آفتابنیوز : آفتاب: عدم مدیریت صحیح در کنترل آلایندگیهای خروجی از خودروها، مهمترین عامل آلودگی هوای کلان شهرها است.
کیانوش پورمجیب معاون کیفیت ایرانخودرو با بیان این مطلب گفت: چندین میلیون خودروی تولید پیش از سال ۱۳۸۲، فاقد قطعه کاتالیست بوده و تولیدات بعد از سال ۸۲ که بالغ بر ۸۰ هزار کیلومتر پیمایش داشته اند، نیز عملا کاتا لیست آنها بلا استفاده شده که اینها از مهمترین عوامل در نامناسب بودن کیفیت هوای کلان شهرها به شمار میرود.
وی کاتالیست را از ابزارهای مفید در کاهش انتشار آلایندههای خودروها ذکر کرد و گفت: در موتورهای دارای مبدل کاتالیکی، هیدروکربن های مشتعل نشده ۹۷ درصد، انواع اکسید کربن ۹۶درصد و اکسیدهای ازت ۹۵درصد نسبت به خودروهای فاقد کاتالیست کاهش پیدا کرده است.
پورمجیب در تشریح واکنشهای صورت گرفته در کاتالیست ها، گفت: هیدروکربنهای نسوختهHC پس از ترکیب با اکسیژن به دیاکسیدکربن و آب H۲O و هیدروژن آزاد H۲ در اثر ترکیب با اکسیژن، به آب تبدیل میشوند.
وی با اشاره به این که براساس مصوبه هیات وزیران و از سال ۱۳۸۲ قطعه کاتالیست برروی تمامی تولیدات گروه صنعتی ایران خودرو نصب می شود، خاطر نشان ساخت: این کاتالیستها براساس استاندارد یورو ۲ بوده و در راستای کاهش سطح آلایندگی خودروها از سال ۱۳۹۱ به سطح استاندارد یورو ۴ ارتقا خواهد یافت.
معاون کیفیت ایران خود رو افزود: در استاندارد یورو ۲ حداقل دوام عملکردی کاتالیست با بنزین اکتان ۹۵ و دیزل با حداکثر گوگرد ۵۰ پی پی ام، حدود ۸۰ هزار کیلومتر است و تست های تعریف شده برای تایید قطعه بر این مبنا انجام و بررسی میشود.
پورمجیب یادآور شد: بعد از پیمایش ۸۰ هزار کیلو متر، کاتالیست عملاً کارکرد خود را از دست داده و گازهای خروجی از موتور خودرو بدون هیچ واکنش شیمیایی وارد هوا میشوند.
معاون کیفیت ایران خودرو خاطرنشان کرد: نصب کاتالیست بر روی خودرو در عین حال به دلیلAttention:ایجاد مانع بر سر عبور گاز خروجی، فشار معکوس در پی داشته و ضمن کاهش نسبی توان موتور و افزایش استهلاک متعلقات دینامیک خودرو، مصرف سوخت را نیز اندکی بالاتر می برد.
وی با تاکید بر نقش نصب کاتالیست در کنترل آلاینده های خروجی از اگزوز، از مسوولان سازمان استاندارد، وزارت کشور و سایر مسوولان مرتبط با محیط زیست خواست به این مقوله توجه داشته باشند که پس از پر شدن تدریجی منافذ کاتالیست، کارآیی این قطعه در خودرو کاهش یافته و در پیمایشهای بالا نقش خود را از دست میدهد.
معاون کیفیت ایران خودرو، تاکید کرد: نبود بنزین متناسب با استاندارد آلایندگی یورو ۲ و در سال آینده یورو ۴ باعث کاهش عمر کاتالیست خواهد شد.
به گزارش ایکوپرس، معاون کیفیت ایران خودرو بر لزوم نگاه متوازن به مقوله کنترل آلایندگی خودروهای در حال تردد در سطح کشور تاکید کرد و یادآور شد، چاره کار در توجه صرف به تولید خودروی با سطح آلایندگی صفر کیلومتر نیست، بلکه نهادها و ارگانهای مرتبط با سوخت باید در بازرسی ادواری خودروهای در حال تردد، برنامهریزی مناسب داشته باشند، و گرنه استهلاک موتور و مصرف سوخت خودروها بیشتر شده و آلایندگی همانند خودروی بدون کاتالیست، بالا خواهد بود.
وی تاکید کرد: وزارت نفت بایستی توزیع سوخت متناسب سطح آلایندگی را در دستور کار قرار دهد تا سرمایههای نصب شده بر روی خودروها به صورت کاتالیست، دچار استهلاک زودرس نشود.
گفتنی است، طراحی و ساخت مبدلهای کاتالیستی از دستآوردهای بسیار مهم دنیای خودرو در قرن بیستم است و این مبدلها پروسسورهای شیمیایی کوچکی هستند که در کاهش سه گروه اصلی از آلایندههای ناشی از احتراق موتورهای درونسوز شامل هیدروکربنهای مشتعل نشده، اکسیدهای کربن و انواع اکسیدهای ازت نقش مهم دارد.