کد خبر: ۱۴۱۶۶۲
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۱

رحیمی: عدالت مورد‌نظر احمدی‌نژاد هنوز اجرا نشده است/ تحریم‌ها به مراتب شدیدتر شده

از ۳ دهک برخوردار جامعه می‌خواهم که از یارانه‌ی خود صرف‌نظر کنند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون اول رییس‌جمهوری، تصریح کرد که عدالتی که احمدی‌نژاد به دنبال آن است، هنوز اجرا نشده است. 

محمدرضا رحیمی که در همایش سالروز هدفمندی یارانه‌ها سخن می‌گفت، اظهارداشت: امروز سالروز اتفاق بزرگی است که در اقتصاد کشور افتاد و باید از این نظر از دست‌اندرکاران اجرای هدفمندی یارانه‌ها تشکر کرد. همچنین از رییس‌جمهور کشورمان باید تشکر کنیم که در اجرای این طرح دل شیر داشت. 

وی افزود: بحث یارانه‌ها از زمان قاجار آغاز شد و در همان زمان هم افراد حکیمی بودند که می‌گفتند این کار درست نیست. در دوره‌ی پهلوی هم این مساله ادامه یافت. در دوران جمهوری اسلامی، مجلس تکلیف کرده بود و دولت‌ها هم می‌خواستند، اما نمی‌توانستند هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنند، اما دکتر احمدی‌نژاد آن را اجرا کرد. 

معاون اول رییس‌جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: من هم‌چنین از مجلس و شخص آقای مصباحی‌مقدم که رییس کارگروه هدفمندی یارانه‌ها بود، به‌خاطر این‌که دولت را در اجرای این تحول یاری کرد، تشکر می‌کنم. همین‌طور از صدا و سیما که به نبرد با تحریم‌کنندگان رفت و در این زمینه دولت را یاری کرد. 

وی یادآور شد: صدا و سیما در میدان تحریم‌ها و کنترل بازار و تنظیم آن دولت را یاری کرد که ما از این نظر از جناب آقای ضرغامی هم تشکر می‌کنیم. تقدیر و تشکر بعدی من از اصناف است که اگر کمک نمی‌کردند، این طرح شکست می‌خورد. البته در اصناف اندک کسانی هستند که مردم را می‌گزند. 

معاون اول رییس‌جمهوری در ادامه گفت: طرح هدفمندی یارانه‌ها آن‌قدر خوب پیش رفت که حتی دشمنان هم به اجرای خوب آن اقرار کردند و این اجرای خوب حاصل همدلی است که میان مسئولان و مردم ایجاد شده بود. 

وی تصریح کرد: در زمینه‌ی نان و گندم، هدفمندی یارانه‌ها کامل اجرا شد، اما در سوخت و حامل‌های انرژی هنوز به صورت کامل اجرا نشده است. 

رحیمی افزود: این طرح زمانی اجرا شد که با شدیدترین تحریم‌ها مواجه بودیم و در کنار جلساتی که برای هدفمندی یارانه‌ها تشکیل می‌دادیم، جلساتی نیز برای تدابیر ویژه‌ی اقتصادی داشتیم. گاهی حواله‌ای متوقف می‌شد یا کشتی‌ای را توقیف می‌کردند که وزرای محترم به دنبال حل مشکل آن بودند. حتی زمانی سوخت هواپیما را قطع کردند و ما هم مقابله به مثل کردیم. 

معاون اول رییس‌جمهوری در ادامه گفت: آمریکا زمانی در کره‌جنوبی می‌خواست چند کشتی ما را به حراج بگذارد و جشن بگیرد، اما اجازه ندادیم، چنین اتفاقی بیفتد و نگذاشتیم مردم آسیب ببینند. هم‌اکنون تحریم‌ها به مراتب شدیدتر شده و باید برای آن تدابیری بیندیشیم. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی بحران‌های ایجاد شده برای دولت همزمان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در کنار اجرای طرح تحول اقتصادی، مبارزه با قاچاق کالا را هم در دستور کار داشتیم. آنفلوانزای مرغی هم ۷٬۰۰۰٬۰۰۰ مرغ تخم‌گذار ما را از بین برد و واردات برخی کالاها به سختی انجام می‌شد. از همه‌ی این مراحل به سختی عبور کردیم و به امید خدا با پیروزی از بحران‌های پیش آمده خارج خواهیم شد. 

وی به پیشنهاد یکی از سخنرانان مبنی بر حذف یارانه نقدی ۳ دهک برخوردار کشور اشاره کرد و یادآور شد: عدالتی که دکتر احمدی‌نژاد به دنبال آن است، هنوز اجرا نشده است. من از ۳ دهک برخوردار جامعه می‌خواهم که نسبت به یارانه‌ی خود صرف‌نظر کنند تا پول آن به جیب طبقات پایین‌تر برسد و بتوانیم بیشتر به بخش تولید کمک کنیم. 

وی افزود: اگر این یارانه‌ها طوری تقسیم شود که بخش تولید بیشترین بهره را ببرد، می‌توانیم یک الگو به دنیا ارایه دهیم، که ضدفقر و گرسنگی است، بنابراین از دهک‌های بالا می‌خواهم کمک کنند تا بتوانیم دهک‌های ضعیف را خودکفا کنیم. حتی حاضریم به آنها بگوییم که یارانه آنها را در کجا و به چه خانواده‌ای پرداخت می‌کنیم و حتی حاضریم به نام آنها این کمک را انجام دهیم. 

رحیمی در پایان با تشکر مجدد از دست‌اندرکاران اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، ابراز امیدواری کرد که با همدلی و یاری مردم، گام بعدی هدفمندی یارانه‌ها برداشته شود. 

معاون اول رییس‌جمهوری پس از سخنان خود، تمبر یادبود سالروز هدفمندی یارانه‌ها را ابطال کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین