کد خبر: ۱۴۲۱۴۵
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۵

واعظی: با فیلترینگ نمی‌توان فضا را اداره کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: امروز در عرصه جهانی و برای انتقال پیام انقلاب، به راهکارهایی مانند گفتمان نیاز داریم و با فیلترینگ نمی‌توان فضا را اداره کرد. 

مراسم رونمایی از کتاب «دانش ارتباطات» نوشته حمید مولانا، پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۷ دی با حضور منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مجدالدین معلمی معاون توسعه کتابخانه‌های و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی، محمدهادی همایون عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و نویسنده اثر در سالن اجتماعات شورای فرهنگ عمومی برگزار شد. 

معلمی در ابتدای این برنامه گفت: تا به حال ۱۲۷ طرح برای نهاد کتابخانه‌ها ارائه شده که ۶۶ طرح از آنها را خارج از اولویت دیدیم و در حال حاضر هم ۱۰ طرح را در دست اجرا داریم که به مرور رونمایی خواهد شد. از اول امسال، ۳ مراسم رونمایی داشتیم و ۵ طرح را به پایان رسانده‌ایم. 

در ادامه واعظی گفت: در ۹ دی، مقطع جدیدی در حیات انقلاب اسلامی رقم خورد. البته قبل از این که شورای فرهنگ عمومی روز ۹ دی را به عنوان روز بصیرت و میثاق امت با ولایت بنامد، مردم این نام را تصویب کردند. از برگزارکنندگان این برنامه به دلیل نزدیک بودن زمان برگزاری این برنامه به یوم‌الله ۹ دی تشکر می‌کنم. اگر تاریخ کشورمان را بررسی کنیم، به ۴ مقطع کلی پیش از اسلام، دوره اسلام، صفویه تا پیش از انقلاب و در آخر هم دوران انقلاب اسلامی تقسیم می‌شود. ۷ مولفه هویتی که در شورای فرهنگ عمومی تصویب شدند، هم در این ۴ مقطع تاریخی قابل تشریح هستند. ولی هرچه در این بررسی به تاریخ معاصر نزدیک می‌شویم، این مولفه‌ها درخشش بیشتری دارند. 

وی افزود: خصوصا در ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال گذشته می‌توان صف‌‌بندی‌های مشخص و شفافی را بین ایرانیان و بیگانگان دید. در امورات عالم هیچ چیز تصادفی و اتفاقی نیست و همه چیز مشیت الهی است. خدا همه پیامبران و اوصیای الهی را فرستاده و فقط یک نفر از آن‌ها باقی مانده است که قرار است بیاید و اتفاق جدیدی در تاریخ بشر بیافتد. در دوره ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساله اخیر که انقلاب مشروطه در آن رخ داد، چون سطح گرایش و بینش عمومی آمادگی تحولی اساسی را نداشت، با حکام بی‌لیاقتی که در آن زمان حکومت می‌کردند و با وجود همه دلاوری‌های مردم، بخش‌های قابل توجهی از ایران را از دست دادیم و مشروطه هم به پیروزی واقعی دست نیافت. 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با از دست رفتن بخش‌هایی از خاک ایران و وارد آمدن خسارات دیگر، جامعه به سطحی از بینش می‌رسد که شرایط آن زمان را نمی‌پذیرد. از مشروطه به بعد سلطنت کنار می‌رود اما صف بندی با بیگانگان ادامه می‌یابد. شاید استکبار آن روز دیگر اسپانیا، پرتقال و دیگر کشورهای اروپایی نباشند،‌ ولی عمده نقش استکباری این دوره را انگلیس و در کنارش آمریکا و شوروی به عهده دارند. در آن زمان با این که جامعه عناصر سرآمدی دارد ولی فضای فرهنگ عمومی آمادگی درک مسائل را ندارد و به همین دلیل بود که مشروطه مشروعه محقق نشد و جریان انقلاب مردم به انحراف می‌رود. اما این دوره، این فایده را داشت که بعدها موجب ملی شدن صنعت نفت و آگاه‌تر شدن مردم شود. در مقطع آخر هم که ۵۰ سال گذشته را در برمی‌‌گیرد، کلید خوردن انقلاب اتفاق افتاد. 

واعظی ادامه داد: صف‌بندی ۵۰ سال اخیر شامل مردم انقلابی ایران و استکبار جهانی که آن زمان دیگر آمریکا بود، می‌شود. چون از دیدگاه امام خمینی(ره) شوروی جایگاه و نقشی نداشت و در واقع بازی‌خورده آمریکا بود. بعد از پیروزی انقلاب،‌ درست است که انقلاب پیروز شد ولی کار تمام نشد. مرحله بعدی مقطع چهارم، از انقلاب شروع می‌شود و تا سال ۶۷ ادامه دارد. در سال ۶۷ مرحله بعدی انقلاب هم به پیروزی می‌رسد چون جنگی به پایان می‌رسد که یک طرفش ایران و طرف دیگرش تمامی جریان استکبار. از این دوران به بعد، جنگ سخت تمام شد اما جنگ در فضای فرهنگی ادامه یافت. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: جنگ نرم در مرحله بعدی و در سال ۶۹ تا سال ۸۸ جاری بود که یک دوران ۲۰ ساله است. رهبر انقلاب شروع این دوران را از سال ۶۹ اعلام کردند ولی بسیاری از نخبگان ناآگاه به نظر ایشان انتقاد کردند ولی ایشان ایستادگی کردند. این جنگ در ۹ دی سال ۸۸ به پایان رسید و از این جهت است که روز ۹ دی یک یوم‌الله است. اگرچه از سال ۸۴ تا ۸۸ این دشمنی‌ها شدت بیشتری پیدا کرد و دلیلش هم پیداست. 

وی افزود: دولت نهم فضای انتظار را از داخل کشور به سایر کشورهای جهان گسترش داد و رئیس جمهوری هم در اولین سخنرانی‌شان در مقر سازمان ملل، نقش زیادی در این توسیع داشتند. مقام معظم رهبری در سال ۸۷ و پیش از فتنه، آن را پیش‌بینی کردند و دهه چهارم انقلاب یعنی از سال ۸۸ تا ۹۸ را دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری کردند. این یعنی آینده‌نگری روشن‌بینانه. یک نکته مهم این که دستاوردهای ۹ دی هم در سطح ملی و هم در سطح فراملی قابل تعریف هستند. قائل به این هستم که فتنه سال ۸۸ مساله صف‌بندی انقلاب با استکبار جهانی بود. 

واعظی گفت: نهم دی گفتمان جدیدی را میان استکبار و انقلاب اسلامی رقم زد و امروز آثارش را در کشورهای منطقه می‌بینیم. و وقتی این آثار شکست به خود استکبارگران برگشت، موجب نارضایتی عمومی در سرزمین استکبار شد. کتاب آقای مولانا مربوط به دورانی است که دیگر جنگ سخت و نظامی مطرح نیست. متاسفانه در سال‌های اخیر در این زمینه کم‌کاری شده است و از آقای مولانا به خاطر تولیدات این‌چنین تشکر می‌کنم. ایشان واقعا سرآمد هستند و من هرچه به آثارشان نگاه می‌کنم، کار بیهوده‌ای میان‌شان نمی‌بینم. امروز آثار خوبی تولید می‌شوند ولی ربطی به آن صف‌بندی مورد نظر ندارند. اما کتاب آقای مولانا با توجه به آن صف‌بندی چه در فضای نخبگان و چه در فضای عمومی کاربرد دارد. 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان گفت: امروز به راهکارهایی مانند گفتمان نیاز داریم و با فیلترینگ نمی‌توان فضا را اداره کرد. چون این گفتمانی است که انقلاب اسلامی ایجاد کرده است و در جنگی که امروز در آن حضور داریم لشگر انقلاب نباید فقط شامل نخبگان باشد بلکه هر ایرانی باید در این صحنه نبرد یک پارتیزان باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین