کد خبر: ۱۴۱۴۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۰

«تله‌موش» آگاتا کریستی در پنج قاره به روی صحنه می‌رود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به مناسبت ششمین سال به نگارش درآمدن «تله‌موش»، شاهکار «آگاتا کریستی» در کشورهای مختلف جهان به نمایش درمی‌آید. 

«تله‌موش»‌ طولانی‌مدت‌ترین تئاتر روی صحنه در جهان نوشته‌ی آگاتا کریستی، در شصتمین سال به نگارش درآمدنش، در پنج قاهره‌ی جهان به روی صحنه می‌رود. 

«مالکوم بلک» کارگردانی است که اجرای این نمایش را در فیلادلفیای ایالات متحده‌ی آمریکا بر عهده گرفته است. اجرای این اثر از ۲۵ ژانویه ۲۰۱۲ (۵ بهمن‌ماه)‌ آغاز می‌شود و تا چهارم مارس (۱۴ اسفندماه) ادامه خواهد داشت. 

«تله‌موش» نمایشنامه‌ای است دو پرده‌ای که ماجراهای آن در یک مهمانخانه و در یک روز برفی زمستانی اتفاق می‌افتد. ساختمان این مهمانخانه که قبلا یک عمارت بزرگ اربابی بوده است، اخیرا توسط زوج جوانی به‌نام «مالی» و «گیلزرالستون» خریداری و به یک مهمانخانه تبدیل شده است. خود این زوج نیز مدیریت آن را برعهده دارند. در «تله موش» که معروفترین اثر کریستی محسوب می‌شود، عده‌ای در اثر بارش سنگین برف در یک میهمانخانه محبوس می‌شوند و درمی‌یابند که یکی از خودشان قاتل است. 

در سال ۲۰۱۲ نمایش «تله‌موش» در همه‌ی قاره‌های جهان اجرا می‌شود. این اثر با حضور دست‌اندرکاران متبحر در کشورهایی چون استرالیا، چین، کره جنوبی،‌ ترکیه، آفریقای جنوبی، روسیه، جمهوری چک، اروگوئه، آلمان، هلند، ایتالیا،‌ لهستان،‌ اسپانیا، اسکاندنیاوی، ونزوئلا ، کانادا و ایالات متحده‌ی آمریکا به نمایش درمی‌آید. این نمایش همچنین به صورت تور در انگلستان به روی صحنه می‌رود. 

در محبوبیت آثار ملکه‌ی جنایت همین بس که نمایش‌نامه‌ی «تله‌موش» وی رکورددار برگزاری طولانی‌ترین اجرای تئاتر در لندن است. اجرای این اثر از ۲۵ نوامبر ۱۹۵۲ آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد و بیش از ۲۰ هزار اجرا از آن انجام شده است. 

آگاتا کریستی (متولد ۱۵ سپتامبر ۱۸۹۰) اگرچه با نام «ماری وست‌ماکوت» رمان‌های عاشقانه هم می‌نوشت، اما بیش‌تر شهرتش برای ۸۰ رمان پلیسی بوده است. رمان‌های پلیسی فوق‌العاده‌ی او و خلق کارآگاهان نام‌آشنایی چون «هرکول پوآرو» و «خانم مارپل» موجب شد تا لقب ملکه‌ی جنایت را بگیرد و از بزرگ‌ترین و خلاق‌ترین نویسندگانی محسوب شود که برای رشد این ژانر پرطرفدار تلاش کرد. 

کتاب رکوردهای جهانی گینس، کریستی را نویسنده‌ی پرفروش‌ترین کتاب‌های جنایی در طول دوران و دومین نویسنده‌ی پرفروش تاریخ ادبیات جهان دانسته است که بعد از ویلیام شکسپیر، آثار او در میان تمامی ژانرها، پرفروش‌ترین بوده‌اند. 

تخمین زده می‌شود حدود یک میلیارد جلد از آثار آگاتا کریستی به زبان انگلیسی و یک میلیارد جلد دیگر به ۱۰۳ زبان دنیا فروخته شده باشند. برای پی بردن به محبوبیت او کافی است بدانیم آثار آگاتا کریستی پرفروش‌ترین رمان‌ها در تمام دوران فرانسه بوده‌اند. 

او اولین نویسنده‌ای بود که در سال ۱۹۵۵ جایزه‌ی «گراند مستر» را از انجمن نویسندگان آثار پلیسی آمریکا دریافت کرد و در همان سال، جایزه‌ی «ادگار آلن پو» را از سوی همین انجمن گرفت. 

به گزارش برادوی ورلد،‌ او از پدری آمریکایی و مادری انگلیسی متولد شد؛ اما هرگز شهروندی آمریکا را نپذیرفت. کریستی در سال ۱۹۷۱ نشان «بانو» را از انگلستان دریافت کرد. اولین رمانش در سال ۱۹۲۰ با نام «پرونده‌ی مرموز استایلز» منتشر شد و کارآگاه «هرکول پوآرو» را برای اولین بار به خوانندگان معرفی کرد که بعدها در۳۰ رمان و ۵۰ داستان کوتاه دیگر، شخصیت اصلی داستان‌های او شدند. 

دیگر شخصیت پرطرفدار داستان‌های کریستی یعنی «خانم مارپل» در سال ۱۹۳۰ در رمان «قتل در ویساراگا» معرفی شد. در جریان جنگ جهانی دوم، کریستی دو رمان نوشت تا دو شخصیت کارآگاه داستان‌هایش را بکشد. او در رمان «پرده»، پوآرو و در رمان «قاتل در خواب»، خانم مارپل را کشت؛ اما هر دو کتاب در گاوصندوق بانکی برای ۳۰ سال نگهداری می‌شدند و در سال‌های پایانی عمر که دیگر نمی‌توانست بنویسد، برای انتشار بیرون آورده شدند. 

او نیز مانند «آرتور کانن دویل»، از شخصیت کارآگاه پوآرو خسته شده بود؛ اما برخلاف دویل که اقدام به کشتن «شرلوک هلمز» کرد، در مقابل وسوسه‌اش برای کشتن پوآرو مقاومت کرد؛ چون همچنان محبوب بود. اما در مقابل، کریستی عاشق خانم مارپل بود و این در حالی است که رمان‌ها و داستان‌های با شخصیت پوآرو تقریباً دوبرابر داستان‌های خانم مارپل هستند. 

آگاتا کریستی ۱۲ ژانویه‌ی سال ۱۹۶۷ در سن ۸۵ سالگی درگذشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین