کد خبر: ۱۴۱۰۷۴
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۵
در آستانه شب یلدا؛

افزایش قیمت پسته درپی کاهش تولید و جهش نرخ ارز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس انجمن پسته ایران از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت پسته در سال جاری خبر داد و گفت: قیمت پسته به دلیل کاهش تولید این محصول و همچنین افزایش نرخ ارز افزایش یافته است. 

محسن جلال‌پور تصریح کرد: امسال ۱۵۰٬۰۰۰ تن پسته از باغ‌های کشور برداشت شد که نسبت به سال گذشته ۴۰٬۰۰۰ تن کمتر بوده است که این کاهش تولید و پوک‌بودن محصول باعث افزایش قیمت شده و هم‌چنین نرخ ارز افزایش یافته که نرخ صادرات و هم‌چنین قیمت عرضه‌ی محصول در بازار داخلی را افزایش داده است. 

وی با بیان این‌که کیفیت و مرغوبیت پسته امسال بالا است، گفت: با توجه به این‌که در آستانه‌ی شب یلدا و افزایش تقاضای خشکبار قرار داریم، پسته به میزان کافی و متناسب با تقاضای بازار عرضه خواهد شد و از نظر قیمت هم نسبت به بقیه خشکبار قیمت متعادل‌تری دارد و نرخ آن برای مصرف‌کننده دور از انتظار نیست. 

به گفته‌ی جلال‌پور پسته خوب کیلویی ۱۰٬۰۰۰ تومان به صورت عمده برای مصرف‌کننده عرضه می‌شود و کیلویی ۸٬۸۰۰ تا ۹٬۰۰۰ تومان نیز برای صادرات عرضه می‌شود. 

رییس انجمن پسته ایران با اشاره به تولید ۱۹۰٬۰۰۰ تنی سال گذشته، گفت: امسال ۱۴۰٬۰۰۰ تن از پسته برداشت سال ۸۹ و ۴۰٬۰۰۰ تن از پسته برداشت امسال صادر شده است. 

وی با اشاره به رقابت جدی پسته ایران با پسته آمریکایی در بازارهای صادراتی، اظهار کرد: قیمت تمام‌شده‌ی محصول آمریکایی از پسته ایرانی ارزان‌تر است که آنها محصولشان را در بازارهای مصرف زیر قیمت پسته ایرانی می‌فروشند که رقابت سختی را برای صادرکنندگان ایرانی رقم زده است. 

جلال‌پور بزرگ‌ترین و عمده‌ترین بازار صادرات پسته را کشور چین عنوان کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین