کد خبر: ۱۴۰۸۶۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۵

تصویری از «هم‌نوع‌خواری» خرس قطبی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تصویر خرس قطبی بالغی که یک توله خرس را در اطراف دریای قطب شمال شکار کرده است، مطمئناً بسیاری از مردم را شگفت‌زده می‌کند. 

خرس‌های قطبی عموماً فوک‌های دریایی را شکار می‌کنند اما اگر امکان دسترسی به این نوع خوراک نداشته باشند، از دیگر منابع غذایی، حتی از هم نوع خودشان تغذیه می‌کنند.

جنی رز عکاس صحنه‌ای که در آن خرس قطبی به خوردن هم نوع خود مشغول است، به بی بی سی گفت: "این اتفاق قبلاً هم کم و بیش روی می‌داد اما به تازگی رایج شده است." 

به گفته وی؛ "این حوادث در حال افزایش است. آب‌شدن یخ‌های قطبی به دلیل تغییرات جوی سبب شده این حیوانات در سواحل گیر افتاده و از منابع غذایی خود محروم شوند." 

برای ثبت این تصویر، عکاس از طریق لنز تله خرسی را دید که در حال غذاخوردن است اما وقتی با قایق به آن نزدیک‌تر شد، جنازه خرس جوانی را دید که طعمه خرس بزرگتری شده است. 

خانم رز در این باره گفت: "روش شکار نیز عیناً مانند زمانی است که خرس قطبی شیر یا خوک دریایی شکار می‌کند؛ حمله و گازهای بسیار تیز ار ناحیه سر." 

جنی رز می‌گوید‌: "زمانی‌که خرس متوجه شد قایقی به او نزدیک می‌شود، برای جلب توجه ایستاد و در حالیکه غذایش را احاطه کرده بود، این حس را القا می‌کرد که این غذای مال خودش است. او سپس خرس طعمه را به دندان گرفت و زمانیکه احساس کرد به اندازه کافی دور شده است ایستاد و به غذا‌خوردنش ادامه داد." 

عکاس با اشاره به اینکه خرس دیگری نیز در همان منطقه بود، احتمال داد که او مادر توله‌خرس کشته‌شده باشد. 

منطقه‌ای که این اتفاق در آن روی داده سال‌هاست پوشیده از یخ است و توسط آب به دو جزیره اصلی تبدیل می‌شود. 

اتفاق ناگوار دیگر در قطب شمال این است که پوشش یخی دریای شمال که در تابستان آب می‌شود و فضای آبی ایجاد می‌کند در حال حاضر تحت تاثیر تغییرات اقلیمی مدت زمان طولانی‌تری به شکل آب باقی می‌ماند. 

از آنجایی که خرس‌های قطبی امکان دسترسی به شیر یا خوک‌های دریایی ندارند، به دنبال منابع دیگری برای تامین غذا هستند. 

رز می‌گوید این حیوانات در خشکی به دنبال ته‌‌مانده و آشغال غذای انسان‌ها و پرنده‌های کوچک و تخم‌ آنها هستند. هرچند هیچ‌کدام از این غذاهای جایگزین نمی‌تواند جواب‌گوی آنها باشد. 

در همین حال شکار خرس‌های هم‌نوع یکی دیگر از ‌راه‌‌های تامین غذاست. 

احتمالاً چنین راهکاری برای خرس‌های بالغ نر آسان‌تر است. این نشان‌دهنده آن است که به دلیل آب شدن یخ‌های دریا چنین رفتارهایی بیشتر می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین