کد خبر: ۱۴۱۷۴۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۲

کلی‌گویی دولت در جلسه تخصصی بررسی تحریم‌ها/ اکثر نمایندگان جلسه غیر علنی را ترک کردند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جلسه غیر‌علنی مجلس شورای اسلامی درحالی برگزار شد که سه مسئول دولتی توضیحاتی به نمایندگان درخصوص مسائل اقتصادی از جمله تحریم‌ها ارائه کردند و حضور کمرنگ نمایندگان در ساعت پایانی جلسه نشان از عدم استقبال آنان از این جلسه داشت. 

جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر روز چهارشنبه برای بررسی تحریم‌ها و تهدیدها با حضور حسینی وزیر اقتصاد و دارایی، بهمنی رئیس کل بانک مرکزی و انصاری مدیرکل همکاری های اقتصادی وزارت خارجه برگزار شد. 

هدف از تشکیل این جلسه که به درخواست 160 نماینده ترتیب داده شده بود آگاهی نمایندگان مجلس از شرایط فعلی ایران در عرصه بین‌الملل و اثرات تحریم‌ها و تبادل نظر درخصوص راهکارها برای برون رفت از شرایط موجود بود. 

درخواست کنندگان اصلی برگزاری این جلسه که حدود دو ساعت به طول انجامید، به نحوه برگزاری این جلسه انتقاد داشتند و معتقد بودند با توجه به توضیحات تکراری مسئولان شرکت کننده در جلسه، اطلاعاتی به داشته های آنان اضافه نشده است این جلسه به هدف اولیه‌ای که متقاضیان داشتند نرسید. 

این عده از مصاحبه رسمی خودداری کردند چراکه معتقد بودند به لحاظ اخلاقی معذوریت دارند که آنچه در جلسه گذشته را بیان کنند. 

انتظار این بود راهکارها برای مواجه با تحریم‌ها بیان شود 

حسین سبحانی‌نیا عضو هئیت رئیسه مجلس درخصوص کیفیت این جلسه و میزان رضایت نمایندگان نسبت به آن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: برگزاری چنین جلساتی برای نمایندگان مفید است اما انتظار این بود در جلسه غیر‌علنی مطالبی مطرح شود که در فضاهای عمومی بیان نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه در این جلسه به موضوعات مربوط به تحریم ها نیز از سوی نمایندگان پرداخته شد، افزود: اما انتظار این بود که مطالب خاصی بیان شود و راهکارها برای مواجه با شرایط حساس گفته شود و به بحث گذاشته شود. 

نماینده نیشابور گفت: نمایندگان انتظار داشتند تصویر روش‌نتر و واقع‌بینانه‌تری از شرایط موجود ارائه می‌شد. 

اظهارات وزیر اقتصاد خوش‌‌بینانه است 

داریوش قنبری نیز در این رابطه در پاسخ به این سئوال مهر که جلسه غیر علنی امروز را تا چه اندازه مفید می‌داند؟، گفت: هیچ بحث جدیدی مطرح نشد. 

وی ادامه داد: اظهارات آقای انصاری که از وزارت خارجه به صحن مجلس آمده بود مورد اعتراض شدید نمایندگان قرار گرفت به طوری که نمایندگان گفتند واقعیات مطرح نمی‌شود و درباره آثار تحریم‌ها مطلبی گفته نمی‌شود. 

نماینده ایلام گفت: درخصوص اظهارات وزیر اقتصاد نیز نمایندگان معتقدند بسیار خوش‌بینانه به مسائل نگاه می‌کنند. توضیحات آقای حسینی به هیچ‌وجه علمی و مفید نبود. وزیر اقتصاد در سخنان خود به یکسری از شاخص‌ها اشاره کرد و تاکید داشت که تحریم‌ها تاثیر گذار نبوده است نمایندگان هم معتقد بودند این بی‌تاثیری تحریم‌ها نباید به این معنی باشد که استراتژی لازم را برای مواجه با تحریم‌ها نداشته باشیم. 

جلسه‌ای متفاوت از آنچه نمایندگان توقع داشتند 

سید فاضل موسوی نماینده خدابنده و عضو کمیسیون اصل نود مجلس نیز جلسه برگزار شده را مفید ندانست و گفت: این جلسه متفاوت از آنچه بود که ما انتظار داشتیم. 

وی از بیان آنچه در این جلسه گذشت خودداری کرد. 

موسوی یادآور شد: با این حال گفت نمایندگان پیشنهاد کردند چنین جلساتی به واسطه ضرورت‌های موجود ادامه داشته باشد. 

از جلسه غیرعلنی بهره نبردم 

مجید انصاری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: من از این جلسه بهره‌ای نبردم چون بیشتر از مطالب روزنامه‌ها در این جلسه موضوعی بیان نشد. 

وی ادامه داد: حداقل برای من اطلاعات اضافه‌ای در برابر آنچه می‌دانم، در بر نداشت. البته شاید برای برخی نمایندگان مفید بوده باشد. 

فرهاد تجری نماینده کرمانشاه و عضو کمیسیون قضایی حقوقی مجلس هم در این باره گفت: نفس برگزاری چنین جلساتی خوب است اما این جلسه با آنچه مورد توقع نمایندگان بود متفاوت بود. خیلی از همکاران توقع داشتند بیشتر از مطالبی که عنوان شد در این جلسه باید به آن پرداخته می‌شد. 

حواشی مسائل اقتصادی مطرح شد 

محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس نیز گفت: جلسه خوبی برگزار شد و نشان داد مسئولان اجرایی بر مسائل اشراف دارند. 

وی گفت: برخی نمایندگان مسائلی را مطرح کردند که بیشتر به حواشی مسائل اقتصادی از جمله واردات مربوط بود. 

کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این‌باره گفت: اساسا تشکیل چنین جلساتی جای تامل دارد زیرا طبعا بسیاری از موضوعات در چنین جلساتی با این وسعت قابل طرح و نقد نیست. 

وی ادامه داد: به نظر می رسد باید در سطوح محدود تر این جلسات برگزار شود و برخی افراد و کارشناسان موضوع با مسئولان دولتی تعامل داشته باشند و نتایج تعاملات آنها را به راهکار عملی برسانند. 

نماینده شاهرود گفت: در این جلسات بیشتر مسائل کلی مطرح می‌شود و طرح این کلیات نمایندگان را راضی نمی‌کند. 

جلالی ادامه داد: مسئولان دارای محدودیت زیاد در طرح مسائل هستند، نه اینکه به مجلس و نمایندگان اعتماد ندارند بلکه اساسا این مسائل دارای طبقه بندی خاص است. 

در پایان جلسه غیرعلنی کمتر از بیست نماینده در جلسه بودند 

وی تصریح کرد: من قبلاً به هیئت رئیسه مجلس هم گفته‌ام که تشکیل این جلسات با این عناوین اساساً تصمیم شایسته و درستی نیست و کار کارشناسی باید انجام شود. در این جلسات نه نمایندگان دولتی نه نمایندگان مجلس راضی نیستند همانطور که در پایان جلسه غیر علنی امروز کمتر از بیست نماینده باقی مانده بودند علت هم این بود که دیگر نمایندگان احساس می‌کردند بیشتر کلیات مطرح می‌شود و به اطلاعات نمایندگان اضافه نمی‌کند. 

در پایان جلسه علنی روز چهارشنبه محمدرضا باهنر وقتی از آغاز جلسه غیر علنی و حضور مسئولان در این جلسه خبر داد اعلام کرد در این جلسه قرار است درباره مسائلی از جمله هدفمندی یارانه‌ها، مسائل اقتصادی روز و نوسانات نرخ ارز طلا گفتگو شود و مسئولان مربوطه حاضر در جلسه توضیحاتی در این باره به نمایندگان دهند و نمایندگان نیز در صورتی که سئوال دارند نقطه‌نظرات خود را بیان کنند. 

این درحالی است که پیش از این متقاضیان برگزاری چنین جلسه‌ای، علت چنین درخواستی را آگاه شدن از شرایط فعلی و مطلع شدن از راهکارهایی اندیشیده شده در مواجه با تحریم‌ها و اثرات آن اعلام کرده بودند. 

هیئت‌رئیسه مجس با برگزاری این جلسه موافق نبود 

یک نماینده که نخواست نامی از وی منتشر شود به خبرنگار مهر گفت: هیئت رئیسه خیلی با برگزاری چنین جلسه موافق نبود و از همان آغاز جلسه غیرعلنی قرار شد بیشتر به موضوعات اقتصادی داخلی پرداخته شود. 

وی ادامه داد: هر زمان که مسئله مهمی در مجلس مطرح می‌شود و علی لاریجانی رئیس مجلس اداره جلسه را به آقای باهنر می‌سپارد یعنی باید از کنار آن موضوع به راحتی گذشت. 

گویا اعتمادی به مجلس نیست 

نماینده دیگری نیز که تاکید کرد نامی از وی برده نشود، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: گویا اعتمادی به مجلس نیست که مسائل مهم با نمایندگان در میان گذاشته نمی شود و برگزاری چنین جلساتی هم نمی تواند قطعا برای کشور مفید باشد. هدف این بود به طور جدی به مسائلی که کشور با آن درگیر است پرداخته شود اما در این جلسه چنین اتفاقی نیفتاد. 

مهدی سنایی نماینده نهاوند نیز در گفت‌وگو با مهر تاکید کرد: بهتر است مسئولان دولتی و اقتصادی دولت به مجلس اعتماد کنند و راهکارها را ارائه دهند و مسائل اصلی را با نمایندگان در میان بگذارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین