کد خبر: ۱۴۰۸۶۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰

کشف «زندان مخفی سیا» در رومانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تحقیق رسانه‌ها حاکیست که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، زندانی مخفی در بخارست، پایتخت رومانی در اختیار دارد که در آنجا افراد مظنون به فعالیت‌های تروریستی بازجویی می‌شدند. 

به گزارش آسوشیتدپرس، ماموران سابق سیا این ساختمان را شناسایی کرده و گفته‌اند که مظنونان بازداشتی در آنجا زندانی می‌شدند و تحت شکنجه قرار می‌گرفتند. 

ساختمان مذکور به یک سازمان رومانیایی به عنوان اورنیس تعلق دارد که اطلاعات طبقه‌بندی شده ناتو و اتحادیه اروپا را بایگانی می‌کند. 

تحقیق روزنامه "سوددویچه زایتونگ" و شبکه تلویزیونی "آ ار د" (ARD) آلمان حاکیست که یکی از مظنونان زندانی در این بازداشتگاه مخفی، خالد شیخ محمد بوده است، فردی که به سازماندهی حملات یازده سپتامبر اذعان کرده است. 

خالد شیخ محمد در ماه مارس سال ۲۰۰۳ در پاکستان دستگیر شد.
او که از سال ۲۰۰۶ به بازداشتگاه گوانتانامو منتقل شده، در حال حاضر در انتظار محاکمه به سر می‌برد. 

ساختمانی که خبرنگاران آلمانی می‌گویند زندان مخفی سیا بوده، متعلق به سازمان بایگانی‌کننده اطلاعات محرمانه دولتی، اورنیس، است که در خیابان مورس در شهر بخارست واقع است.

سازمان اورنیس هرگونه استفاده سیا از ساختمان‌های متعلق به خود را تکذیب کرده است. 

ادعاهای مربوط به وجود شبکه‌ای از بازداشتگاه‌های مخفی سیا در شماری از کشورها از جمله رومانی نخستین بار در سال ۲۰۰۵ مطرح شد، اما واشنگتن این ادعاها را تکذیب کرد. 

در سال ۲۰۰۷ یک تحقیق شورای اروپا رومانی را متهم کرد که زندانی مخفی را در خود جا داده است. اتهامی که مقامات رومانی آن‌را تکذیب کردند. 

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هم این گزارش را "جهت‌دار و مغشوش" توصیف کرد و گفت که فعالیت‌های این سازمان قانونی بوده است. 

در سال ۲۰۰۶ جورج بوش، رییس‌جمهوری وقت آمریکا، اذعان کرد که شماری از افراد مظنون به فعالیت‌های تروریستی در زندان‌هایی که سیا در خارج از این کشور اداره می‌کند، زندانی هستند، اما در مورد مکان این زندان‌ها توضیحی نداد. 

در سال ۲۰۱۰ در یک تحقیق بی بی سی ادعا شد که سیا از یک زندان مخفی در لهستان استفاده می‌کرده و در همانجا خالد شیخ محمد را با استفاده از القای حس خفگی زیر جریان آب تحت بازجویی قرار داده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس که در انجام این تحقیق با "سوددویچه زایتونگ" و شبکه تلویزیونی "آ ار د" همکاری داشته ادعا می‌کند که بازداشتگاه مخفی در رومانی در سال ۲۰۰۳ و بعد از تصمیم سیا به تعطیلی بازداشتگاه مخفی‌اش در لهستان راه‌اندازی شده است. 

این خبرگزاری در تحقیقش مطالبی را از شماری از مقام‌های سابق آمریکا که خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود، نقل کرده است. 

آنها گفتند که زیرزمین ساختمان "بازداشتگاه مخفی" در رومانی از شش سلول پیش ساخته تشکیل شده بود که در هرکدام یک ساعت، نصب و جهت قبله هم با پیکانی مشخص شده بود. 

آنها گفته‌اند که روش القای خفگی برای بازجویی در رومانی مورد استفاده قرار نمی‌گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین