین بازیکن ایران با تجربه‌تر از بازیکنان نامدار ایتالیا بازی می‌کرد. 

تیم ایران وقت استراحت فنی دوم را هم به سود خود تمام کرد. حالا بازی کاملا به سود ایران برگشته بود و این ملی‌پوشان ایران بودند که از ایتالیا پیش افتاده بودند. سرمربی ایتالیا که کاملا مقهور تدابیر تانیک و تعویض‌های استادش ولاسکو شده‌بود وقت استراحت درخواست کرد تا شاید از سرعت بازی ایران کم کند. کریستین ساوانی با سرویس‌های پرشی می‌خواست فاصله امتیازها را کم کند اما فرهادظریف لیبروی باهوش ایران اجازه نمی‌داد تا سرویس‌های حریف به سادگی در زمین ایران بنشیند. موسوی که برخلاف دو گیم نخست خوب بازی می‌کرد با یک آبشار سرعتی ایران امتیاز آخرین امتیاز را گرفت تا ایران با نتیجه۲۵-۲۰ گیم سوم را به سود خود تمام کند. 

گیم چهارم:
بازی تماشایی تیم ایران خیلی زود ۳ امتیاز را برای ایران به همراه آورد. دریافت عالی از ظریف و کمالوند و پاس‌های عالی و دقیق از مهدوی و آبشارهای تماشایی از غفور و موسوی ایتالیا را به زانو درآورده بود به همین دلیل سرمربی جوان ایتالیا وقت استراحت خواست و تیمش را به بازی برگرداند. با چند اشتباه سهوی از دفاع روی تور ایران دو تیم در امتیاز ۶ به تساوی رسیدند. زایسف دست کمالوند را خوانده بود و آبشارهایش را دفاع می کرد تا ایتالیا زودتر به امتیاز ۸ برسد. سرویس‌های پرشی کمالوند به سختی دریافت می‌شد. ولاسکو امیر حسینی و بازارگرد را به مدان فرستاد. ایتالیایی‌ها که نمی‌خواستد بازی به گیم آخر برسد با تمام توان آبشارهای فیاضی را دفاع می‌کردند. موسوی سرویس‌های بی‌نظیری را به زمین ایتالیا می‌فرستاد اما تیم حرفه‌ای ایتالیا با دریافت‌های خوب و استفاده از اشتباه‌های فردی بازیکنان ایران وقت استراحت فنی دوم را به سود ایتالیا تمام کرد. ایتالیا ۲امتیاز از ایران جلو افتاده بود. نظری افشار یک سرویس پرشی موجی را به زمین ایتالیا فرستاد تا مایکل لاسکو بازهم برای ایتالا امتاز بگیرد. تقابل لاسکو با علیرضا نادی دومین دفاع روی تور این مسابقات جالب توجه بود. ایران برخلاف شروع خوبش در این گیم در امتیازهای پایانی از حریف عقب افتاده بود. ولاسکو وقت استراحت خواست تا از شتابزدگی در تیم ایران بکاهد. 

تیم ملی ‌والیبال ایران با نتیجه ۳ بر یک و امتیازهای ( ۲۵-۱۳، ۲۵-۱۷، ۲۰-۲۵ و ۲۵-۱۸ ) مقابل ایتالیا شکست خورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین