کد خبر: ۱۴۰۸۴۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۲

ارسال بمب پاکتی برای رئیس دویچه بانک

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک بمب پاکتی که به وسیله افراد ناشناس برای یوزف آکرمن رئیس ‌دویچه بانک فرستاده شده بود، قبل از انفجار کشف و خنثی شد. پلیس جنائی قابل انفجار بودن این بمب را تایید کرد. جنبش ضد کاپیتالیستی "اکیپای" این اقدام را محکوم کرد.

پلیس جنائی ایالت هسن و دادستان فرانکفورت، پس از نخستین تحقیقات اعلام کردند بمب پاکتی‌یی که برای رئیس دویچه بانک پست شده بود، قابل انفجار بوده است. آن‌ها به‌خاطر آن که تعقیب ارسال‌کنندگان نامه با دشواری روبرو نشود، از بیان جزئیات مربوط به ترکیب مواد منفجره جاسازی شده در نامه خودداری کردند.

پلیس در تعقیب فرستنده نامه

کارکنان دویچه بانک روز چهارشنبه با رادیوگرافی یک پاکت قطع وزیری در مرکز پستی این موسسه به وجود مواد منفجره در آن مظنون شدند و موضوع را به پلیس خبر دادند. این نامه به آدرس یوزف آکرمن رئیس دویچه بانک ارسال شده بود. ماموران پلیس با کمک متخصصان پلیس جنائی ایالت هسن بمب را خنثی کردند.

هنوز روشن نشده است که بمب پاکتی از سوی کدام فرد یا افراد ارسال شده است. برپایه گزارش رویترز، روی پاکت آدرس بانک ‌مرکزی اروپا به عنوان فرستنده نوشته شده بود. دفتر مرکزی بانک مرکزی اروپا نیز در شهر فرانکفورت قرار دارد. ماموریت تعقیب ماجرا به پلیس جنائی ایالت هسن و دادستان فرانکفورت سپرده‌شده است.

دویچه بانک در پی کشف بمب پاکتی، تدابیر امنیتی را تشدید کرده و از همه شعبه‌های خود در خارج از آلمان نیز خواسته است که بر مراقبت‌های خود بیافزایند.

یوزف آکرمن یکی از بحث‌برانگیزترین مدیران اقتصادی آلمان است. او بارها در رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته و حتی از سوی افراد ناشناس تهدید به مرگ نیز شده است. آکرمن قرار است در ماه مه سال آینده از ریاست دویچه بانک کناره‌گیری کند.

منتقدان سیستم بانکی آلمان، مدیران بانک‌ها و موسسات مالی را در بحران اقتصادی شدید سال‌های اخیر مقصر می‌شناسند. دویچه بانک در سال‌های گذشته به‌رغم ترازنامه مالی مثبتی که داشته، تعداد زیادی از همکاران خود را اخراج کرده است. از ماه اکتبر امسال یک جنبش اعتراضی مخالف سیاست بانک‌ها، در زمین چمن برابر بانک مرکزی اروپا در فرانکفورت چادر زده است.

این جنبش اعتراضی که "اکیپای" نام دارد، با این که بارها سیاست‌های دویچه بانک را مورد انتقاد قرار داده، ارسال بمب پاکتی برای رئیس این بانک را محکوم کرد. سخنگوی این جنبش به خبرنگاران گفت: «ما هر حرکتی را که با خشونت سروکار داشته باشد، محکوم می‌کنیم. اوک‌کاپی، هیچ امکانی جز اعتراض نمی‌شناسد.»

هواداران جنبش اوک‌کاپی در هامبورگ به تازگی یک سخنرانی آکرمن را به هم زدند و او را به باد ناسزا گرفتند.

دولت آلمان در سال ۲۰۱۰ مجبور شد صدها هزار یورو برای نجات بانک‌هائی که در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند، تامین اعتبار کند. منتقدان معتقدند که مدیران بانک‌ها با بورس‌بازی و شرکت در معاملاتی که در حوزه وظایف و مسئولیت‌های آن‌ها نمی‌گنجیده، بحران کمرشکن اقتصادی را آفریده‌اند، اما آن‌ها تعقیب نشده‌اند و زیان‌های به‌بارآمده را باید مالیات‌دهندگان جبران کنند.

برای یافتن راه‌حل‌های تازه مقابله با بحران‌های اقتصادی آینده، هم‌اکنون رهبران اتحادیه اروپا در مارسی فرانسه گرد‌هم آمده‌اند. رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان خواستار تغییر قراردادهای مالی اتحادیه اروپا شده‌اند. با این تغییرات اتحادیه اروپا باید بتواند سیاست بودجه کشورهای عضو حوزه یورو را در آینده بهتر کنترل کند. اما به دلیل اختلاف نظر رهبران اتحادیه اروپا، تا تصویب تغییرات لازم راه درازی در پیش است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین