کد خبر: ۱۴۰۷۰۴
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۷

ایجاد مخزن آب و پمپ گاز در حریم قانونی دخمه زرتشتیان یزد!

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: فعالیت اداره آب منطقه ای یزد در حریم دخمه زرتشتیان درحالی ادامه دارد که چند پمپ گاز CNG نیز به تازگی در محدوده ثبت شده این اثر تاریخی ایجاد شده است. از سوی دیگر با وجود اعتراض دوستداران میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی سکوت اختیار کرده است.

دخمه زرتشتیان دو عمارت سنگی مدور و برج مانند با فضای میان تهی است که در دامنه کوهپایه جنوبی شهر یزد قرار دارد. این محل از گذشته دور، گورستان زرتشتیان بوده است که مردگان را با فرهنگ و آداب و سنن خاص زمان خود و با مراسم ویژه ای داخل دخمه قرار می دادند.

این دخمه‌ها و خیله‌های اطراف آن (ساختمان‌های کوچک) در سال ۷۷ به شماره ثبتی ۲۰۹۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و اکنون یکی از پر گردشگرترین جاذبه‌های استان به شمار می‌آید.

اما مدتی است که هر یک از سازمان‌های شهری استان یزد به نحوی حریم این اثر تاریخی و ثبت شده را تهدید می‌کنند. چنانچه چهار سال پیش حریم دخمه زرتشتیان به دلیل احداث پمپ CNG در حریم آن، مورد تجاوز قرار گرفته بود که با اعتراض اداره کل میراث فرهنگی یزد این پروژه تعطیل شد.

اما اکنون دوباره این پمپ‌ها در همان مکان ساخته می‌شود. همچنین سازمان آب منطقه‌ای استان یزد نیز اقدام به نصب مخزن‌های آب به اندازه حدود ده هزار متر مکعب کرده است. البته این سومین مخزنی است که اداره آب طی سال‌های اخیر در حریم دخمه‌ها نصب کرده است.

چندی پیش پروین فرخانی رئیس انجمن زرتشتیان یزد به خبرنگار مهر گفته بود: سازمان آب چاره ای جز نصب این مخزن‌ها در این محدوده ندارد بنابراین با آنها مذاکره کردیم تا دو هزار متر زمینی که این سازمان می‌خواهد را اجاره بدهیم و سهم الاجاره دریافت کنیم.


وی با اینکه انجمن زرتشتیان از نصب مخازن آب در کنار دخمه‌ها ناراضی نیست اما باید توجه داشت که دخمه‌های یزد به عنوان اثر ملی، دارای عرصه و حریم مشخصی هستند که وارد شدن به این حریم نقض قانون ثبت و حریم آثار ملی به حساب می‌آید.

پس از اطلاع‌رسانی درباره نصب این مخازن آب در خبرگزاری مهر و انتشار اظهارات رئیس انجمن زرتشتیان یزد درباره این موضوع مناقشات بر سر برچیده شدن عملیات نصب این مخازن در یزد بالا گرفت.

دوستداران میراث فرهنگی نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند و در روز نهم آذر ماه با تجمع کنار دخمه زرتشتیان اعتراض خود را نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم دخمه‌ اعلام کردند زیرا از اساس هرفعالیت سازمانی در کنار حریم یک اثر تاریخی غیرقانونی است و طبق قوانین میراث فرهنگی تجاوز به حریم دخمه جرم محسوب می‌شود.

رئیس انجمن زرتشتیان نیز که تازه متوجه حساسیت موضوع شده بود، به خواست دوستداران میراث فرهنگی این موضوع را پیگیری کرد و از مسئولان سازمان آب فرمانداری و استانداری یزد قول توقف این ساخت و سازها را گرفت. اما دوستداران میراث فرهنگی این قول ا کافی ندانسته و خواستار ارایه‌ تعهدی کتبی از سوی مسئولان شدند.

از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی تا کنون هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده و تنها در دیدار با اعضای انجمن زرتشتیان و دوستداران میراث فرهنگی وعده شکایت و پیگیری در آینده‌ای نامعلوم را داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین