آفتابنیوز : آفتاب: افزایش نرخ ارز و جو روانی حاصل از محدودیت ثبت سفارش واردات از امارات، باعث افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی طی یک ماه اخیر شد.
افزایش نرخ دلار و درهم و جو روانی حاصل از توقف مقطعی ثبت سفارش واردات کالا از امارات طی یک ماه اخیر باعث افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی به کشور شده است.
قیمت هر درهم امارات تا دو ماه پیش ۳۳۰ تومان بود که این رقم با افزایش ۹۰ تومانی به ۴۲۰ تومان رسیده که این مسئله در قیمت تمام شده خودروهای وارداتی مؤثر است.
به گفته کارشناسان بازار خودرو این موضوع باعث شده تا خودروهای وارداتی با افزایش قیمت روبرو شوند که البته درصد زیادی از این افزایش قیمت ناشی از جو روانی ایجاد شده در بازار است.
از سویی به گفته برخی کارشناسان بازار، توقف ثبت سفارش واردات از امارات موضوعی نیست که برای اولین بار اتفاق بیفتد بلکه قبلاً نیز این مسئله صورت گرفته و همیشه به صورت موقتی بوده است. به همین دلیل با توجه به اینکه ثبت سفارش طی ماههای گذشته با حجم بالایی انجام شده و برای این واردات نیز مهلت ۶ ماهه وجود دارد، مشکل خاصی در تأمین نیاز بازار خودرو ایجاد نخواهد شد.
این در حالی است که ثبت سفارش واردات خودرو تا مرداد امسال متوقف بوده اما پس از آن با شروع ثبت سفارش، حجم زیادی از خودروهای خارجی برای واردات مجوز گرفتهاند. به این ترتیب به نظر میرسد واردات خودرو طی چند ماه اخیر نسبت به کل سال گذشته رقم قابل قبولی است.
در چنین شرایطی بازار خودروهای خارجی در ایران همواره کشش لازم را داشته و قدرت مالی خریداران سقف مشخصی ندارد و به قول معروف هر چقدر خودرو گران شود، باز هم خریدار خواهد داشت. چنین بازاری خریداران خود را از دست نخواهد داد مگر اینکه واردات خودرو با محدودیت روبرو شود.
خسروانی، یکی از کارشناسان بازار خودرو در این مورد معتقد است: در صورتی که محدودیت واردات برای خودروهای خارجی وجود داشته باشد و قیمت ارز نیز همچنان بالا باشد در آینده بازار خودروهای خارجی همچنان با افزایش قیمتها روبرو خواهد بود.
وی با بیان اینکه برخی شرکتهای واردکننده اصلی خودرو، عرضه محصولاتشان را به بازار محدود کردهاند، میگوید: هر دستگاه اسپورتیج فول در گذشته در بازار با قیمت ۶۳٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان توسط شرکت واردکننده عرضه میشد که در حال حاضر این قیمت به ۷۷٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان رسیده است.
به گفته وی قیمت هر دستگاه هیوندایی IX۵۵ طی ۱۰ روز اخیر از ۷۹ میلیون تومان به ۸۴٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان رسیده است.
خسروانی ادامه میدهد: هر دستگاه IX ۳۳ نیز در گذشته به قیمت ۶۰ میلیون تومان در بازار عرضه میشد که هم اکنون این رقم به ۷۳٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان رسیده است.
در مورد خودروی آزرا ۲۰۱۲ نیز به عنوان یکی از پرفروشترین خودروهای موجود در بازار ایران میتوان به قیمت ۷۷٬۰۰۰٬۰۰۰ تومانی آن تا یک ماه گذشته اشاره کرد که هم اکنون این قیمت به ۸۷٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان رسیده است.
در مورد قیمت هر دستگاه سراتو ۲۰۱۲ نیز میتوان به نرخ ۴۳٫۵ میلیون تومانی آن اشاره کرد که بعد از افزایش نرخ ارز به ۴۷٫۵ میلیون تومان رسیده است.
همچنین هر دستگاه گرانجو نیز توسط شرکت واردکننده 77 میلیون تومان به بازار عرضه میشد که در حال حاضر قیمت این خودرو 10 میلیون تومان افزایش یافته است. هر دستگاه موهاوی نیز سال گذشته 77 میلیون تومان در بازار خودروی ایران عرضه میشد که امسال با قیمت 85 میلیون تومان به دست خریداران میرسد.
کارشناسان بازار خودرو معتقدند اگر واردات با حجم بالای خود ادامه داشت و ثبتسفارش متوقف نمیشد حباب قیمت بازار خودروهای خارجی میشکست و قیمتها واقعیتر میشد.
این در حالی است که شایعاتی مانند احتمال افزایش ۱۷ درصدی قیمت برخی خودروهای وارداتی به دلیل افزایش نرخ ارز باعث ایجاد جو روانی در جهت افزایش قیمت این خودروها شده است.
در چنین شرایطی بازار خودروی کشورهای خلیجفارس نیز به گران شدن قیمت خودرو در بازار ایران، عکسالعمل نشان داده و قیمت خودروهای قابل پلاکگذاری در ایران در این کشورها افزایش یافته است.
در حال حاضر برخی واردکنندگان خودرو از کمیاب شدن برخی خودروهای وارداتی به ایران در بازار کشورهای حاشیه خلیجفارس خبر میدهند. کمیاب شدن اسپورتیج ۲۴۰۰ سیسی و هیوندایی IX۳۵ از آن جمله است.
به این ترتیب فروشندگان کشورهای حاشیه خلیجفارس نیز از نابسامانی نرخ ارز در ایران بیبهره نمانده و به نان و نوای بیشتری میرسند.
از سویی، برخی فروشندگان خودروهای وارداتی از عدم شمارهگذاری برخی خودروهای خارجی در بازار ایران گلایه دارند و معتقدند اسپورتیج ۲۰۰۰ سیسی از جمله خودروهایی است که در کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده میشود اما مجوز شمارهگذاری در ایران ندارد.
در حالی که این محصول کممصرف بوده و از نظر ظاهری نیز با اسپورتیج ۲۴۰۰ سیسی تفاوتی ندارد و واردات آن به ایران باعث تعدیل قیمت اسپورتیج ۲۴۰۰ سیسی خواهد شد.
عدم ثبات در سیاستگذاری بازار ارز کشور علاوه بر بازار خودرو، بازار محصولات دیگر را نیز تحت تأثیر قرار داده و در کنار واردکنندگان،تولیدکنندگان و مصرفکنندگان را نیز با نوعی سردرگمی روبرو کرده است.