کد خبر: ۱۴۰۹۷۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۰۳:۲۵

موتورسیکلت‌ها عامل ۲۴ درصد آلودگی هوا و ۴۹ درصد آلودگی صوتی

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: در تهران برای موتورسیکلت‌ها که تعداد آن‌ها حدود ۳ میلیون دستگاه و تقریبا نزدیک به تعداد خودروهاست کمترین محدودیت و اعمال قانونی وجود دارد و این جای سوال دارد که چرا این وسایل نقلیه که عامل حدود ۲۴ درصد آلودگی هوا و ۴۹ درصد آلودگی صوتی است همچنان بدون اعمال قانون جدی می‌تواند در شهر تردد کند. 

صدرالدین علیپور رئیس ستاد معاینه فنی خودرو تهران درباره تاثیر موتورسیکلت‌ها بر آلودگی هوا می‌گوید: برخی کشورهای اروپایی با سختگیری به موتورسیکلت‌‌ها توانسته‌اند در کاهش آلاینده ها درکلان شهرهای شان موفق باشند، پیش‌بینی می‌شود با توجه به مصرف کم سوخت، عدم وجود محدودیت برای ورود به محدوده طرح ترافیک، عدم اعمال جدی قانون معاینه فنی و قیمت ارزان موتورسیکلت، در آینده‌ای نه چندان دور شهروندان بیش از پیش به استفاده از این وسیله نقلیه روی بیاورند. از این رو نقش موتورسیکلت‌ها در آلودگی‌های زیست‌محیطی تهران و کلان شهرها بیش از پیش افزایش خواهد یافت. 

وی با حضور در کافه خبر می‌افزاید: بنابراین لازم است از حالا سازمان‌های ذی‌ربط درخصوص ساماندهی موتورسیکلت‌ها از هر نظر، به ویژه داشتن برچسب معاینه فنی و اعمال محدودیت در ورود به محدوده طرح ترافیک تصمیم‌گیری کنند. 

وی ادامه می‌دهد: اکنون ۱۰ خط برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها در مراکز معاینه فنی وجود دارد و این مراکز در حالت عادی روزانه قادر به معاینه فنی ۳۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت هستند اما عملاموتورسیکلت‌ها خود را موظف نمی‌دانند که به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند، از این رو اکنون ماهانه میزان مراجعه موتورسیکلت ها به مراکز معاینه فنی تنها حدود ۴۰۰ دستگاه است. با وجود آنکه بخش عمده‌ای از آلودگی صوتی و آلودگی هوای تهران ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها در شهر است و در قانون نیز تاکید شده که تمام وسایل نقلیه موظف به دریافت برگه معاینه فنی هستند اما از آنجا که موتورسواران الزام قانونی را قوی و جدی نمی‌بینند عملا بدون داشتن برگه معاینه فنی در شهر تردد می‌کنند. 

وی می‌گوید: متاسفانه ساخت موتورسیکلت‌ها نیز مطابق با استاندارد نیست و ما شاهد تردد موتورسیکلت‌هایی در شهر هستیم که هم از نظر ایمنی در سطح پایینی قرار دارند و هم به دلیل پایین بودن کیفیت، میزان تولید آلایندگی آنها بسیار بالااست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین