آفتابنیوز : آفتاب: تا پایان سال جاری ۱۰۰٬۰۰۰ دستگاه و در سال آینده بیش از ۱۸۰٬۰۰۰ دستگاه موتور ای اف ۷ پایه گاز سوز و بنزینی تولید میشود.
مهندس میرجواد سلیمانی قائم مقام مدیرعامل ایرانخودرو در کیفیت و توسعه محصول با بیان این مطلب، گفت: تا کنون نزدیک به ۷۵ درصد از برنامه تولید امسال این موتور محقق شده است.
وی موتور ای. اف. ۷ را به دلیل برخورداری از گشتاور بیشینه در دور ۴۰۰۰، جوان پسندترین موتور در خودروهای ایرانی دانست و اظهار داشت: به دلیل بالا بودن سطح فناوری، هنوز قطعهسازان ایرانی نتوانستهاند الزامات و استانداردهای مربوط را تامین کنند، اما این روند رو به بهبود است.
مهندس سلیمانی تعداد خودروهای مجهز به موتور ای. اف. ۷ تولید شده تا کنون را ۶۰٬۰۰۰ دستگاه سمند ال ایکس ذکر کرد، که نزدیک به ۵۰۰۰ دستگاه آن بنزینی است.
قائم مقام ایران خودرو افزود: تولید نسخه بنزینی موتور ای. اف. ۷ از تابستان امسال شروع شده، اما با توجه به سطح عملکرد مطلوب آن در حالت گاز، اغلب مشتریان نسخه پایه گازسوز آن را ترجیح میدهند.
وی از توسعه ظرفیت تولید سالانه موتور ای. اف. ۷ از ۱۲۰٬۰۰۰ دستگاه به ۳۰۰٬۰۰۰ دستگاه در نوروز سال آینده خبر داد و گفت: به این ترتیب سال آینده بیش از ۱۸۰٬۰۰۰ دستگاه موتور ای اف ۷ تولید خواهد شد.
قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو درکیفت و توسعه محصول تو لید روزانه موتور ای اف ۷ را در حال حاضر ۳۲۰ دستگاه ذکر کرد که ۲۲۰ دستگاه آن پایه گازسوز است و گفت: تولید روزانه از بهمن ماه به ۴۸۰ دستگاه و در سال ۹۱ به ۷۰۰ دستگاه افزایش مییابد.
وی نسبت تراکم موتور ای. اف. ۷ را ۱۱۱ و دارای بهترین عملکرد در حالت گاز سوز توصیف کرد و گفت: موتور ای اف ۷ در سویچ از بنزین به گاز و بالعکس، تنها هفت تا هشت درصد افت عملکرد پیدا میکند، در حالی که در موتورهای دیگر این میزان ۱۶ درصد است.
وی کیفیت موتور ای اف ۷ را دارای چنان اهمیتی برای ایران خودرو دانست که برای تحقق هدفهای مربوطه، در سالهای اخیر حمایتهای زیادی از نطر ارایه خدمات طراحی و مهندسی به سازندگان داده شده و توان آنها ارتقا یافته است.
سلیمانی از به کارگیری سدهای کیفیتی و سیستمهای ضد خطا از آبان ماه امسال در خط تولید موتور ای. اف. ۷ خبر داد و گفت: کوچک ترین ایراد کیفیتی، منجر به برگشت قطعات مونتاژی میشود.
قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو در کیفت و توسعه محصول ازموتور جدید ای. وان. نام برد، که از خانواده ای. اف. ۷ بوده و با تغییراتی که در طراحی سرسیلندر آن داده شده، نزدیک به هشت دهم درصد کاهش مصرف بنزین در پی دارد.
وی با اشاره به ضرورت خودکفایی قوای محرکه، از موتور جدید ایکس. یو. ام. نیز خبر داد که طرح تازه ای از موتور های خانواده ایکس. یو. به شمار می رود و تمام کارهای طراحی، انتشار نقشه ها، نمونه سازی، تست ها و صحه گذاری آن توسط مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو به پایان رسیده و در حال آزمون بر روی خودرو است.
سلیمانی اظهار امیدواری کرد، موتور ایکس. یو. ام. تا پایان امسال، موتور ای اف ۴ که تمام کارهای تحقیقاتی، نمونهسازی، تست و صحهگذاری آن در داخل کشور انجام شده و موتور ملی دیزل نیز در سال آینده به سبد قوای محرکه ایرانخودرو افزوده شوند.
به گزارش ایکوپرس، سلیمانی موتوهای جدید ایران خودرو را دارای استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ عنوان کرد و گفت: موتور ایکس. یو. ام. با برخورداری از حجم دو هزار سی. سی. در اختیار مشتریانی قرار میگیرد که مایلند خودروی آنان موتور قویتری داشته باشد.
این مقام مسئول تاکید کرد: بر اساس برنامه راهبردی قوای محرکه، تمرکز ایران خودرو روی موتورهای خانواده ای. اف. و تی. یو. خواهد بود و سایر موتورهای با فناوری پایینتر که قابلیت تامین استاندارد یورو ۴ را ندارند، به تدریج حذف میشوند.