آفتابنیوز : آفتاب: دیوان محاسبات کشور در گزارش تفریغ بودجه سال ۸۸ که در صحن مجلس قرائت شد تاکید کرده است در ۳۶ درصد موارد، احکام ماده واحده بودجه این سال کاملا رعایت شده اما در ۶۴ درصد موارد احکام آن به طور کامل رعایت نشده است.
موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سهشنبه گزارش این کمیسیون درباره تفریغ بودجه ۱۳۸۸ کل کشور را قرائت کرد.
به گزارش مهر، این گزارش قرائت شده خلاصه گزارش دیوان محاسبات کشور از تفریغ بودجه ۸۸ است که در ۲۷۲ صفحه به مجلس ارائه شده است.
در چکیده گزارش تفریغ بودجه ۸۸ آمده است: ماده واحده بودجه ۱۳۸۸ کل کشور با منظور نمودن قانون اصلاح قانون بودجه دارای ۱۲۱ بند و جزء بوده است که در ۴۳ بند و جزء، احکام قانونی کاملا رعایت گردیده و در ۷۸ بند و جزء، احکام قانونی به طور کامل رعایت نگردیده و یا اهداف مد نظر محقق نشده است.
به عبارت دیگر در ۳۶ درصد موارد، احکام ماده واحده کاملا رعایت شده و در ۶۴ درصد موارد، احکام ماده واحده به طور کامل رعایت نگردیده است که از این میزان ۴۹ درصد بخشی از حکم رعایت نشده، ۱۳ درصد احکام کاملا رعایت نشده و ۳ درصد نیز اهداف قانونگذار محقق نشده است.
بر اساس این گزارش منابع وصول شده بودجه عمومی دولت بالغ بر ۸۵۵٬۰۰۰ و ۲۶۳ میلیارد ریال و منابع وصول شده شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت بدون کسر ارقام ۲ بار منظور شده بالغ بر ۳٬۳۳۲٬۰۰۰ و ۹۲۴٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال است. مبالغ پرداختی بابت مصارف بودجه عمومی دولت مبلغ ۸۴۹ هزار و ۵۱۳ میلیارد ریال و مبالغ پرداختی بابت مصارف شرکتهای دولتی، بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت بدون کسر ارقام ۲ بار منظور شده مبلغ ۳٬۲۷۳٬۰۰۰ و ۷۳۳ میلیارد ریال بوده است. مبالغ پرداختی بابت اعتبارات هزینهای مبلغ ۱۴۱هزار و ۸۳۵ میلیارد ریال بیشتر از درآمدها بوده است که از محل واگذاری داراییهای مالی تامین شده است.
اعتبار تملک داراییهای سرمایهای پس از اصلاحات قانونی ۲۳۴ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال بوده که مبلغ تحقق یافته آن ۱۸۵ هزار و ۴۵۵ میلیارد ریال یعنی ۷۹ درصد بودجه مصوب بوده است.
همچنین اعتبارات هزینه ای پس از اصلاحات قانونی نیز ۵۹۲ هزار و ۷۷۵ میلیارد ریال بوده که ۵۸۸ هزار و ۸۸۶ میلیارد ریال یعنی ۹۹ درصد بودجه مصوب تحقق یافته است.
در این گزارش قید شده است: آنچه قابل توجه نمایندگان است این است که اصلاحها و متممها باعث میشود از سهم بودجه عمرانی پیشبینی شده هر سال کاسته شود و به سهم بودجه هزینهای اضافه گردد و ساختار مناسب ظاهری اولیه بودجه در پایان سال به کلی دچار تغییر شود و جایگاه و سهم بودجه عمرانی به شدت تقلیل یابد.
در این گزارش قید شده است قراردادی برای تنظیم رابطه دولت و وزارت نفت و اعمال حق مالکیت دولت بر صنایع نفت و گاز کشور منعقد نشده است.
همچنین گزارش میافزاید مطالب بررسیها صد در صد درآمد حاصل از درآمد نفت خام پس از کسر مبلغ ۴٬۹۷۵٬۰۴۴٬۹۱۵ دلار و ۸۹ سنت بابت معاوضه بدون مجوز مقدار ۷۶۴۱۹۰۳۴ بشکه نفت خام به جهت واردات فرآوردههای نفتی به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شده است. در سال ۸۸ مقدار ۷۶٬۴۱۹٬۰۳۴ بشکه نفت خام به ارزش ۴٬۹۷۵٬۰۴۴٬۹۱۶ دلار به صورت معاوضه صرف واردات مقدار ۴۶۹٬۰۰۷٬۰۰۰ ۷۱۶ بنزین معمولی و ۷٬۳۴۷٬۷۹۱٬۹۵۹ لیتر بنزین سوپر و ۱٬۸۱۲٬۰۷۵٬۵۴۸ لیتر نفت گاز گردیده است.
همچنین در گزارش تفریغ بودجه ۸۸ تاکید شده علیرغم تصریح جزء ل بند ۷ ماده واحده بودجه اساسنامه شرکت ملی نفت ایران، گاز ایران و صنایع پتروشیمی نه تنها در مهلت مقرر بلکه تا پایان سال ۸۸ نیز به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است.
دیوان محاسبات در بخش دوم این گزارش نظرات خود درخصوص مفاد بندهای ماده واحده قانون بودجه و سایر قسمتهای بودجهای که تحت عنوان نظرات کلی در ۲۸ بند ارائه کرده است.
تفریغ بودجه ۸۸، دی ماه سال ۸۹ به مجلس ارائه شد و از اردیبهشت ماه در دستور کار مجلس قرار گرفت اما با بیش از ۶ ماه تاخیر در قرائت آن این گزارش در جلسه علنی روز سه شنبه ۲۲ آذر ماه قرائت شد این در حالیست که گزارشات تفریغ بودجه باید خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار گیرد.