کد خبر: ۱۴۰۶۰۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۸

جزئیاتی تازه از هواپیمای سرنگون‌شده آمریکایی توسط ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در شرق کشور بازتاب گسترده‌ای در نشریات و رسانه‌های جهان داشت که در خلال این واکنش‌ها، جزئیات جدیدی هم از این هواپیمای بدون سرنشین منتشر شده است‌.

تابناک به نقل از «ریانوستی» درباره این هواپیما نوشته است که این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی‌، هواپیمایی است که به سختی قابل رویت است و آمریکا از این هواپیمای بدون سرنشین برای حمایت از فرماندهانی که در طول جنگ به اطلاعات نیاز دارند استفاده می‌کند. ایران این هواپیمای بدون سرنشین را با حداقل آسیب سرنگون کرده است‌. با این وجود نیروهای هوایی آمریکا تا کنون در این باره موضع‌گیری نکرده است و حتی در سایت وزارت دفاع و نیروهای هوایی این کشور اشاره ای به این خبر نشده است.

خبرگزاری «آر. ای .تی» ایرلند هم درباره سرنگونی این هواپیمای جاسوسی آمریکا گفته است که تا سال ۲۰۰۹ کسی از وجود چنین هواپیمای شناسایی بدون سرنشینی در نیروهای هوایی آمریکا مطلع نبود تا اینکه در این سال متخصصان وجود این پرنده جاسوسی را در نیروی هوایی آمریکا لو دادند و آمریکا هم در سال ۲۰۱۰ وجود و استفاده از آن را تایید کرد‌؛ اینک ایران یکی از همین هواپیماها را سرنگون کرده است.

«نیویورک دیلی» هم گزارش داده است که ایران هواپیمایی بدون سرنشینی را سرنگون کرده است که در عملیات کشتن اسامه بن لادن مورد استفاده قرار گرفته بود و اطلاعات محل اقامت بن لادن توسط این مدل هواپیمای بدون سرنشین جمع‌آوری شده بود.

«العربیه» گزارش داده است که هواپیمای سرنگون شده توسط ایرانی‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات در سطح منطقه توسط «سی آی ای» مورد استفاده قرار می‌گرفته است‌. علاوه بر این العربیه همچنین افزوده است که این هواپیمای بدون سرنشین برای شلیک موشک در مناطقی از پاکستان‌، یمن و افغانستان هم مورد استفاده قرار گرفته است.

شبکه خبری «الجزیره» ضمن پوشش خبر سرنگونی این هواپیمای بدون سرنشین به موارد پیشین موفقیت ایران در سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین ایران اشاره کرده و به نقل از حاجی زاده رئیس واحد هوافضای سپاه نوشته است که هواپیماهای بدون سرنشین ساقط شده پیشین به رویت کارشناسان روسی هم رسیده است. ایران هم توانسته با مهندسی معکوس هواپیماهایی شبیه آنان را طراحی کند.

نشریه «گلوبال پست» هم در این‌باره به شرکت سازنده این هواپیما یعنی شرکت «لاکد مارتین» اشاره کرده است و نیروی هوایی آمریکا در افغانستان از آن استفاده می‌کرده است؛ این نشریه همچنین اضافه کرده است که سرنگونی این هواپیمای بدون سرنشین واکنش‌هایی را در خارج از ایران برخواهد انگیخت. گلوبال پست همچنین نوشته است ادعای سرنگونی این هواپیمای بدون سرنشین در حالی است که ماه گذشته ایران ۱۲ جاسوس آمریکایی را هم دستگیر کرد‌، خبری که مقامات آمریکایی هم ان را تایید کردند‌.

«اسکای‌نیوز» هم نوشته است هواپیمایی که ایران سرنگون کرده است، عمدتاً برای شناسایی به کار می‌رود و از آن برای حمل تسلیحات نظامی استفاده نمی‌شود‌.

«دیلی استار» لبنان هم ضمن پوشش خبر سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی نوشته است که سرنگونی این هواپیما می‌تواند بحث‌های مربوط به روابط ایران و انگلستان را پوشش دهد‌.

نشریه چینی «چاینا دیلی» هم خبر سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین امریکایی با کم‌ترین آسیب دیدگی را در صدر اخبار خود درآروده است.

اگر چه تا کنون مقامات آمریکایی سرنگونی این هواپیما را تایید نکرده‌اند، اما فرماندهی ناتو در افغانستان به صورت تلویحی ادعای ایران در مورد سرنگونی این هواپیمای بدون سرنشین را پذیرفته و گفته است که احتمالاً هواپیمای مورد نظر ایران، هواپیمای بدون سرنشینی است که هفته گذشته ارتباط خود با مرکز کنترل را از دست داده و گم شده است. 

گزارش رسانه‌های جنوب شرق آسیا از سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا در آسمان ایران 

رسانه‌های جنوب شرق آسیا روز دوشنبه با انعکاس سرنگونی هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا از سوی نیروهای ایران، این عنوان را برای خبر خود برگزیدند که 'ایران هواپیمای جاسوسی آمریکا را سرنگون کرد'.

به گزارش ایرنا از مالزی، شبکه خبر آسیا نوشت: نیروهای نظامی ایران هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا را سرنگون کردند. 

شبکه خبر آسیا با اعلام خبر سرنگونی این هواپیمای جاسوسی آمریکایی در مرزهای شرقی ایران، نوشت: ایران اعلام کرده است این اقدام آمریکا را در مناطق مرزی اش تلافی خواهد کرد. 

روزنامه استار چاپ مالزی نیز در خبری نوشت: خبر سرنگونی هواپیمای جاسوسی امریکا از سوی ایران بر کنفرانس بن سایه انداخت. 

این روزنامه نوشته است: در حالی که مذاکرات درخصوص افغانستان از دیروز در بن آغاز شده است، خبر سرنگونی این هواپیمای جاسوسی بر روند این مذاکرات تاثیر گذاشته است. 

استار نوشته است: در حالی که پاکستان این کنفرانس را در اعتراض به حملات هوایی ناتو به سربزان پاکستانی تحریم کرده است، خبر سرنگونی این هواپیما از سوی ایران و اعلام مقابله به مثل ایران در برابر این مداخله مرزی کنفرانس بن را تحت تاثیر قرار داده است. 

پایگاه خبری مالیزیا اینسایدر هم با انتشار این خبر به نقل از مقامات نظامی ایران نوشت: پاسخ نظامی ایران به این اقدام جاسوسی آمریکا در نقض حریم هوایی ایران تنها به مرزهای ایران محدود نخواهد شد. 

مالیزیا اینسایدر همچنین نوشت: در حالی که امریکا و متحدانش تلاش می کنند تا با استفاده از کنفرانس بن خود را از جنگ در افغانستان رها سازند، خبر سرنگونی این هواپیمای جاسوسی می‌تواند اهداف آمریکا را در این نشست تحت الشعاع قرار دهد. 

پایگاه خبری جاکارتا گلوب اندونزی نیز نوشت: مقامات نظامی ناتو با تایید خبر سرنگونی این هواپیمای جاسوسی اعلام کردند که این هواپیما متعلق به ارتش آمریکا بوده است. 

جاکارتا گلوب همچنین نوشت: ایران پیشتر نیز در ماه ژانویه از سرنگونی یک هواپیمای جاسوسی دیگر آمریکایی خبر داده بود. 

این پایگاه خبری در ادامه نوشت: اگرچه مقامات نظامی آمریکا این خبر را تایید نکنند اما ایران اعلام کرده این هواپیمای جاسوسی را به کارشناسان نظامی روسی نشان داده و با استفاده از مهندسی معکوس نمونه ای از آن را بازسازی کرده است. 

خبرگزاری رسمی فیلیپین (پنا) نیز در خبر مشابهی سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا در شرق ایران را منعکس کرده و نوشت: این برای دومین بار است که نیروهای ایرانی یک هواپیمای جاسوسی آمریکا را سرنگون می کنند. 

بازتاب سرنگون‌شدن هواپیمای جاسوسی در رسانه‌های عربی 

سرنگون شدن هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا در شرق کشور توسط پدافند هوایی کشورمان روز یکشنبه بازتاب زیادی در رسانه‌های عربی داشته و بیشتر رسانه‌های عربی در بخش‌های مختلف خبری خود به بررسی این خبر پرداختند‌.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری العربیه یکی از نخستین رسانه‌های عربی بود که این خبر را اعلام کرد. 

این شبکه خبری در ادامه در برنامه ای خاص به بررسی هواپیماهای بدون سرنشین در جهان و میزان استفاده آن در هر کشور پرداخت. 

شبکه خبری الجزیره نیز در خبری اعلام کرد که ایرانی‌ها یک هواپیمای بدون سرنشین آر کیو 170 در شرق ایران را سرنگون کرده و این هواپیما که چندان آسیبی ندیده است، اکنون در اختیار کارشناسان ایرانی قرار دارد. 

پایگاه خبری مصری الفجر نیز در خبری اختصاصی اعلام کرد که مقامات بلندپایه ایرانی در مصاحبه با این پایگاه خبری اعلام کرده‌اند که این هواپیمای جاسوسی که حریم هوایی ایران را نقض کرد‌، سرنگون نشده است بلکه متخصصان ومهندسان پدافند هوایی ایرانی با استفاده از روش‌های جنگ الکترونیک کنترل آن را به دست گرفته وپس از تلاش ناکام آمریکایی‌ها برای انفجار آن ،این هواپیما را با وجود آسیب جزئی در یکی از پایگاه های هوایی خود نشانده اند. 

الفجر در ادامه افزود‌: در حال حاضر متخصصان ایرانی مشغول استخراج و بررسی اطلاعات موجود در این هواپیما هستند. 

این پایگاه خبری در پایان این هواپیمای بدون سرنشین را جزء جدیدترین و پیشرفته ترین هواپیماهای جاسوسی آمریکا دانسته و اعلام کرده است که ایران با این اقدام خود شکست سختی به آمریکا وارد ساخته است. 

گفتنی است شبکه‌ها و پایگاه های خبری عربی زیادی مانند الشرقیه‌، الیوم السابع و ... این خبر را در بخش‌های مختلف خبری خود و همچنین در زیرنویس اخبار خود ذکر کرده‌اند. 

ایران اعلام کرده است که این هواپیما را زمانی که وارد مرزهای ایران شده به وسیله پدافند الکترونیکی خود هدف قرار داده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین