کد خبر: ۱۴۱۸۸۰
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲

توکلی: بخشی از اصلاح‌طلبان حق ثبت‌نام در انتخابات مجلس را ندارند ولی می‌توانند رای بدهند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ احمد توکلی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی تفصیلی با نشریه پنجره به بحث انتخابات آینده پرداخت که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید: 

*اصلاح‌طلبان را نباید یک گروه مشخص دید بلکه آنها را باید یک طیف گسترده شامل رفتارهای مختلف در نظر گرفت. در طیف گسترده اصلاح‌طلبان دسته‌ای وجود دارد که در چارچوب نظام فعالیت می‌کند.
این گروه در اواخر ۸۸ اگرچه دیر بود، موضع خود را درباره فتنه‌گران تحت حمایت غرب مشخص کرد و از آنها نیز فاصله گرفت. این دسته قطعاً می‌تواند در انتخابات پیش‌رو، به عنوان کاندیدا شرکت کند و هیچ‌کسی نمی‌تواند مانع شرکت آنها شود.

دسته دیگری هم هستند که در خارج از چارچوب‌های مشخص نظام و قانون اساسی فعالیت کرده و می‌کنند. در ماجرای فتنه ۸۸ شاهد بودیم که در رأس این دسته دو نفر از سیاستمداران سابق قرار داشتند و آن را رهبری می‌کردند. بماند که چه قدر از سوی اطرافیان خود مدیریت شدند ولی طیف عمده‌ای از سیاستمداران را هم به سمت خود کشاندند و دچار مخمصه کردند و اقلیت مجلس را هم از نظر سیاسی از حیز انتفاع انداختند. 

این دسته در فتنه ۸۸ به صورت مشخص وارد شدند و مقصر اصلی اتفاقاتی بودند که رقم خورد. این بخش از اصلاح‌طلبان قطعاً صلاحیت خود را برای فعالیت در نظام به عنوان نماینده مردم از دست داده‌اند. به همین دلیل در انتخابات پیش رو این دسته حق نامزد شدن برای تصدی نمایندگی مردم را ندارند ولی حق رای دادن به عنوان یک شهروند را خواهند داشت.

*اصلاح طلب واقعی انتخابات را تحریم نمی‌کند چرا که می‌داند تحریم انتخابات آینده و هر انتخابات دیگری به ضرر خودش خواهد بود. وقتی طبق قانون اساسی، بستری فراهم شده که تمامی گروه‌های معتقد به چارچوب‌های نظام می‌توانند با استفاده از آن در انتخابات شرکت کرده و خود را در معرض رأی مردم قرار دهند، هر گروهی که در رقابت شرکت نکند قطعاً اشتباه کرده و خودش ضرر کرده است. 

* آنها انتخابات را تحریم نمی‌کنند ولی مدعی هستند که نمی‌خواهند به اسم اصلاح‌طلبان، لیست سراسری در کشور و در حوزه‌های انتخابیه بدهند.

*به نظرم اگر اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه؛ افراد خوشنام، خدوم و مدیر معرفی کنند قطعاً این شانس را خواهند داشت که موفقیت هم کسب کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین