کد خبر: ۱۴۱۱۵۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱

یزد این روزها داغدار است/ مسئولان: در صورت نیاز علت حادثه اعلام می‌‌شود

مصدومان حادثه دچار سوختگی ۱۰۰ درصدی شده‌اند
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: انفجار کارخانه فولاد غدیر یزد در پایان شیفت کاری روز یکشنبه شوکی بود که بر پیکره یزد وارد شد و آه از نهاد همه شهروندان یزدی برخواست اما با گذشت سه روز از این حادثه هنوز علت قطعی انفجار مشخص نیست.

در واحدهای فولاد‌سازی بخش اعظم مواد اولیه آهن قراضه است به همین دلیل هر عاملی می‌تواند این انفجار مهیب را باعث شده باشد.

این انفجار که کشته و زخمی شدن حداقل ۱۹ نفر از کارگران مظلوم این کارخانه را به دنبال داشته است، از حوادث دلخراش استان یزد به شمار می‌رود و شاید مردم این استان شاهد کمتر حادثه‌ای با این حجم بوده‌اند.

در این حادثه پنج نفر در دم جان خود را از دست دادند و بقیه مجروحان شامل ۱۴ نفر به بیمارستان منتقل شدند اما سه نفر دیگر به علت شدت جراحات جان خود را از دست دادند.

مصدومان حادثه دچار سوختگی ۱۰۰ درصدی شده‌اند

بقیه افرادی که زنده مانده‌اند نیز به هیچ‌وجه در وضعیت مناسبی قرار ندارند و سوختگی تعدادی از آنها صد درصدی است.

در شیفت پایانی کارخانه نورد فولاد یزد ۲۳ نفر مشغول کار بوده‌اند که ۱۹ نفر از این تعداد دچار حادثه شده‌اند و برای همیشه خاطرات بد از سوختگی و مرگ همکاران خود را در ذهن خواهند داشت.

گرچه این کارخانه در طول سال‌های گذشته نیز تلفاتی داشته است اما هرگز عمق فاجعه به این میزان نبوده است.

طی سال ۸۶ تاکنون پنج حادثه در فولاد غدیر رخ داده است

برخی کارگران کارخانه به خبرنگار مهر اعلام کردند: از سال ۸۶ که این کارخانه کار خود را آغاز کرد، پنج حادثه دیگر در آن به وقوع پیوسته که مسئولان کارخانه هرگز اجازه انتشار اخبار آن را نداند.

البته تلفات به این میزان نبوده اما به هر ترتیب جان انسان‌هایی در اثر بی‌توجهی گرفته شده است به عنوان نمونه در سال گذشته یکی از کارگران در حادثه مشابهی جان خود را از دست داده است.

اکنون با وقوع حادثه‌ای به این شدت، مسئولان بر آن شده‌اند تا علل وقوع حادثه را بررسی کنند تا شاید کمتر شاهد بروز چنین حوادث دلخراشی باشیم.

دستور استاندار برای کشف علت حادثه و دلجویی از مصدومان

استاندار یزد روز گذشته پس از عیادت از مجروحان حادثه دستور سریع برای تشکیل تیم کارشناسی علت وقوع حادثه، همچنین دلجویی از خانواده‌های مصدومان و کشته‌شدگان صادر کرد.

اما با وجود گذشته سه روز از وقوع حادثه هنوز علت آن مشخص نیست و مسئولان امر کماکان به دنبال بررسی علل بروز آن هستند.

مدیرعامل آتش‌نشانی یزد در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تیم کارشناسی تشکیل شده و همه با جدیت مشغول به کار هستند اما هنوز علت حادثه مشخص نیست.

سیدمحمد میرجلیلی اظهار داشت: هر عاملی می‌تواند علت بروز این حادثه باشد.

وی ادامه داد: حتی وجود یک لیتر آب در میان قراضه آهن‌ها در آن درجه کوره می‌تواند سبب بروز چنین حادثه‌ای شده باشد.

میرجلیلی بیان داشت: آب هنگامی که به درجه بحرانی برسد، مجبور از گاز تبدیل شود و این گاز می‌تواند عامل انفجار در کوره شده باشد.

وی با تاکید بر اینکه این حادثه می تواند علتهای متفاوتی داشته باشد، عنوان کرد: کار پیگیری عوامل حادثه به شدت حساس است و از آنجا که کشته‌شدگان و خانواده های آنها، مصدومان، مسئولان کارخانه و حتی شرکتهای بیمه‌ای در این زمینه ذی‌نفع هستند، نباید ذره‌ای خطا در روند پیگیری علت این حادثه وجود داشته باشد.

گرچه هیچ یک از مسئولان هنوز نمی‌توانند دلیل مشخصی برای بروز این حادثه اعلام کنند اما برخی مسئولان به طور غیرمستقیم به مسائلی اشاره کرده‌اند که وقوع حادثه بنا به این دلایل دور از ذهن نیست.

گمانه‌زنی در مورد احتمال وجود مهمات خنثی‌نشده در میان آهن قراضه‌ها

برخی منابع اعلام می‌کنند از آنجا که حجم زیادی از مواد اولیه کارخانجات ذوب‌آهن، آهن قراضه است و بخش اعظمی از آهن قراضه‌ها از غرب کشور وارد یزد می‌شود، بعید نیست که در میان آهن قراضه‌ها مهمات عمل نکرده وجود داشته و با قرار گرفتن در دمای بسیار بالای کوره‌های ذوب آهن، منفجر شده باشد و برد تخریبی آن به چندین برابر رسیده باشد.

عده‌ای دیگر نیز وجود کپسول گاز را در میان ضایعات ذوب‌آهن عامل این انفجار اعلام کرده‌اند.

برخی مسئولان نیز از علت این حادثه اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و اعلام می‌دارند در صورت نیاز پس از کشف علت حادثه، مسئولان ارشد استان خود علت این حادثه را اعلام می‌کنند.

گرچه اکنون شاید علت حادثه دیگر چندان اهمیتی نداشته باشد و فقط همه نگاه‌ها به درب بیمارستان سوانح سوختگی یزد برای خروج جسدی دیگر از میان حادثه دیدگان به سمت پزشکی قانونی باشد اما شاید با کشف علت حادثه بتوان از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کرد.

یزد در سوگ کارگران سرافراز

به طور قطع نواقصی در روند کار این کارخانه وجود دارد از سال ۸۶ تاکنون چندین مرتبه نظیر این وقایع رخ داده و این حوادث این بار به اوج خود رسید و اذهان عمومی را داغدار کرد.

کارخانه‌های فولاد از غدیر گرفته تا ارفع و آلیاژی و ... گرچه همه افتخارات بزرگ استان یزد به شمار می‌روند، اما ایمنی کار باید افتخار اصلی این کارخانه‌ها باشد.

یزد امروز در سوگ کارگرانی نشسته است که اغلب آنها بومی این استان نیستند اما تلاش‌های آنها برای سربلندی یزد و یزدی‌ها هرگز از ذهن مردم پاک نخواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین