کد خبر: ۱۴۰۶۸۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۳

بان کی مون: کشورهای ثالث ساکنان اردوگاه اشرف را بپذیرند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرآنلاین نوشت: در حالی که آمریکا اعضای گروهک منافقین را جزو گروه‌های تروریستی می‌داند، دبیرکل سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواسته تا به ساکنان اردوگاه اشرف را بپذیرند. 

به دنبال اعلام دولت عراق برای خروج اعضای گروهک منافقین از این اردوگاه بود که ماه گذشته کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که قصد دارد از کشورهای عضو این اتحادیه بخواهد تا ساکنان اردوگاه اشرف را بپذیرند. 

خبرگزاری رویترز هم به نقل از بان کی‌مون نوشت: دبیر کل سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود به شورای امنیت با موضوع «مأموریت امدادی ملل متحد در عراق» تاکید کرد: «برای یافتن راه‌حلی ماندگار برای ساکنان این اردوگاه لازم است کشورهای ثالثی برای پذیرش ساکنان این اردوگاه اعلام آمادگی کنند.» 

دولت عراق اعلام کرده است که قصد دارد اردوگاه اشرف را که حدود ۳۴۰۰ عضو گروهک منافین در آن هستند پایان سال جاری میلادی تعطیل کند. تلاش‌های هماهنگ برای یافتن مکانی برای استقرار اعضای این گروهک ادامه دارد و دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرده که دیگر مقام‌های ارشد سازمان ملل «کشورهای عضو را ترغیب کرده‌اند تا ساکنان اردوگاه اشرف را بپذیرند.» 

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است گزارش بان کی‌مون را در جلسه روز سه‌شنبه خود بررسی کند. 

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ گروهک منافقین را از فهرست تروریستی خود خارج کرد اما این سازمان هنوز از سوی برخی کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا یک سازمان تروریستی به‌شمار می‌آید. 

ماه گذشته اعضای پارلمان اروپا از کاترین اشتون خواستند تا برای تمدید مهلت بسته شدن اردوگاه اشرف به دولت عراق فشار بیاورد. 

استروئَن استیونسون، از نمایندگان بریتانیایی اتحادیه اروپا گفت که اعضای سازمان مجاهدین خلق در صورت بازگردانده شدن به ایران با خطر «شکنجه و اعدام» مواجه خواهند شد. این در حالی است که بارها جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌ است در صورت بازگشت داوطلبانه اعضای این گروهک، آنان مورد رافت اسلامی واقع می‌شوند. 

گروهک منافقین که خود را مجاهدین خلق می‌خوانند بعد از پیروزی انقلاب به اقدامات مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی روی آورند.
این گروهک در سال ۱۳۶۰ هدف خود را «سرنگونی نظام جمهوری اسلامی» ایران عنوان کرد. گروهک منافقین سپس زیر چتر حمایت صدام حسین قرار گرفت و در حالی که عراق در حال جنگ با ایران بود، با انتقال طرفدارانش به عراق و با همکاری و مساعدت ارتش بعث بارها عملیات‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین