کد خبر: ۱۴۱۱۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰
رییس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی:

انفجار اصفهان در تاسیسات هسته‌ای نبود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: انفجار اصفهان هنوز هم خبرساز است؛ انفجاری که بازتاب‌هایش شاید از وقوع آن هم پرسروصداتر بود؛ انفجاری که خبر وقوع آن هفتم آذر منتشر شد و تاکنون اخبار و گزارش‌های متفاوت و متناقضی پیرامون آن منتشر شده است؛ انفجاری که از همان ابتدا با تایید و تکذیب همراه بود و سرانجام هم مشخص نشد که به طوری رسمی وقوع آن مورد تایید قرار گرفت یا به کل تکذیب شد.
 
مانور نظامی، خرابکاری، انفجار در تاسیسات هسته‌ای و غیره دلایلی بود که از گمانه‌زنی و تحلیل تا خبر رسمی و از سوی رسانه‌های غربی گرفته تا مقامات محلی مطرح شد. آخرین خبر و تحلیل پیرامون آن هم مربوط به رد انفجار در تاسیسات هسته‌ای اصفهان است. انفجار در اصفهان شاید از آن جهت بیش از اندازه خبرساز شد که دو هفته پس از انفجار در پایگاه موشکی نزدیک کرج رخ داد. حادثه پادگان نظامی بیدگنه هم از همان ابتدا مورد توجه رسانه‌های خارجی به خصوص رسانه‌های اسراییلی قرار گرفت. 

در آن انفجار هرچند مقامات ایرانی تاکید داشتند که عامل وقوع سانحه بی‌احتیاطی حین انتقال مواد منفجره بود و انفجار کاملا تصادفی بوده است، برخی رسانه‌های غربی می‌کوشیدند تا ردپای اسراییل را در آن ثبت کنند. 

پس از وقوع انفجار در اصفهان، روزنامه «هاآرتص» اسراییل، در گزارشی با عنوان «انفجار در اصفهان، شهر کلیدی تاسیسات هسته‌ای ایران» مدعی شد برخی خبرها این انفجار را با تاسیسات هسته‌ای نزدیک اصفهان مرتبط می‌کنند. 

«شیرا فرنکل» طی گزارشی در «تایمز» ادعا کرد: «همزمان با بالاگرفتن کشمکش‌های سیاسی میان تهران و غرب انفجار دیگری و این بار در یکی دیگر از تاسیسات هسته‌ای ایران رخ داد. 

همچنین یک منبع اطلاعاتی نظامی در گفت‌وگو با «تایمز» ادعا کرد: «این انفجار به تاسیسات اصفهان به ویژه دستگاه‌هایی که گمان می‌رود انبار مواد خام را در خود داشت، آسیب زده است. او نقش اسراییل را در این انفجار تایید یا تکذیب نکرد و در عین حال گفت عوامل و عناصر گوناگونی در راستای نابودی یا وادار کردن ایران به توقف برنامه‌های هسته‌ای آن تلاش می‌کنند.» 

با وجود تمام این ادعاها، رییس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی، تاکید کرد: «انفجاری که چند هفته پیش در اصفهان گزارش شده، به انفجار در تاسیسات هسته‌ای این شهر ارتباطی ندارد.»

موسسه علوم و امنیت بین‌المللی (The Institute for Science and International Security) یا آیسیس (ISIS) یک نهاد غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۹۳ بنیان‌گذاری شده و هدف از آن «آگاهی‌رسانی به عموم در زمینه موضوعات علمی و سیاسی تاثیرگذار بر امنیت» اعلام شده است. بنیان‌گذار و رییس این موسسه، دیوید آلبرایت، بازرس پیشین هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل است. 

موسسه علوم و امنیت بین‌المللی مستقر در واشنگتن، به صورت متناوب با مرور و واکاوی داده‌های فنی و تصویرهای ماهواره‌ای، تحلیل‌هایی را درخصوص برنامه‌های گسترش هسته‌ای کشورهای گوناگون منتشر می‌کند.
 
این موسسه ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱ هم به تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای مربوط به انفجار پادگان سپاه پاسداران در ملارد پرداخت. 

به گزارش خبری ایران هسته‌ای، به نقل از سایت این موسسه، دیوید آلبرایت اعلام کرد: «بر اساس رصد ماهواره‌ای که در این روزها صورت گرفته، علایمی از وقوع انفجار در تاسیسات هسته‌ای اصفهان دریافت نشده است و بعید است که انفجار اصفهان به تاسیسات مربوط باشد.» 

وی اضافه کرد: «مشخص است که انفجاری در اصفهان صورت گرفته، ولی این انفجار در یک سایت هسته‌ای روی نداده است.» 

به این ترتیب پرونده‌ای که غرب برای انفجار اصفهان باز کرده بود با اسناد ادعایی خودشان مختومه شد؛ گواینکه هنوز هم اصل موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین