کد خبر: ۱۴۱۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۸

مک‌کین: خرسندم کیم جونگ ایل، در جهنم به قذافی، هیتلر و بن‌لادن پیوست!

اعلام ۳ روزعزای عمومی در کوبا
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به دنبال مرگ رهبر کره شمالی، وزیر امور خارجه آمریکا از این کشور خواست که "راه صلح" را در پیش بگیرد. 

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال مرگ کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی اظهار داشت که آمریکا آماده کمک به مردم کره‌شمالی و ایجاد صلح پایدار در شبه جزیره کره است. 

کیم جونگ ایل روز شنبه هفته جاری بر اثر یک حمله قلبی درگذشت اما مرگ وی دو روز دیرتر توسط رسانه‌های دولتی کره شمالی اعلام شد. وی در حال انجام روند رسمی کردن جانشینی پسرش به جای خود بود. 

به گزارش شبکه بی.بی.سی، هیلاری کلینتون در بیانیه‌ای به مناسبت در گذشت کیم جونگ ایل گفت: امیدواریم که رهبری جدید جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) از طریق پایبند بودن به تعهدات کره شمالی، بهبود روابط با همسایگان خود و احترام به حقوق مردم این کشور، ملت خود را به سوی مسیر صلح رهنمودن سازند. 

کلینتون در ادامه بیانیه خود افزود: آمریکا آماده است تا به مردم کره شمالی کمک کند و از رهبری جدید این کشور می‌خواهد تا با جامعه بین الملل همکاری کند تا قدم به دوره جدیدی از صلح، سعادت و امنیت پایدار در شبه جزیره کره بگذارد. 

به دنبال مرگ رهبر کره شمالی، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا مذاکراتی فوری با رهبران ژاپن و کره‌جنوبی به منظور بررسی اوضاع انجام داد. 

هیلاری کلینتون همچنین به دنبال سفر از پیش برنامه‌ریزی شده "کویچیرو گمبا"، وزیر امور خارجه ژاپن به واشنگتن مذاکراتی را با وی انجام داد. 

همچنین لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا نیز اوایل امروز (سه‌شنبه) با همتای خود در کره‌جنوبی مذاکراتی انجام داد. 

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی، این دو در مذاکرات توافق کردند تا هماهنگی نزدیکی میان دو کشور انجام شود و وضعیت دفاعی قدرتمندی را برقرار سازد. 

روز دوشنبه پس از اعلام خبر درگذشت کیم جونگ ایل، ارتش کره‌جنوبی به حالت آماده‌باش درآمد. 

به گزارش خبرگزاری شینهوا، هو جین تائو، رئیس‌جمهوری چین به محل سفارت کره‌شمالی در این کشور رفت تا مرگ رهبرکره‌شمالی را تسلیت بگوید. اواخر روز دوشنبه وزیر امور خارجه چین با فرستاده کره‌شمالی در پکن دیدار کرد. 

پکن نیز در بیانیه‌ای از مردم کره‌شمالی خواست تا زیر پرچم رهبری کیم جونگ اون، پسر رهبر در گذشته این کشور متحد شوند. 

همچنین کوبا نیز به مناسبت در گذشت کیم جونگ ایل سه روز عزای عمومی اعلام کرد. 

از سوی دیگر به گزارش روزنامه دیلی میل، جان مک کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا نیز در پی مرگ کیم جونگ ایل اظهار داشت: اکنون که رهبر کره‌شمالی درگذشته است، جهان وضعیت بهتری دارد! 

وی افزود: اکنون که کیم جونگ ـ ایل دیگر در جهان نیست، جهان جای بهتری است. 

وی تاکید کرد: تنها می‌توانم رضایت خود را اعلام کنم که رهبر عزیز (کیم جونگ ایل) به امثال خود یعنی قذافی، بن لادن، هیلتر و استالین در یکی از گوشه‌های گرم جهنم می‌پیوندد. 

ناظران اظهار نگرانی کرده‌اند که به دنبال مرگ رهبرکره شمالی به رغم اعلام جانشین شدن کیم جونگ اون به جای وی جنگ قدرت میان نظامیان و سیاستمداران این کشور اتفاق بیافتد. 

همچنین پیش بینی می‌شود، به علت تجربه نه چندان زیاد کیم جونگ اون ۲۸ ساله، عموی وی یعنی "جانگ سونگ تائک" گرداننده اصلی قدرت باشد تا وی از تجربه بیشتری برخوردار شود. 

هیلاری کلینتون در دیدار با وزیر امور خارجه ژاپن اظهار داشت: کشورهای ما منفعت مشترکی در انتقال باثبات و مسالمت آمیز قدرت در کره شمالی دارند. 

جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون نیز اعلام کرد که از زمان مرگ کیم جونگ ایل در روز شنبه تاکنون تحرکات غیرعادی از سوی ارتش کره شمالی سر نزده است. 

دولت آمریکا اعلام کرد که انتظار می‌رود در چند روز آینده تصمیماتی در خصوص کمک‌های غذایی به کره شمالی و مسائل هسته‌ای این کشور گرفته شود اما مقامات می‌گویند که تغییرات ایجاد شده در وضعیت نظامی ارتش‌های کره شمالی و جنوبی و مرگ کیم جونگ ایل ممکن است این فرآیند را به تاخیر بیاندازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین